• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

حوادث و رخدادها پس از موشکباران شب گذشته اربیل

  • کد خبر : 6382
  • 13 مارس 2022 - 12:24
حوادث و رخدادها پس از موشکباران شب گذشته اربیل

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری دولتی عراق گزارش داد که بامداد یکشنبه چند فروند موشک به اربیل، پایتخت منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق شلیک شده است. همین رسانه ساعاتی بعد به نقل از اداره کل مبارزه با تروریسم کردستان نوشت که موشک‌ها از نوع بالستیک و تعداد آنها ۱۲ فروند بوده که از […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، خبرگزاری دولتی عراق گزارش داد که بامداد یکشنبه چند فروند موشک به اربیل، پایتخت منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق شلیک شده است.

همین رسانه ساعاتی بعد به نقل از اداره کل مبارزه با تروریسم کردستان نوشت که موشک‌ها از نوع بالستیک و تعداد آنها ۱۲ فروند بوده که از خارج از عراق شلیک شده‌اند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که این موشک‌ها از ایران شلیک شده‌اند.

همزمان با گزارش‌های اولیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، نوشته بود که چندین راکت به استان اربیل و یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا اصابت کرده است.

گزارش ایرنا شمار راکت‌های شلیک‌شده را ۱۴ فروند و نوع آنها را گراد ۱۲۲ میلیمتری عنوان کرده است.

اما گزارش‌های بعدی مشخص کرد که موشک‌ها در نزدیکی کنسولگری ایالات متحده در اربیل فرود آمده‌اند. با این حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از کانال صابرین‌نیوز نوشته که «دو مرکز آموزشی حاسوسی موساد» در اربیل مورد اصابت موشک‌ها واقع شده‌اند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در توییتی در واکنش به حمله شب گذشته به فرودگاه اربیل نوشت:

«حمله‌ای که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت، حمله‌ای به امنیت مردم ماست. ما تحولات را با نخست وزیر اقلیم کردستان پیگیری کرده‌ایم و نیروهای امنیتی ما این حمله را بررسی خواهند کرد و هرگونه آسیبی به امنیت شهرهایمان و سلامت شهروندانمان را برطرف خواهیم کرد.»

همچنین وزارت کشور اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد:

«شب گذشته ۱۲ موشک بالستیک به سمت مناطق اطراف ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل شلیک شد.
این حمله تنها خسارت مادی داشته و تلفات انسانی نداشته است.
موشک‌های بالستیک از سمت شرق مرز عراق شلیک شده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به رویترز گفته است در این حمله هیچ آمریکایی آسیب ندیده و هیچ آسیبی به تأسیسات آمریکایی در اربیل وارد نشده است.

گزارش رسانه‌های عراقی به نقل از سامان برزنجی، وزیر بهداشت دولت اقلیم کردستان عراق، نیز می‌گویند که حملات موشکی تلفاتی نداشته است. ولی رسانه کردستان عراق «کردستان ۲۴» وابسته به خانواده بارزانی با انتشار تصاویری اعلام کرده ، به دلیل امواج انفجاری حملات موشکی به اربیل استودیوهای پخش این شبکه تلویزیونی به شدت آسیب دیده‌اند.

نیروهای آمریکایی که در مجموعه فرودگاه بین‌المللی اربیل مستقر شده‌اند تاکنون بارها هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند و مقامات آمریکا نیز معمولا گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به حشدالشعبی و محور مقاومت را مسئول آن دانسته‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما یکی از مقامات امنیتی عراق در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است که این موشک‌ها از ایران شلیک شده‌اند.

در این حال مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، در توییتر نوشت: «اربیل زیر آتش است… گویی کردها عراقی نیستند.»

در متن توییت مقتدی صدر آمده است:

«واکنش مقتدی صدر به حمله اربیل

 اربیل زیر آتش باخت و شرمساری (بازندگان و شرمساران) 

 و در زیر درد گرسنگی، انگار کردها عراقی نیستند. بلکه آنها ریه عراق و بخش تفکیک ناپذیر آن هستند.

اربیل جز اعتدال، استقلال و حاکمیت زانو نخواهد زد. درود و عشق برای شما اربیل و شما کردها و صبر تا دستیابی به حکومت اکثریت ملی

برادر شما

مقتدی الصدر»

همچنین در واکنش به حملات شب گذشته به اربیل، الن لوریا، نماینده دموکرات از ایالت ویرجینیا آمریکا گفته است که اگر صحت اخبار مربوط به حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل تایید شود،‌‌دولت بایدن باید از مذاکرات با ایران خارج شود. ما نمی‌توانیم به برجام ناکام بازگردیم تا ایران را بیشتر تقویت کنیم و امنیت جهانی را به مخاطره بیاندازیم.

ساکنان اربیل ویدیوهایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چندین انفجار بزرگ رخ داده است و برخی از آنها گفته‌اند که خانه‌هایشان بر اثر این انفجارها لرزیده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.