• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

بلینکن: ما و اسرائیل هر دو متعهد هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند

  • کد خبر : 6723
  • 27 مارس 2022 - 20:29
بلینکن: ما و اسرائیل هر دو متعهد هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در خصوص شرکت بلینکن در همایش وزرای خارجه پیمان ابراهیم در اسرائیل نوشت:   آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به دنبال این بود که محتاطانه به اسرائیل و متحدان عرب حاشیه خلیج فارسش اطمینان دهد که دولت بایدن به امنیت آنها پیش از […]

به گزارش آژانس خبری مبین۲۴ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در خصوص شرکت بلینکن در همایش وزرای خارجه پیمان ابراهیم در اسرائیل نوشت:

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به دنبال این بود که محتاطانه به اسرائیل و متحدان عرب حاشیه خلیج فارسش اطمینان دهد که دولت بایدن به امنیت آنها پیش از تمدید احتمالی توافق احیای برجام با ایران متعهد است.

بلینکن این اظهارات را اندکی پیش از پیوستن به همتایان خود از اسرائیل و چهار کشور عربی در یک گردهمایی ویژه که انتظار می‌رود توافق هسته ای ایران در راس دستور کار آن قرار داشته باشد، بیان کرد. اسراییل و بسیاری از همسایگانش به شدت با این توافق مخالف هستند که به اعتقاد آنها ایران را جسورتر و غنی می کند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه اسرائیل به خبرنگاران گفت: «وقتی نوبت به مهمترین عنصر می رسد، ما چشم در چشم می بینیم. ما هر دو متعهد هستیم، هر دو مصمم هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

دولت بایدن برای تمدید توافق هسته ای ۲۰۱۵ تلاش می کند که برنامه هسته ای ایران را در ازای میلیاردها دلار کاهش تحریم ها محدود می‌کند. با حمایت اسرائیل، دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و باعث از بین رفتن آن شد.

اگرچه ایران از آن زمان تاکنون با برنامه هسته‌ای خود پیش رفته است، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس به شدت نگران بازگرداندن توافق اولیه هستند. اسرائیل می ترسد که تدابیر کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در نظر گرفته نشود. هم اسرائیل و هم متحدانش در خلیج فارس معتقدند که رهایی از تحریم های اقتصادی به ایران اجازه می دهد تا فعالیت های نظامی خود را در سراسر منطقه از جمله حمایت از گروه های شبه نظامی متخاصم با آنان افزایش دهد.

بلینکن گفت که ایالات متحده معتقد است که احیای توافق هسته ای “بهترین راه برای بازگرداندن برنامه ایران به چارچوبی است که در آن بود.” وی افزود: تعهد ما به اصل اصلیمان که عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هست تزلزل ناپذیر است.

او همچنین متعهد شد که با اسرائیل برای مقابله با «رفتار تهاجمی» ایران در سراسر منطقه همکاری کند.

هنوز مشخص نیست که توافق هسته‌ای در چه زمانی تمدید می‌شود، اما نشانه‌هایی وجود دارد که به‌رغم چندین مشکل پیش آمده در لحظه آخر، که یکی از آنها درخواست ایران از آمریکا برای لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی است که ممکن است به زودی تمدید شود.

اسرائیل عمیقا با چنین اقدامی مخالف است و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به بلینکن گفت که امیدوار است “ایالات متحده صدای نگران منطقه – اسرائیل و دیگران – را در مورد این موضوع بسیار مهم بشنود.”

اسرائیل و همسایگانش بر این باورند که هرگونه کاهش تحریم‌ها و خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست FTO، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از حزب‌الله لبنان گرفته تا حوثی‌های یمن را که اخیراً چندین حمله موشکی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی و در نوار غزه توسط حماس انجام داده‌اند، جسور می‌کند.

در همین حال، یک مقام بلندپایه اروپایی روز یکشنبه در تهران بود تا تلاش کند موانع مذاکرات را از بین ببرد درست یک روز پس از اینکه دیپلمات ارشد ایران به طور علنی از انعطاف پذیری در مورد نامگذاری سپاه پاسداران در لیست FTO خبر داد.

اسرائیل بارها خاطرنشان کرده در صورت حصول توافق، از آن حمایت نخواهد کرد و این حق را برای خود محفوظ می دارد که از جمله حمله نظامی احتمالی علیه ایران اقدام کند.

یایر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل گفت.

اسرائیل و ایالات متحده به همکاری با یکدیگر برای ممانعت از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای ادامه خواهند داد. در عین حال، اسرائیل هر کاری را که ما معتقد است برای توقف برنامه هسته ای ایران لازم است انجام خواهد داد. هر چیزی،”

او اضافه کرد: ایرانی ها می خواهند اسرائیل را نابود کنند. آنها موفق نخواهند شد، ما به آنها اجازه نمی دهیم.»

