• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

بمب وکیوم‌ یا بمب خلاء یا سلاح گرمافشاری که روس‌ها در خارکیف علیه مردم بیگناه استفاده می‌کنند چیست؟!

  • کد خبر : 6107
  • 01 مارس 2022 - 21:33
بمب وکیوم‌ یا بمب خلاء یا سلاح گرمافشاری که روس‌ها در خارکیف علیه مردم بیگناه استفاده می‌کنند چیست؟!

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، این روزها متجاوزان و جنایتکاران اشغالگر روس علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم اوکران از بمب‌های وکیوم و یا خلاء استفاده می‌کنند. سلاح گرمافشاری یا ترموباریک (thermobaric weapon) نوعی بمب یا سلاح است که در ابتدا توده‌ای از مواد آتش‌زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، این روزها متجاوزان و جنایتکاران اشغالگر روس علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم اوکران از بمب‌های وکیوم و یا خلاء استفاده می‌کنند.

سلاح گرمافشاری یا ترموباریک (thermobaric weapon) نوعی بمب یا سلاح است که در ابتدا توده‌ای از مواد آتش‌زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود. سپس در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد. بطوریکه تمام منطقه آتش گرفته شده را نابود می‌کند. سلاح گرمافشاری ابتدا به کمک یک خرج کوچک، اَبری از غبار انفجاری ایجاد می‌کند و سپس آن را با خرج دوم محترق می‌سازد.

قوی ترین بمب خلاء‎ Vacuum Bombجهان را روسیه آزمایش کرده است.‎‏ این بمب که با هواپیما حمل می شود قابلیت ایجاد خلاء دارد‏‎ ‎و قابل ‏مقایسه با قدرت و کارایی یک بمب هسته ای ولی بدون ایجاد خسارات‎ ‎زیست محیطی ناشی از یک بمب هسته ای است ‏‎.‎‏ این بمب که به طور مخفیانه ساخته ‏شده قدرتى بیش از بمب هاى هسته اى داشته و ارتعاش هاى ناشى از انفجار آن به ‏مراتب شدیدتر از ارتعاش هاى هسته اى است . این بمب موسوم به “پدر تمام بمب ‏ها ” است و قدرت آن چهار برابر بیشتر از پرقدرت ترین بمب هاى فعلى جهان است ‏که در اختیار آمریکا قرار دارد زیرا از یک نوع جدید و بسیار کارآمد مواد منفجره که به آن ‏اشاره ای نشده است، بهره می‌برد .‏‎ ‎‏ ‏MOAB‏ یا مادر تمام بمب ها که پیش از این به ‏عنوان قوی ترین بمب خلاء شناخته می شد و در سال ۲۰۰۳ آزمایش شده بود، یک ‏بمب هدایت شونده‎ ‎ماهواره‌ای دوربرد است و امریکا از آنها در جنگ با طالبان در ‏افغانستان استفاده کرد .‏

بمب روسی اولین بار توسط هواپیماهاى توپولف مدل ‏Tu-160‎‏ در محل آزمایش فرو ‏ریخته شد . قدرت این بمب ها که با شدت زیادى منفجر شدند، بیش از حد تصور ‏است . این بمب از لحاظ اندازه از بمب هاى ‏MOAB‏ آمریکایى کوچکتر است، اما به ‏دلیل استفاده از فناورى نانوتکنولوژى در ساخت آن و با توجه به حرارتى که در زمان ‏منفجر شدن در مرکز انفجار تولید مى شود قدرت آن بسیار بیشتر از بمب هاى ‏آمریکایى است . بمب خلاء جدید می تواند جایگزین یک سری از ابزار هسته ای با ‏قدرت ضعیف تر شود که قبلا ساخته شده بود . در همین زمینه وزارت دفاع روسیه ‏اعلام کرد این طرح نظامی هیچکدام از توافقات بین المللی را نقض نمی کند و به ‏ایجاد‎ ‎رقابت تسلیحاتی تازه ای در جهان منجر نخواهد شد . ‏بمب روسیه حاوی ‌۸/۷ تن ماده منفجره قوی است ولی بمب آمریکا بیش از‏‎ ‎هفت تن ‏ماده منفجره دارد‎ ‎در حالی که بمب آمریکا معادل ‌۱۱‏‎ ‎تن تی.ان.تی است ولی بمب ‏روسیه معادل ‌۴۴ تن از این ماده منفجره است. همچنین شعاع‎ ‎انفجار بمب روسیه ‏‏‌۹۹۰ فوت یا ۳۰۰ متر و دو برابر شعاع انفجار بمب آمریکا است ‏‎.‎‏ این بمب روسی در ‏ابتدا یک توده ای از مواد آتش زا را در شعاع انفجاری خود ایجاد میکند که با اکسیژن ‏موجود در جو مخلوط میشود سپس درمرحله بعد ، این توده آتش می گیرد بطوریکه ‏تمام منطقه آتش گرفته شده را نابود می کند .‏

