• امروز : شنبه - ۲۵ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 13 April - 2024
3

روز سی و چهارم جنگ اوکراین؛ اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای اروپایی

  • کد خبر : 6757
  • 30 مارس 2022 - 3:30
روز سی و چهارم جنگ اوکراین؛ اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای اروپایی

اخبار و گزارش‌های خبری آژانس خبری مبین۲۴ از جنگ اوکراین در روز سی و چهارم جنگ مصادف با ۹ فروردین ۱۴۰۱ و ۲۹ مارس ۲۰۲۲ این گزارش‌های خبری را از پایین به بالا بخوانید. روسیه همچنان به گلوله‌باران مناطق اطراف کی‌یف ادامه می‌دهد در طول روز سه شنبه گزارش شد که روسیه گفته است از […]

اخبار و گزارش‌های خبری آژانس خبری مبین۲۴ از جنگ اوکراین در روز سی و چهارم جنگ مصادف با ۹ فروردین ۱۴۰۱ و ۲۹ مارس ۲۰۲۲

این گزارش‌های خبری را از پایین به بالا بخوانید.

روسیه همچنان به گلوله‌باران مناطق اطراف کی‌یف ادامه می‌دهد

در طول روز سه شنبه گزارش شد که روسیه گفته است از ابعاد عملیات نظامی در اطراف کی یف و شهر شمالی چرنیهیف خواهد کاست.

اما جِرِمی بوئن خبرنگار بی بی سی از پایتخت اوکراین گزارش می دهد که هنوز صدای گلوله باران از نبردگاه های شمال غربی شهر شنیده می شود.

او می گوید: “احتمالا ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر دورتر از اینجاست و من نمی توانم بگویم که از طرف اوکراینی هاست، یا از طرف نیروهای روسیه است، اما هنوز ادامه دارد.”

“بنابراین اگر برنامه ای برای کاهش فعالیت نظامی در حومه این شهر وجود داشته باشد هنوز عملی نشده.”

هیات وزیران اوکراین برای اولین بار از زمان آغاز جنگ جلسه علنی برگزار کرد

جلسه هیات وزیران اوکراین روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور به صورت علنی برگزار شد. نخست‌وزیر اوکراین گفت که اکثر وزرای دولت در کی‌یف به سر می‌برند اما تعدادی از آنها نیز برای ماموریت به دیگر مناطق اوکراین سفر کرده‌اند.

تعدادی از خبرنگاران امکان حضور در جلسه روز سه‌شنبه را مانند جلسات پیش از آغاز جنگ داشتند. امکان پیگیری جلسه روز سه‌شنبه هیات وزیران اوکراین مانند دوران پیش از جنگ از طریق پایگاه اینترنتی دولت اوکراین وجود داشت.

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراینی به مرز ۴ میلیون نفر رسید

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تعداد پناهجویان اوکراینی از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. این رقم به این معنا است که قاره اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با این میزان از جابه جایی ناخواسته به دلیل وقوع مناقشه نظامی روبرو نشده بود.

بنا به آمار سازمان ملل نزدیک به شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در داخل خاک اوکراین محبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

براساس آمار ارائه شده به نظر می‌رسد که تعداد پناهجویان اوکراینی طی روزهای آینده از چهار میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

ابراز تردید جو بایدن درباره وعده عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید هنوز قانع نشده است که وعده روسیه برای عقب‌نشینی از مناطق اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین، منجر به تغییرات اساسی در جنگ شود.

جو بایدن روز سه‌شنبه ۹ فروردین اعلام کرد منتظر است ببیند روسیه در مذاکرات آتی با اوکراین چه پیشنهاداتی می‌دهد و چه آرایش نظامی در پیش خواهد گرفت.

آقای بایدن گفته است: «خواهیم دید. مادامی که اقدامات عملی آن‌ها را نبینم، چیزی نمی‌توانم بگویم».

