• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ روز بیست و یکم

  • کد خبر : 6550
  • 18 مارس 2022 - 3:37
آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ روز بیست و یکم

    مجلس نمایندگان راه افزایش تعرفه کالاهای روسیه را هموار کرد مجلس نمایندگان آمریکا به حذف روسیه و بلاروس از توافق تجاری “مطلوب ترین کشورها”، که امتیازاتی مثل تعرفه کمتر بر کالاهای وارداتی فراهم می کند، رای داده است. محروم کردن روسیه از این موقعیت راه را برای اعمال تعرفه بالاتر بر محصولات مهم […]

 

 

مجلس نمایندگان راه افزایش تعرفه کالاهای روسیه را هموار کرد

مجلس نمایندگان آمریکا به حذف روسیه و بلاروس از توافق تجاری “مطلوب ترین کشورها”، که امتیازاتی مثل تعرفه کمتر بر کالاهای وارداتی فراهم می کند، رای داده است.

محروم کردن روسیه از این موقعیت راه را برای اعمال تعرفه بالاتر بر محصولات مهم صادراتی این کشور از جمله مواد معدنی، سوخت، کود و فلزات همواره می کند.

مجلس نمایندگان که در کنترل دمکرات هاست با ۴۲۴ رای در مقابل ۸ رای امتیازات تجاری این دو کشور را در واکنش به حمله روسیه به اوکراین لغو کرد.

انتظار می رود سنا فورا این مصوبه را تصویب کند.

چاک شومر رهبر دمکرات های سنا گفت: “تا اینجا هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه در فرستادن این پیام به پوتین متحد هستند: خشونت غیرانسانی او علیه مردم اوکراین به بهایی فلج کننده تمام خواهد شد، و گام امروز مجلس نمایندگان ما را به تحقق این هدف نزدیکتر می کند.”

آمریکا می گوید شهروند این کشور در اوکراین کشته شده

وزارت خارجه آمریکا گفته که یک شهروند این کشور در اوکراین کشته شده است که بعد از گزارش ها از “حمله سنگین با آتش توپخانه” توسط نیروهای روسیه به چرنیهیف است.

یک سخنگو در بیانیه ای گفت: “می توانیم مرگ یک شهروند آمریکایی در روز ۱۷ مارس در اوکراین را تایید کنیم.”

او ضمن تسلیت به خانواده این فرد گفته به احترام آنها فعلا جزئیات بیشتری ارائه نمی شود.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش می دهد که این مرد به نام “جیمز ویتنی هیل: در حملات توپخانه به غیرنظامیان در شهر کشته شد.

او در ماه دسامبر به این کشور سفر کرده بود تا شریک زندگی اش که اوکراینی است در بیمارستان محلی برای بیماری ام اس تحت درمان قرار گیرد.

هیل در هفته های اخیر درباره بدتر شدن وضعیت در آنجا می نوشت.

او در فیسبوک نوشت: “مردم هر روز هنگام تلاش برای فرار کشته می شوند. اما اینجا هم هر شب بمباران است. هر طرف بروی خطر هست.”

“من فقط روزی چند ساعت به اینترنت وای‌فای دسترسی دارم. غذای ما کفاف چند روز دیگر را خواهد داد.”

آمریکا:‌ روسیه در اوکراین زمین‌‌گیر شده است

وزارت دفاع آمریکا بر این باور است که نظامیان روسیه عملا در اوکراین زمین‌گیر شده اند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه به خبرنگاران گفت: آنها به طور مشخص برای قرار گرفتن در وضعیتی که به مدت سه هفته در چندین محور زمین‌گیر شوند و برای سوخت‌رسانی، تامین آذوقه و مهمات دچار مشکل شوند، آمادگی نداشتند.

به گفته این مقام آمریکایی، تنها موفقیت اخیر ارتش روسیه تصرف شهر ایزیوم در شرق اوکراین است.

بر این اساس ضعف فرماندهی و اطلاعات ضعیف باعث کاهش روحیه نظامیان روسیه شده است.

