• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

قدرت‌نمایی حوثی‌ها موجب شد ائتلاف عربی به رهبری سعودی اعلام کند که یک ماه عملیات نظامیش را متوقف می‌کند

  • کد خبر : 6760
  • 30 مارس 2022 - 12:10
قدرت‌نمایی حوثی‌ها موجب شد ائتلاف عربی به رهبری سعودی اعلام کند که یک ماه عملیات نظامیش را متوقف می‌کند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از ساعت ۶ صبح چهارشنبه ۳۰ مارس/۱۰ فروردین حملات نظامی خود علیه حوثی‌های یمن را متوقف کرد. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین در یک نشست خبری اعلام کرد عملیات نظامی ائتلاف علیه حوثی‌های یمن در […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از ساعت ۶ صبح چهارشنبه ۳۰ مارس/۱۰ فروردین حملات نظامی خود علیه حوثی‌های یمن را متوقف کرد.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین در یک نشست خبری اعلام کرد عملیات نظامی ائتلاف علیه حوثی‌های یمن در پاسخ به دعوت شورای همکاری فارس و در حمایت از تلاش‌ها برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی همه‌جانبه و پایدار برای پایان دادن به بحران یمن متوقف می‌شود.

 برقراری آتش‌بس موقت مهم‌ترین اقدامی است که در سه سال گذشته برای برقراری صلح در یمن انجام می‌شود.

شبکه الجزیره به نقل از دو منبع آگاه می‌نویسد نیروهای ائتلاف با پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر صدور مجوز برای پهلو گرفتن کشتی‌های حامل سوخت در بندر حدیده و از سرگیری برخی پروازهای تجاری از فرودگاه صنعا تا پایان ماه رمضان موافقت کرده‌اند. ماه رمضان از شنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که سازمان ملل در اختیار دارد از ۲۷ مارس/۷ فروردین  چهار کشتی حامل سوخت در نزدیکی بندر حدیده منتظر صدور مجوز برای تخلیه بار بودند. یکی از این کشتی‌ها نزدیک به سه ماه در منطقه تحت کنترل نیروهای ائتلاف معطل مانده بود.

این اعلام توقف جنگ پس از دو عملیات بزرگ نظامی حوثی‌های از طریق موشک‌های بالستیک و پهپاد علیه تأسیسات نفتی آرامکو در عرض یک هفته اعلام می‌شود که نشان می‌دهد قدرت‌نمایی انصارالله یمن موجب عقب‌نشینی سعودی‌ها و درخواست گفتگو شده است.

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سه‌شنبه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین در ریاض میزبان مذاکرات صلح در یمن است که پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. حوثی‌ها اما اعلام کرده‌اند به دلیل برگزاری گفت‌وگوها در کشور متخاصم این نشست را تحریم می‌کنند و خواهان مذاکره در یک کشور «بی‌طرف»اند. گفت‌وگوها تا ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین ادامه خواهد داشت.

 حوثی‌ها هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای طرح سازمان ملل برای صلح را مثبت توصیف کردند. سازمان ملل و ایالات متحده از سال گذشته در تلاش‌اند به توافق برای آتش‌بس دائمی دست بیابند. حوثی‌ها از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌خواهند که ابتدا محاصره بنادر دریایی و فرودگاه صنعا را لغو کند. ائتلاف سعودی اما خواهان توافقی همزمان است.

شنبه گذشته مهدی المشاط، رئیس دفتر سیاسی انصارالله یمن در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این گروه عملیات تهاجمی زمینی در یمن از جمله در منطقه راهبردی مأرب را به مدت سه‌روز متوقف می‌کند. او اعلام آتش‌بس یکجانبه را «دعوتی صادقانه و گام عملی برای بازسازی اعتماد، و سوق دادن همه طرف‌ها از عرصه گفت‌وگو به صحنه عمل» خواند و افزود:در صورتی که عربستان سعودی متعهد به پایان دادن به محاصره و توقف حملات خود به یمن یک بار برای همیشه باشد، ما آماده‌ایم این تعهد سه‌روزه را به تعهدی نهایی و دائمی [به پایان‌دادن به درگیری‌ها] تبدیل کنیم».

حوثی‌ها همچنین برای آزادی همه زندانیان از جمله برادر هادی اعلام آمادگی کردند.

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.