• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

آمریکا مدعی شد ایران برای بازگشت متقابل به برجام باید «تصمیمات دشوار» بگیرد

  • کد خبر : 6610
  • 23 مارس 2022 - 12:48
آمریکا مدعی شد ایران برای بازگشت متقابل به برجام باید «تصمیمات دشوار» بگیرد

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه دوم فروردین گفت: اکنون به عهده ایران است که بخواهد بازگشت متقابل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی داشته باشد. ند پرایس به خبرنگاران گفت پس از نزدیک به یک‌سال مذاکره، «اکنون برعهده ایران است تا تصمیماتی که ممکن است […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه دوم فروردین گفت: اکنون به عهده ایران است که بخواهد بازگشت متقابل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی داشته باشد.

ند پرایس به خبرنگاران گفت پس از نزدیک به یک‌سال مذاکره، «اکنون برعهده ایران است تا تصمیماتی که ممکن است دشوار باشد اتخاذ کند».

او اظهار داشت: یکسری موضوعات سخت وجود دارد که ما همچنان در حال کار روی آن‌ها هستیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «توافقی از این دست نه قریب‌الوقوع و نه حتمی است و بنابراین، دقیقا به همین دلیل است که برای بخش اصلی سال، ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده‌‌ایم».

آقای پرایس روز دوشنبه هم گفته بود که دستیابی به توافق برای احیای برجام «نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی».

ند پرایس به خبرنگاران گفته بود واشینگتن همزمان در حال آماده کردن خود برای سناریوهای با یا بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران است.

او تاکید کرده بود آمریکا آماده اتخاذ «تصمیمات سخت» برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های وضع شده در برجام است.

روز دوشنبه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفته بود: «اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد».

او موضوعات باقیمانده در مذاکرات وین برای احیای برجام را «اندک» و در عین حال «بسیار مهم» خوانده و گفته بود: ایران «ابتکاراتی را از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا» به آمریکا ارائه کرده است.

با اظهارات روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به‌نظر می‌رسد واشینگتن انتظار دارد ایران موضع «حداکثری» خود را تغییر دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ایران خواستار خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده است.

آمریکا در مورد خروج سپاه از فهرست تروریستی خود موضع مشخصی اعلام نکرده است و تنها گفته که آن را بررسی می‌کند. اما دو درخواست دیگر تهران را رد کرده است. به‌ویژه در رابطه با عدم خروج دوباره واشینگتن از برجام، دولت بایدن عنوان کرده که نمی‌تواند به‌جای دولت‌های بعدی آمریکا تصمیم بگیرد.

بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان آمریکا مخالف برجام هستند. هفته گذشته نیز ۴۹ سناتور از مجموع ۵۰ سناتور جمهوریخواه سنای ایالات متحده اعلام کردند که از توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام حمایت نخواهند کرد.

مجموع این اختلافات سرنوشت برجام را با ابهام روبه‌رو کرده است.

ند پرایس در اظهارات روز سه‌شنبه خود بدون اشاره به جزییات گفت که واشینگتن از مدت‌ها قبل درباره «گزینه‌های دیگر» با شرکای خود در خاورمیانه و اروپا مذاکره می‌کند.

او تصریح کرد که تعهد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تغییرناپذیر است، خواه با توافق باشد یا بدون توافق.

ایران همواره اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.