ترکیه از طرح پوتین برای پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین خبر داد

در پی مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با همتای روس خود، آنکارا از طرح پیشنهادی کرملین برای پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین خبر داده است.

بنا بر اعلام دولت ترکیه، مسکو از کی‌یف می‌خواهد با پذیرش بی‌طرفی، تعهد کند که به عضویت ناتو در نمی‌آید.

آقای پوتین همچنین خواهان به رسمیت شناخته شدن انضمام شبه‌جزیره کریمه و بخش‌هایی از شرق اوکراین به خاک روسیه به وسیله کی‌یف است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین می‌گوید برای گفت‌وگو با روسیه برای پایان دادن به جنگ آماده است و آقای پوتین خواهان برقراری مذاکرات رو در رو با اوست.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از آمادگی کشورش برای برگزاری دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین خبر داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است درباره آمادگی روسیه برای مذاکرات صلح اطمینان ندارد و نشانه ای از آمادگی این کشور برای کاستن از خصومت‌ها دیده نمی‌شود.

بلینکن:‌ ‘روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده است’

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید شخصا بر این باور است که روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده است.

آقای بلینکن پنجشنبه گفت: ”هدف قرار دادن غیرنظامیان جنایت جنگی است.”

به گفته آقای بلینکن کارشناسان حقوقی در آمریکا در حال مستندسازی و ارزیابی جنایات جنگی احتمالی ارتش روسیه در اوکراین هستند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را ”جنایتکار جنگی” نامید.

کرملین با رد این سخنان، آن را ”لفاظی غیرقابل بخشش” خواند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان آقای بایدن، آن را حرف دل او خواند و گفت برای اعلان رسمی این موضوع وزارت امور خارجه آمریکا باید به طور مجزا آن را بررسی کند.

اتوبوس حامل ۵۳ زن و کودک که از جنگ فرار می‌کردند در لیتوانی واژگون شد

بنا به گزارش‌هایی که رسیده یک اتوبوس حامل ۵۳ زن و کودک که از جنگ فرار می‌کردند در نزدیکی شهر پاسوالیس در لیتوانی واژگون شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی ملی لیتوانی (LRT) این اتوبوس از مرز لهستان و اوکراین به سمت فنلاند در حال حرکت بود که راننده حدود ساعت شش به وقت محلی ( ساعت هشت به وقت جی‌ام‌تی) کنترل اتوبوس را از دست داد.

بر اساس این گزارش حداقل ده نفر از جمله چند کودک زخمی شدند. آنها به بیمارستان‌های نزدیک منتقل شدند.

مسافران باقی مانده به مرکز فرهنگی سالوسیا منتقل شدند.

یکی از مسافران به شبکه تلویزیونی گفت: ما سه روز است که نخوابیده‌ایم، شاید تمام هجده روزی که طی آن بمباران می‌شویم.

درست زمانی که خوابم برد، اتوبوس واژگون شد، دخترم شروع فریاد زدن کرد و ما به دنبال نوه‌ام گشتیم. او از صندلی خود پایین افتاده بود و به نزدیکی راننده رسیده بود. خدا را شکر آسیبی ندید.”

پوتین تاثیر تحریم بر اقتصاد روسیه را تایید کرد

ولادیمر پوتین، رئیس جمهور پوتین برای دومین طی دو روز اذعان کرد که تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه تأثیر منفی می‌گذارد.

او در یک نشست آنلاین با وزیران دولت درباره اقتصاد کریمه استدلال کرد که تحریم‌ها همچنین فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی را برای شبه‌جزیره کریمه ایجاد می‌کنند و جای نگرانی نیست.

گفته می‌شود روسیه تحت فشار تحریم‌ها خواستار همکاری و کمک چین شده است.

کاخ سفید می گوید قرار است حو بایدن روز جمعه با شی جین‌پینگ رهبر چین درباره تهاجم روسیه به اوکراین تلفنی گفتگو کند.