در این میان پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه از اطراف کی‌یف عقب‌نشینی نکرده و تنها تغییر موقعیت داده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید تنها بخش کوچکی از نیروهای نظامی روسیه در اطراف کی‌یف تغییر موقعیت داده‌اند و این به معنای عقب‌نشینی نیست: «تحرکاتی وجود دارد، اما این یک عقب‌نشینی واقعی نیست و در آینده نزدیک باید شاهد حملات بزرگتر در سایر نقاط اوکراین باشیم».

مقامات غربی نسبت به ادعای روسیه درباره عقب‌نشینی از اطراف کی‌یف برای افزایش جو اعتماد در مذاکرات آتی با اوکراین اظهار تردید کرده‌اند.

دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد رهبران بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه، آلمان و ایتالیا در جریان تماس روز سه‌شنبه توافق کردند که نباید در عزم غرب نسبت به بحران اوکراین تزلزلی پیدا شود.

مقامات اوکراین: حملات روسیه به میکولائیف دستکم ۱۲ کشته بر جای گذاشت

مقامات اوکراین می‌گویند دستکم ۱۲ نفر روز سه‌شنبه در حملات روسیه به منطقه میکولائیف کشته شدند. آنها همچنین از مجروح شدن دستکم ۲۸ نفر در این حملات خبر دادند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش روسیه را به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» در شهر ماریوپل متهم کرده بود. وی ادعا کرد که ارتش روسیه به عمد به پناهگاه‌های غیرنظامیان در ماریوپل حمله می‌کند.

برگزاری نشست اعطاکنندگان کمک نظامی به اوکراین

کشورهای اعطاکننده کمک نظامی به اوکراین پنجشنبه در بریتانیا گردهم می‌آیند تا ارسال تجهیزات نظامی بیشتر و موثرتر به این کشور را بررسی کنند.

این نشست به دعوت بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا برگزار می شود.

آقای والاس که به نروژ سفر کرده است، گفت در این کنفرانس نحوه جمع آوری کمک‌های نظامی بیشتر از سراسر جهان ”با هدف ممانعت از موفقیت روسیه در تهاجم و اشغال غیرقانونی یک کشور مستقل” بررسی خواهد شد.

بریتانیا پیش از این اعلام کرده که قصد دارد سامانه های ضدتانک و ضدهوایی متحرک بیشتری در اختیار اوکراین بگذارد.

رهبران آمریکا و ۴ قدرت اروپایی نسبت به «سستی» در «عزم غربی‌ها» در برابر روسیه هشدار دادند

رهبران آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا روز سه‌شنبه در جریان گفتگویی تلفنی نسبت به هرگونه «سستی» در «عزم غرب» در برابر روسیه هشدار دادند.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است درباره جنگ در اوکراین با رهبران اروپایی گفتگو کند. جو بایدن، بوریس جانسون، امانوئل ماکرون، اولاف شولتس و ماریو دراگی تاکید کردند که تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد نباید هیچ‌گونه «سستی» در «عزم» کشورهای غربی در برابر روسیه مشاهده شود.

نخست‌وزیر بریتانیا در جریان این مکالمه تلفنی تاکید کرد که روسیه را «به جای حرف‌هایش باید براساس اقداماتش» قضاوت کرد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که جو بایدن و رهبران چهار کشور اروپایی بر سر «افزایش هزینه» جنگ اوکراین برای روسیه توافق داشتند.

کاخ الیزه: شرایط برای انجام عملیات بشردوستانه در ماریوپل فراهم نیست

کاخ الیزه روز سه‌شنبه به دنبال مکالمه تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی اعلام کرد که در مقطع زمانی کنونی شرایط برای انجام عملیات بشردوستانه در شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین فراهم نیست.

بنا به اعلام کاخ الیزه امانوئل ماکرون پیشنهاد عملیات مشترک فرانسه، ترکیه و یونان برای تخلیه سکنه شهر ماریوپل را با ولادیمیر پوتین در میان گذاشت. رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به همتای فرانسوی خود گفته است که درباره این پیشنهاد «فکر خواهد کرد».

