• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

گزارش رویترز از دیدار پیش روی بلینکن با وزرای خارجه پیمان ابراهیم در سده بوکر

  • کد خبر : 6701
  • 27 مارس 2022 - 12:36
گزارش رویترز از دیدار پیش روی بلینکن با وزرای خارجه پیمان ابراهیم در سده بوکر

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، دفتر خبرگزاری رویترز در اسرائیل گزارشی در مورد سفر بلینکن به «سده بوکر» در صحرای نگب و دیدار با وزرای خارجه عضو پیمان ابراهیم و چالش آنان بر سر توافق احیای برجام نوشته است که شرح آن در زیر آمده است: دیپلمات ارشد واشنگتن در نشست روز یکشنبه در اسرائیل […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، دفتر خبرگزاری رویترز در اسرائیل گزارشی در مورد سفر بلینکن به «سده بوکر» در صحرای نگب و دیدار با وزرای خارجه عضو پیمان ابراهیم و چالش آنان بر سر توافق احیای برجام نوشته است که شرح آن در زیر آمده است:

دیپلمات ارشد واشنگتن در نشست روز یکشنبه در اسرائیل تلاش خواهد کرد تا نزدیکی اسرائیل و اعراب را تعمیق بخشد، جایی که ممکن است با مخالفت با توافق هسته ای در حال ظهور ایران و پرسش هایی در مورد منازعه آمریکا و روسیه بر سر اوکراین مواجه شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آغاز یک سفر منطقه‌ای، قبل از پیوستن به یایر لاپید، وزیر امور خارجه و همتایان خود از چهار کشور عربی در یک خلوتگاه بیابانی، با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

در صدر دستور کار مذاکرات هسته ای ایران است که اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به آن تردیدهای شدیدی ابراز کرده اند، و تهاجم یک ماهه روسیه به اوکراین، درگیری که اسرائیل به عنوان یک میانجی بالقوه در آن ظاهر شده است.

ایتان ناه، سفیر اسرائیل در بحرین، به شبکه تلویزیونی کان گفت: “من فکر می کنم که او (بلینکن) موضع بسیار قوی (در مورد ایران) را از همه کشورها (در اجلاس) خواهد شنید.”

وزرای خارجه امارات متحده عربی، بحرین و مراکش، سه کشور عربی که بخشی از توافقنامه موسوم به توافق ابراهیم هستند که با میانجیگری دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ روابط آنان با اسرائیل عادی شد، در این دیدار حضور خواهند داشت.

وزیر خارجه مصر که کشورش روز شنبه ۴۳ سال صلح با اسرائیل را جشن گرفت نیز به این اجلاس خواهد پیوست.

مذاکرات هسته ای چند هفته پیش به توافق نزدیک شده بود تا اینکه روسیه در آخرین لحظه خواسته های آمریکا را مطرح کرد و تاکید کرد که تحریم های اعمال شده علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین نباید بر تجارت این کشور با ایران تأثیر بگذارد.

سفر بلینکن در زمانی انجام می شود که روابط با چندین کشور در خاورمیانه با چالش هایی مواجه است زیرا متحدان کلیدی مانند اسرائیل و امارات تعهد دولت بایدن به منطقه را زیر سوال برده‌اند.

در حالی که تمرکز استراتژیک واشنگتن بر چین بوده است، تهاجم روسیه به اوکراین اولویت های سیاست خارجی ایالات متحده را پیچیده تر کرده است و این امر باعث شده است که در چندین جبهه با چالش ها دست و پنجه نرم کند.

محل نشست وزرای خارجه، «سده بوکر» است، جایی که بنیانگذار {رژیم منحوس} اسرائیل و اولین نخست وزیرش، دیوید بن گوریون، دوران بازنشستگی خود را آنجا گذراند و در آنجا به خاک سپرده شد. مجموعه مزارع دورافتاده صحرای نگب برای مدت طولانی نمادی از نوآوری اسرائیل بوده است.

یکی از مقامات اسرائیلی که در این برنامه ریزی دخیل است، گفت که این فرصتی را برای نمایندگان این کشورها فراهم می کند تا در آرامش گفتگو کنند و آن را “نسخه ما از کمپ دیوید” خواند.

همچنین ممکن است گفتگوهای سده بوکر  یک جایگزین غیر قابل مناقشه برای اورشلیم، که اسرائیل آن را پایتخت خود می داند، ارائه دهد، وضعیتی که اکثر کشورها به خاطر اینکه فلسطینیان این شهر را پایتخت خود می‌دانند، آن را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسند.

بلینکن قرار است از کرانه باختری، مراکش و الجزایر بازدید کند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که وی با محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین در رام الله دیدار خواهد کرد.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.