پیشتر مقامات آمریکایی به چین در مورد نقض تحریم علیه روسیه هشدار داده بودند .

حدود ۳۰ هزار نفر ماریوپل را ترک کرده‌اند

رویترز به نقل از مقامات شهر ماریوپل می‌گوید تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر شهر را ترک کرده‌اند.

شواری محلی تخمین می‌زند که بیش از ۳۵۰ هزار نفر همچنان در پناهنگاه‌ها به سر می‌برند.

این شهر بندری در محاصره نیروهای روسی است و شاهد برخی از شدیدترین بمباران‌ها بوده است.

بنا به گزارش رویترز، صف های طولانی خودروها از ماریوپل به سمت شمال حرکت می‌کنند، برخی از آنها اعلان‌هایی برشیشه جلو باعبارت “کودکان” به روسی نصب کرده‌اند.

مقامات اوکراینی می‌گویند ساکنین در این شهر که بدون برق، آب و گرمایش برای مدت دو هفته است، گرفتار شده‌اند.

شورای شهر اضافه می‌کند که تلاش‌ها برای تعیین شمار تلفات احتمالی در ساختمان تئاتر ماریوپل که در آن بیش از ۱۰۰۰ نفر ،عمدتا زنان و کودکان، در یک پناهگاه پناه گرفته بودند، ادامه دارد.

به گفته مقامات اوکراینی، تا۹۰% ساختمان‌ها درماریوپل ویران شده

مقامات اوکراینی در ماریوپل، شرق اوکراین گفته‌اند که تا ۹۰% ساختمان‌های این شهر در حمله نیروهای روسی طی بمباران روزانه‌شان ویران شده‌ است.

لزیا واسیلنکوف، نماینده مجلس در توییتری نوشت که این شهر با بمباران “از آسمان تخریب شد” و درخواست رئیس‌جمهور اوکراین از کشورهای غربی برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در این کشور را تکرار کرد.

این در حالیست که گروه‌های امدادرسان در ماریوپل تلاش می‌کنند بازماندگان را از ساختمان ویران شده یک تئاتر بیرون آورند. در این ساختمان حدود هزار نفر که عمدتا زن و کودک بودند برای فرار از بمباران پناه گرفته بودند.

تلاش امدادگران در حالی ادامه دارد که نیروهای روسی از حومه شهر، همچنان در حال بمباران هستند.

عملیات نجات زیر آوارماندگان حمله هوایی روسیه به تئاتر شهر ماریوپل ادامه دارد

گروه‌های امداد در بندر محاصره شده ماریوپل در اوکراین همچنان به تلاش برای نجات بازماندگان از بمباران ساختمان تئاتری در این شهر ادامه می‌دهند.

این ساختمان که گفته می‌شود حدود یکهزار نفر – عمدتا زن و کودک – به عنوان پناهگاه در آن حضور داشتند شب گذشته هدف بمباران هوایی روسیه قرار گرفت. تعداد کشته شدگان این حمله هنوز مشخص نشده است.

روسیه بمباران ساختمانی که در اطراف آن با حروف بزرگ واژه “کودکان” بر زمین نوشته شده بود را تکذیب کرده و حمله به آن را به نیروهای اوکراینی نسبت داده است.

عملیات امدادگران شامل جابجایی و برداشتن آوار است در حالیکه توپخانه نیروهای روسی هنچنان به گلوله‌باران شهر ادامه داده است.

شورای شهر ماریوپول تخمین می‌زند که تا نود درصد ساختمان‌های شهر ویران شده یا آسیب دیده است در حالیکه ده‌ها هزار تن از حدود نیم میلیون ساکنان آن در محاصره روس‌ها گرفتار شده‌اند.

تا کنون اکثر تلاش‌ها برای فراهم کردن راه‌های خروج ایمن برای مردم در ماریوپل و سایر شهرهای محاصره شده ناکام مانده است.

بخشی از ماریوپل در تصرف روسیه است اما بخشی دیگر هنوز در دست نیروهای اوکراینی است. روسیه در نظر دارد با ادامه گلوله‌باران، تمامی شهر را وادار به تسلیم کند.