پیش از این کاخ کرملین اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین در مکالمه تلفنی با امانوئل ماکرون تاکید کرده است که «ملی‌گرایان» اوکراینی در ماریوپل باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

کرملین: پوتین در گفتگو با ماکرون تاکید کرد که ملی‌گراهای اوکراینی در ماریوپل باید سلاح را زمین بگذارند

کاخ کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود تاکید کرده است که «ملی‌گرایان» اوکراینی در شهر ماریوپل باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که کاخ الیزه هنوز بیانیه‌ای درباره مکالمه تلفنی امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین منتشر نکرده است.

جمهوری چک به یک دیپلمات روس ۷۲ ساعت مهلت داد تا از این کشور خارج شود

جمهوری چک روز سه‌شنبه به یک دیپلمات روس ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که هلند، ایرلند و بلژیک نیز تصمیم به اخراج شماری از دیپلمات‌های روسیه به ظن جاسوسی گرفته‌اند.

سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه: گامی به سوی توافق برداشته شد

ولادیمیر مدینسکی، سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه در گفتگوها با اوکراین روز سه‌شنبه گفت که در آخرین دور این مذاکرات «گامی به سوی توافق» برداشته شد.

وی پیشنهاد هیات اوکراینی در گفتگوهای استانبول را «مثبت» و گامی در راستای توافق بین دو طرف ارزیابی کرد. وی با این حال افزود که روسیه و اوکراین هنوز برای دستیابی به توافق راه درازی در پیش دارند. سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه اظهار داشت که مسکو با طرح پیشنهاد کاهش فعالیت نظامی در اطراف کی‌یف و چرنیهیف و پذیرش دیدار بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی «دو گام به سوی صلح» برداشته است.

او در عین حال افزود که امکان دیدار بین روسای جمهوری دو کشور هنگامی که معاهده صلح آماده امضاء باشد وجود خواهد داشت.

لهستان واردات زغال سنگ روسیه را ممنوع می کند

پیوتر مولر سخنگوی دولت لهستان گفت: لهستان لایحه ای را تصویب کرده است که واردات زغال سنگ روسیه را ممنوع می کند.

این کشور از شرکای اتحادیه اروپا خواسته است که خرید انرژی روسیه را تحریم کنند، اما نتوانسته آنها را متقاعد کند که این کار را انجام دهند. مولر می‌گوید که دولت این کشور نمی‌تواند بیش از این منتظر اتحادیه اروپا بماند و بنابراین تصمیم گرفته است که به صورت یکجانبه عمل کند.

وزارت دفاع بریتانیا کنفرانسی برای کمک نظامی به اوکراین برگزار می‌کند

وزارت دفاع بریتانیا روز پنجشنبه کنفرانسی برای جمع‌آوری کمک مالی در راستای تجهیز نظامی اوکراین برگزار می‌کند.

بریتانیا اخیرا اعلام کرده بود که شش هزار موشک ضدتانک دیگر به اوکراین تحویل می‌دهد.

بلژیک ۲۱ دیپلمات روسیه را به ظن جاسوسی اخراج می‌کند

دولت بلژیک روز سه‌شنبه اعلام کرد که تصمیم به اخراج ۲۱ نفر از کارکنان دیپلماتیک سفارتخانه و کنسولگری روسیه گرفته است.

بروکسل اعلام کرده است که این دیپلمات‌ها مظنون به «دست داشتن در عملیات جاسوسی و اعمال نفوذ» هستند که «تهدیدی علیه امنیت ملی» بلژیک محسوب می‌شود. به گفته سوفی ویلمس، وزیر خارجه بلژیک ۲۱ دیپلمات روس باید تا ۱۵ روز دیگر خاک بلژیک را ترک کنند.

بلینکن: آمریکا نشانه‌ای مبنی بر «جدیت» مسکو در مذاکرات نمی‌بیند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش نشانه‌ای مبنی بر «جدیت» روسیه در مذاکرات با اوکراین مشاهده نمی‌کند. وی گفت: «من چیزی که بتوان آن را نشانه واقعی تحرکی از جانب روسیه دانست مشاهده نکرده‌ام.»

سخنان وزیر خارجه ایالات متحده در حالی بیان می‌شود که گزارش‌ها از پیشرفت در مذاکرات بین روسیه و اوکراین در استانبول حکایت دارد.

