• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

دور اول مذاکره وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه بدون نتیجه پایان یافت

  • کد خبر : 6287
  • 10 مارس 2022 - 19:55
دور اول مذاکره وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه بدون نتیجه پایان یافت

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴. اولین دور از مذاکرات وزرای خارجه روسیه و اوکراین که در حاشیه فوروم دیپلماتیک در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه برگزار می‌شود روز پنج‌شنبه بدون اعلام نتیجه‌ای از سوی طرفین به پایان رسید. دمیترو کولِبا و سرگی لاوروف، وزرای خارجه اوکراین و روسیه، روز پنج‌شنبه اولین تماس دیپلماتیک در سطح […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴. اولین دور از مذاکرات وزرای خارجه روسیه و اوکراین که در حاشیه فوروم دیپلماتیک در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه برگزار می‌شود روز پنج‌شنبه بدون اعلام نتیجه‌ای از سوی طرفین به پایان رسید.

دمیترو کولِبا و سرگی لاوروف، وزرای خارجه اوکراین و روسیه، روز پنج‌شنبه اولین تماس دیپلماتیک در سطح عالی از زمان تهاجم روسیه به خاک اوکراین را در شهر آنتالیای ترکیه آغاز کردند. مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در این دیدار حضور داشت.

آقای کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، در پایان این دور از مذاکرات گفت هیچ پیشرفتی در زمینه آتش‌بس به دست نیامده، و همتای روسی‌اش نیز هیچ تعهدی در زمینه تضمین مسیر بشردوستانه برای شهر تحت محاصره ماریوپل ارائه نکرده است.

در مقابل وزیر خارجه روسیه نیز بار دیگر غرب را متهم کرد که اوکراین را در وضعیتی قرار داده که بین روسیه و غرب یکی را انتخاب کند.

سرگی لاوروف گفت که روسیه می‌خواهد اوکراین کشوری بی‌طرف باشد.

آقای لاوروف در عین حال به خبرنگاران گفت که روسیه آماده است به اوکراین تعهدات امنیتی بدهد.

مسکو پیشتر خواستار به رسمیت شناخته شدن جمهوری‌های خود‌خوانده شرق اوکراین شده و موکدا خواسته بود که موضوع نپیوستن به سازمان ناتو باید در قانون اساسی اوکراین ثبت شود.

بعد از دور اول این مذاکرات، وزرای خارجه روسیه و اوکراین هر دو بر تمایل خود به ادامه گفت‌وگو تاکید کردند.

به گفته مقام‌های آنکارا، این گفت‌وگوها قرار است در سه دور انجام شود و در پایان هر یک از طرفین جداگانه بیانیه‌ صادر کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که این دیدار به دستیابی به یک آتش‌بس دائم منجر شود.

این دیدار درست دو هفته پس از آغاز حمله نظامی روسیه رخ می‌دهد.

در همین حال به گفته یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین، کشورش نیروی نظامی کافی برای مقابله با حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین، را دارد.

دیدار کولبا و لاوروف در حالی انجام می‌شود که روز چهارشنبه سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادعا کرد که کشورش برای رسیدن به «اهداف خود» مذاکره را به اقدام نظامی ترجیح می‌دهد. ساعتی بعد خبر حمله مرگبار روسیه به یک زایشگاه در شهر ماریوپل منتشر شد.

در همین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داد که راهی ترکیه شده تا با مقام‌های روسیه و اوکراین درباره ایمنی تاسیسات هسته‌ای اوکراین، که درگیری در اطراف آن‌ها موجب نگرانی شدید جامعه بین‌المللی شده، گفت‌وگو کند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.