آژانس فضایی اروپا پروژه مشترک مریخ روسیه را به حالت تعلیق درآورد

آژانس فضایی اروپا (ایی‌اس‌ای) یک برنامه اکتشاف مریخ را که با مشارکت آژانس فضایی روسیه (روسکوسموس) روی برنامه مریخ کار می‌کرد، به حال تعلیق درآورد.

این آژانس طی بیاینه‌ای که بر روی وبسایت آن منتشر شده، اعلام کرده ادامه همکاری با روسکوسموس با ماموریت “اکسومارس” که هدفش تحقیقات بیشتر بر سطح مریخ است، ناممکن شده است.

در این بیانیه آمده که شورای ایی‌اس‌ای در واکنش به وضعیت پیش آمده در اوکراین، این تصمیم را به اتفاق آراء گرفتند.

این بیانیه اضافه کرده: “ما عمیقا از تلفات انسانی و پیامدهای غم‌انگیز سیتزه‌جویی نسبت به اوکراین ابراز تاسف می‌کنیم. در حالیکه این آژانس از تاثیر تحریم‌های روسیه بر اکتشافات علمی فضایی آگاه است، کاملا با اعمال این تحریم‌ها همراه است.”

نمایی از قبل و بعد از بمباران سالن تئاتر ماریوپل

وزیر دفاع اوکراین از اروپا خواست تا ولادیمیر پوتین را ‘جنایتکار جنگی’ اعلام کند

اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین از رهبران اورپا خواست که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را به‌عنوان “جنایتکار جنگی” اعلام کنند.

او در نشست مجازی به کمیته‌ای در بلژیک گفت: “من از همه اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهم که پوتین را جنایتکار جنگی اعلام کنند، همانطور که ایالات متحده آمریکا چنین کرد.”

او گفت: “این صرفا یک جنگ نیست. این ترور دولتی است.”

این اظهار نظر پس از آن عنوان شد که لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفت: “شواهد بسیار بسیار قوی” هست که پوتین یک “جنایتکار جنگی” است.

در عین حال، کارشناسان هشدار دادند که به کار بردن چنین زبانی احتمالا تنش‌های دیپلماتیک را افزایش خواهد داد.

آقای رزنیکوف همچنین درخواست‌ رئیس‌جمهور اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع به منظور محافظت از کشورش در برابر حملات هوایی و گلوله باران را تکرار کرد.

او اضافه کرد: “هرچه بیشتر تردید کنید، فرزندان و نوه‌های ما بیشتر شما را همدست در این جنایت تلقی خواهند کرد. پس لطفا، در این باره تصمیم بگیرید چون رای دهندگان شما، اقدامات شما را منعکس خواهند کرد.”

‘ بازجویان نمی‌توانستند باور کنند که اعتراض به جنگ در برنامه زنده تلویزیونی یک تصمیم شخصی بود’

مارینا اووسیانیکوا، روزنامه‌نگار تلویزیونی روسی که با در دست داشتن یک اعلان ضد جنگ، پخش زنده اخبار تلویزیون روسیه را قطع کرد، گفت که بازجویان او نمی‌توانستند باور کنند تصمیم او در اعتراض به جنگ در اوکراین یک تصمیم شخصی بود.

اوسیانیکووا در گفتگو با کارولین دیویس گزارشگر بی‌بی‌سی توضیح داد که می‌بایست از “چراخ دنده بودن در ماشین تبلیغاتی روسیه” خود را آزاد می‌کرد.

او ازشهروندان روسی خواست تا در برابر “تبلیغات کرملین” مقاومت کنند.

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره تلفات گسترده غیرنظامیان در اوکراین شد

رزماری دی‌کارلو، رئیس بخش سیاسی سازمان ملل خواستار تحقیق درباره تلفات گسترده غیرنظامیان و تخریب صدها ساختمان مسکونی، مدرسه، بیمارستان و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین و پاسخگویی مسئولان است.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در شورای امنیت گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه در منع حملات مستقیم به غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی و تضمن حفاظت از آن‌ها، کاملا شفاف است».
با این حال او گفت که بسیاری از حملات روزانه که شهرهای اوکراین را مورد هدف قرار می‌دهند منجر به تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود.