ایرلند چهار دیپلمات ارشد روسیه را اخراج کرد

ایرلند نیز روز سه شنبه اعلام کرد چهار دیپلمات روس را به دلیل اینکه فعالیت‌های آنها «با استانداردهای بین المللی رفتار دیپلماتیک مطابقت ندارد» اخراج می کند.

ایرلند در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که سفیر روسیه در دوبلین به وزارت امور خارجه احضار شده تا از این تصمیم مطلع شود و تصریح کرد که خواهان باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک با مسکو در چارچوب تهاجم روسیه به اوکراین است.

اخراج ۱۷ روس از هلند به اتهام جاسوسی

وزارت امور خارجه هلند روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور ۱۷ افسر اطلاعاتی روسیه را که در عملیات‌های جاسوسی «مخفیانه» فعالیت می کردند، اخراج خواهد کرد.

این تصمیم آمستردام بر اساس اطلاعات بدست آمده  از طریق سرویس‌های اطلاعاتی هلند اتخاذ شده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این افراد به‌عنوان دیپلمات در نمایندگی‌های روسیه در هلند فعالیت داشتند اما مخفیانه به عنوان افسران اطلاعاتی فعال می‌کردند».

یک کشتی در مارسی به هتل شناور برای پناهندگان اوکراینی تبدیل شد

در بندر مارسی فرانسه، کشتی «مدیترانه» متعلق به شرکت کشتیرانی کورسیکا به یک هتل شناور برای اسکان پناهندگان اوکراینی تبدیل شده است .

این قایق قرمز و سفید که توسط دولت از این شرکت اجاره شده است بعدازظهر سه‌شنبه  ۲۹ مارس آماده پذیرش اولین پناهجویان اوکراینی خود خواهد بود.

اتاق سینما، اتاق بازی برای کودکان، مهد کودک از امکانات این کشتی ۵۰۰ کابین است که می تواند تا ۱۶۰۰ نفر را در خود جای دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه: در مذاکرات امروز شاهد نزدیک شدن طرفین روسیه و اوکراین بودیم

روز سه‌شنبه ۲۹ مارس مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از سه ساعت گفتگو بین هیات‌های روسیه و اوکراین گفت: مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین در مورد برخی موضوعات به «اجماع و تفاهم مشترک» رسیده اند. این مهم ترین پیشرفت از زمان آغاز مذاکرات است. در هیچ مذاکره‌ای، تفاهم به اندازه امروز نزدیک نشده است.

چاووش اوغلو افزود که ترکیه دو طرف را تشویق به «تامین آتش بس» و توافق بر سر موضوع باز کردن کریدورهای بشردوستانه کرده است.

بایدن با رهبران اروپایی درباره اوکراین گفتگو می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ۲۹ مارس با رهبران اروپایی درباره جنگ در اوکراین صحبت خواهد کرد.

یکی از سخنگویان کاخ سفید گفت: این تماس تلفنی با هدف بحث در مورد آخرین تحولات در مورد تهاجم روسیه به اوکراین  با رهبران فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا برنامه ریزی شده است.

وزیر دفاع روسیه: تمرکز عملیات نظامی ما بر منطقه دنباس است

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت هدف و تمرکز اصلی مسکو از عملیات نظامی در اوکراین «آزادسازی» منطقه دونباس در شرق این کشور است.

آقای شویگو که غیبت او در هفته‌های اخیر حاشیه‌ساز شده بود در دیدار با مقامات ارشد نظامی روسیه گفت: «در مجموع وظایف ماموریت مرحله اول عملیات محقق شده است».

این برای دومین بار طی روزهای اخیر است که مقامات نظامی روسیه از تغییر استراتژی در اوکراین سخن به میان می‌آورند. پیشتر سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، اظهارات مشابهی را بیان کرده بود.

این در حالی است که در ابتدای عملیات نظامی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که «نازی‌زدایی هیئت حاکمه» (عبارتی که عموماً به تغییر رژیم تعبیر می‌شود) انگیزه اصلی حمله به اوکراین بوده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6757

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.