دولت اسرائیل با تاکید بر نگرانی های منطقه ای، نشستی فوری با دیپلمات های ارشد کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده اند ترتیب داده است. این گردهمایی دو روزه با بلینکنت قرار است اواخر روز یکشنبه در یک کیبوتز در صحرای نقب آغاز شود.

علاوه بر بلینکن و لاپید، همتایان آنها از بحرین، مراکش، امارات متحده عربی و مصر نیز حضور خواهند داشت. هر چهار کشور از کشورهای مسلمان سنی میانه رو محسوب می شوند.

دل مشغولی ایالات متحده به حمله روسیه به اوکراین و تقویت حضور ناتو در اروپای شرقی، نگرانی‌هایی را در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده است که توجه آمریکا ممکن است به این منطقه کمرنگ شده باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا تصمیمی از این نشست دیپلماتیک گرفته خواهد شد یا خیر. اما برای اسرائیل، میزبانی از چنین گردهمایی خود یک دستاورد مهم است. مصر اولین کشور عربی است که با اسرائیل صلح کرد، در حالی که سه کشور دیگر در سال ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائیل در به اصطلاح توافقنامه ابراهیم که با میانجیگری دولت ترامپ انجام شد، عادی کردند.

یوئل گوزانسکی، محقق ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی که یک اندیشکده در تل آویو است می‌گوید که این نشست با گرد هم آوردن چهار وزیر عرب برای اولین بار در یک گردهمایی عمومی و سطح بالا آن هم در اسرائیل، تاریخی هست و این کاملاً قابل توجه خواهد بود.

او گفت که گفت‌وگوها احتمالاً بر عواقب پس از توافق هسته‌ای متمرکز خواهد شد و هر کشوری به دنبال چیزهای مختلفی است، خواه تضمین‌های امنیتی، سیستم‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی یا حتی شاید حمایت دیپلماتیک باشد. او گفت: «هر کشوری فهرست آرزوهای خاص خود را دارد، اما وجه مشترک همه ایران است.

در حالی که ایران ممکن است موضوع نگرانی فوری اسرائیل و همسایگانش باشد، جنگ در اوکراین بزرگ به نظر می رسد.

این کشمکش بازارهای انرژی جهان را متلاطم کرده است و ایالات متحده و اروپا را وادار کرده است که از عرب ها و سایر تامین کنندگان بزرگ نفت برای افزایش تولید درخواست کنند. این جنگ همچنین ممکن است به زودی منجر به چالش‌های بزرگ امنیت غذایی شود، به ویژه در سراسر خاورمیانه، که مقادیر زیادی گندم از اوکراین وارد می‌کند.

بنت خود را به عنوان میانجی بین پوتین، اوکراین و غرب معرفی کرده است، اما گفتگوهای او با رهبر روسیه هنوز به نتیجه نرسیده است.

اسرائیل خط خوبی را بین روسیه و اوکراین طی کرده است. بنت حمایت خود را از مردم اوکراین ابراز کرده است، اما از محکومیت تهاجم روسیه به این کشور خودداری کرده است. لاپید در انتقاد از روسیه بسیار صریح‌تر بوده و اما به بنت هم فضایی برای ادامه تلاش‌های میانجی‌گری خود داده است.

بلینکن همچنین به رام الله در کرانه باختری سفر خواهد کرد تا با محمود عباس، رهبر فلسطینی ها دیدار کند و بر تعهد ایالات متحده برای کمک به مردم فلسطین و تشویق به از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل تاکید کند.

بلینکن پیش از دیدار با فلسطینی‌ها از هر دو طرف خواست تا از انجام اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را پیش از دوره حساس تعطیلات عید پسح، عید پاک و رمضان بالا ببرد، خودداری کنند. او گفت: «این پیامی است که در تمام دیدارهایم در این سفر بر آن تاکید خواهم کرد.

سال گذشته خشونت بین پلیس اسرائیل و معترضان فلسطینی در اورشلیم به جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و حماس کشیده شد.

بنت اعلام کرد که اسرائیل به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای کاهش تنش‌ها، تعداد فلسطینی‌های ساکن غزه که مجاز به کار در اسرائیل هستند را به ۲۰ هزار نفر افزایش می‌دهد.

او گفت: «در حالی که نمی‌توانیم همه چیز را حل کنیم، می‌توانیم زندگی مردم را در زمین بهبود ببخشیم.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.