شولتس: پناهندگان اوکراینی به چالش بزرگی برای آلمان تبدیل می‌شود

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که تعداد فزاینده اوکراینی‌هایی که به دنبال پناهندگی در آلمان هستند به یک «چالش بزرگ، بزرگ» تبدیل خواهد شد.
وی با وجود اشاره به این چالش گفت که کمک به اقامت اوکراینی‌ها با توجه به اینکه برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند و دسترسی خودکار به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش و همچنین دوره‌های آموزش زبان دارند باید نسبتا آسان باشد.
پلیس آلمان می‌گوید که تاکنون نام نزدیک به ۱۹۰ هزار اوکراینی را که از حمله روسیه به کشورشان فرار کرده‌اند، ثبت کرده است.

بلینکن: با بایدن موافقم، روسیه مرتکب جنایت جنگی شده است

رهبران ایالات متحده در حال تشدید لفاظی‌های خود علیه روسیه هستند به‌طوریکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه گفت با آنچه که جو بایدن دیروز مطرح و پوتین را به جنایت جنگی متهم کرد، موافق است.

وی افزود: «هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، جنایت جنگی است. برای من دشوار است که نتیجه بگیرم که روس‌ها خلاف این کار را انجام می‌دهند.»

وی به بمباران هوایی روسیه از جمله اهداف غیرنظامی متعدد اشاره کرد.

بلینکن تاکید کرد که کارشناسان ما در حال مستندسازی و بررسی جنایت‌های جنگی احتمالی در اوکراین هستند.

چاووش اوغلو: اوکراین می‌خواهد که ترکیه ضامن توافق احتمالی با روسیه باشد

وزیر امور خارجه ترکیه که روز پنجشنبه به لویو در غرب اوکراین سفر کرده بود از درخواست مقامات اوکراینی برای آنکه کشورش ضامن توافق احتمالی صلح میان مسکو و کی‌یف باشد، خبر داد.

آقای چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه پس از سفر به اوکراین امید کشورش برای حصول توافق آتش‌بس میان طرفین درگیر در جنگ بیشتر شده، تصریح کرد که ترکیه از سوی کی‌یف به عنوان یکی از ضامن‌های امنیتی پیشنهاد شده و روسیه نیز مخالفتی با این پیشنهاد نکرده است.

در پیشنهاد مطرح شده از سوی اوکراین علاوه بر ترکیه، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان نیز به عنوان ضامن امنیتی معرفی شده‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه که پیش از اوکراین به روسیه نیز سفر کرده بود در ادامه یادآور شد  که در صورت فراهم شدن زمینه انعقاد توافق آتش‌بس میان طرفین احتمال دیدار رهبران روسیه و اوکراین نیز وجود خواهد داشت.

«هزار» داوطلب چچنی در راه اوکراین

رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن، روز پنجشنبه اعلام کرد که یک هزار نفر از افراد داوطلب چچنی سه هفته پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه برای شرکت در جنگ عازم اوکراین هستند.

رئیس این جمهوری خودمختار فدراسیون روسیه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که یکی از بستگانش رهبری هزار داوطلب چچنی خواهان حضور در میدان‌های نبرد در اوکرین را در بر عهده دارد.

وی همچنین در این پیام از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه برای غیرنظامی کردن اوکراین» یاد کرد.

کرملین: جنگ امکان پاکسازی جامعه روسیه از خائنان را فراهم می‌کند

کاخ ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه با تاسی از سخنان بسیار تند روز گذشته ولادیمیر پوتین، تهاجم نظامی ارتش این کشور به اوکراین را فرصتی برای «پاکسازی جامعه» و شناسایی «خائنان» ارزیابی کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در توضیح این مطلب گفت: «در چنین شرایطی، بسیاری از مردم نشان می‌دهند که خائن هستند و از جریان زندگی ما خارج می‌شوند؛ برخی استعفا می دهند و برخی کشور را ترک می کنند. این یک تطهیر است. برخی دیگر قانون را زیر پا می گذارند و مطابق قانون مجازات می شوند.»