آزمایش این بمب با توجه به تنش هاى به وجود آمده میان مسکو و واشنگتن به دلیل ‏مسائلى چون استقرار سپر موشکى آمریکا در اروپاىشرقی، پرواز مجدد هواپیماهاى ‏استراتژیک روسیه و امکان تعلیق حضور در پیمان نیروهاى متعارف از سوى روسیه، ‏مى تواند بیش از گذشته، روابط دو کشور را به دوران جنگ سرد نزدیک کند . آزمایش ‏بمب خلاء توسط روسیه نشان دهنده توان نظامی این کشور در پاسخ به طرح آمریکا ‏برای استقرار تجهیزات ضد موشکی خود در شرق اروپاست. ‏
برخلاف بمب های معمولی که فرآیند انفجار (ترکیب مواد منفجره با اکسیژن) بخاطر فشرده بودن مواد منفجره در بمب ، در یک منطقه ی خیلی کوچک اتفاق میافته . بمب های خلا (Thermobaric) برای وسعت دادن به منطقه ی انفجار ، از یک فرایند انفجار دو مرحله ای استفاده میکنند . در ابتدا یک انفجار کوچک ، مواد منفجره ی اصلی رو بصورت یک ابر در هوا پخش میکنه . این مواد مشتعل شونده (معمولا ترکیبات پودر شده ی آلومینیوم ، منیزیم و فلزات دیگه) که از قبل به دمای بالاتر از احتراق رسیده اند ،بصورت خود به خود یا با کمک یک انفجار کوچک دیگر بسرعت با اکسیژن اتمسفر ترکیب میشوند و یک ابر انفجاری با حجم بالا تولید میکنند .

به علت گسترده بودن حجم انفجار در هوا و طبق آزمایشات انجام شده که به Unconfined vapor cloud explosions معروفند ، موج ناشی از این نوع انفجار بسیار قدرتمند تر از انفجارهای معمولی خواهد بود . همچنین به علت مصرف شدن گازهای اتمسفر (اکسیژن) در جریان مرحله ی اصلی انفجار ، یک خلا مقطعی در محل انفجار بوجود میاد . به همین دلیل ، این بمب ها به بمب خلا (Vacuum bomb) مشهور شده اند . (البته این خلا مقطعی خودش باعث افزایش تخریب میشود)

بنابر این، هنگامی که این بمب در فضای سرپوشیدهٔ پناهگاه‌های زیرزمینی منفجر شود، فشار تخریبی آن به مدت طولانی‌تری در فضای بستهٔ پناهگاه باقی می‌ماند و باعث تخریب بیشتری می‌گردد و به این خاطر برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی کارآمد به‌شمار می‌آید.

 

 

 

سفیر اوکراین در آمریکا: روسیه از “بمب خلاء” استفاده کرده است

سازمانهای عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر گفتند، به نظر می‌رسد نیروهای روسی از مهمات خوشه‌ای که در سطحی گسترده ممنوع شده‌اند، در حمله به اوکراین استفاده کرده‌اند. عفو بین‌الملل آنها را به حمله به یک مرکز پیش‌دبستانی در شمال شرق اوکراین در حالی که غیرنظامیان در داخل آن پناه گرفته بودند، متهم کرد.

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، پس از ملاقات با نمایندگان کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت که روسیه در حمله به کشورش از یک سلاح گرمافشاری معروف به “بمب خلاء” استفاده کرده است.

مارکارووا پس از دیدار با این قانونگذاران گفت: “آنها امروز از بمب خلاء استفاده کردند. ویرانی که روسیه می‌خواهد به اوکراین وارد کند، بزرگ است.”

یک بمب خلاء یا سلاح گرمافشاری، اکسیژن هوای اطراف را می‌مکد تا انفجاری با دمای بالا ایجاد کند، که معمولاً موج انفجاری با مدت زمانی که به میزانی قابل توجه طولانی‌تر از یک بمب متعارف است، ایجاد می‌کند و می‌تواند بدن انسان را تبخیر کند.

این در حالی است که هنوز استفاده از سلاح‌های گرمافشاری در جنگ در اوکراین به طور رسمی تایید نشده است. شبکه سی.ان.ان گزارش داد که یکی از تیم‌هایش بعدازظهر شنبه، یک پرتابگر موشکهای گرمافشاری چندگانه روسی را در نزدیکی مرز اوکراین تشخیص داده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، گزارش‌های مربوط به این مساله را دیده اما تاییدی در قبال استفاده روسیه از چنین سلاح‌هایی دریافت نکرده است. او در یک نشست خبری گفت: اگر چنین چیزی درست باشد، به طور بالقوه یک جنایت جنگی است. او اضافه کرد که سازمانهایی بین‌المللی هستند که چنین گزارشهایی را ارزیابی خواهند کرد و دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا “به دنبال مشارکت در گفتگو درباره آن است”.

سفارت روسیه در واشنگتن به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارشها پاسخ نداد.

مارکارووا گفت، اوکراین به طور فعال با دولت جو بایدن و کنگره آمریکا برای به دست آوردن تسلیحات بیشتر و تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه کار می‌کند.

او خطاب به خبرنگاران بعد از ترک این نشست اظهار کرد: آنها باید بهای سنگینی را بپردازند.

براد شرمن، یک نماینده دموکرات و از قانونگذاران شرکت کننده در این نشست گفت که اوکراینی‌ها خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط آمریکا بر فراز اوکراین شده بودند، اما او احساس می‌کند که چنین کاری بسیار خطرناک است زیرا می‌تواند باعث تحریک به درگیری با روسیه شود.

عفو بین‌الملل گفته قوانین بشردوستانه بین‌المللی استفاده از سلاح‌های ذاتاً کورکورانه و بی هدف مانند مهمات خوشه‌ای را ممنوع می‌کند. انجام حملات کورکورانه که غیرنظامیان را می‌کشد یا مجروح می‌کند، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.