شمار قابل توجهی از شهروندان روس که تعداد دقیق آنها مشخص نیست طی سه هفته گذشته پس از تهاجم نظامی ارتش به اوکراین به دلیل فشار‌ها و تنگناهایی که از سوی مقامات دولت بر آنها تحمیل شده کشور را ترک کرده‌‌اند.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه  سپس مدعی شد که «بسیاری از مردم روسیه خواهان حمایت از رئیس جمهوری هستند» و «این افراد اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در یک سخنرانی عجیب تهاجم نظامی کشورش به اوکراین را یک «موفقیت» خواند و غرب و تحریم های کشورهای غربی را رویکرد نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین: دست کم ۲۱ نفر در حمله توپخانه‌ای روسیه به شهر مرفا کشته شدند

دادستانی منطقه‌ای خارکیف در شرق اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد در جریان حملات توپخانه‌ای ارتش روسیه به شهر مرفا واقع در نزدیکی شهر محاصره شده خارکیف درش شرق اوکراین دست کم ۲۱ نفر کشته شدند.

در بیانیه دادستانی خارکیف آمده است که این حملات حوالی ساعت سه بامداد روز پنجشنبه به وقت محلی انجام شده و ۲۵ زخمی نیز بر جای گذاشته است.

به گفته منبع یاد شده، در این حملات یک مدرسه و یک مرکز فرهنگی ویران شده و حال دست کم ۱۰ نفر از مجروحان نیز وخیم گزارش می‌شود.

اوکراین از اتحادیه اروپا خواست پوتین را «جنایتکار جنگی» بشناسد

وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه از اتحادیه اروپا خواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به عنوان «جنایتکار جنگی» قلمداد کند.

الکسی رزنیکوف همچنین از کشورهای اروپایی خواست برای کمک به کی‌یف در مبارزه با نیروهای روسیه، تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با «جنایتکار» خواندن همتای روس خود به دلیل بمباران شهرهای اوکراین توسط نیروهای تحت امر او، خشم کرملین را برانگیخت.

وزیر دفاع اوکراین که برای اعضای کمیته امور خارجه پارلمان اروپا سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد: «این فقط یک جنگ نیست، ترور دولتی است. ارتش منظم متجاوزان با آگاهی کامل در حال نابودی غیرنظامیان هستند.»

وی سپس از همه اعضای پارلمان اروپا خواست به مانند ایالات متحده، ولادیمیر پوتین را یک «جنایتکار جنگی» معرفی کنند.

به گفته وزیر دفاع اوکراین بیش از ۴۰۰ مدرسه، ۱۱۰ بیمارستان و هزارمجتمع مسکونی در سراسر اوکراین سه هفته پس از آغاز حمله ارتش روسیه به کلی تخریب شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: اوکراین به نقض حقوق اسرای روس پایان دهد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از مقامات اوکراین خواست تا به «نقض حقوق» اسرای روس پایان دهند.

در این بیانیه آمده است: «مقامات اوکراین باید انتشار ویدئوهای سربازان روسی به اسارت درآمده در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را متوقف کنند.»

سازمان ملل: تنها طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر شمار پناهجویان اوکراینی افزوده شد

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید تنها در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر شمار پناهجویان اوکراینی افزوده شده است. به گفته این نهاد این رقم علاوه بر آمار بیش از سه میلیون پناهجویی است که پیش از این اعلام شده بود.

به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل حدود دو میلیون نفر نیز در داخل خاک اوکراین مجبور ترک محل سکونت خود شده‌اند.

بریتانیا سامانه دفاع موشکی به لهستان می‌فرستد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید کشورش در واکنش به حمله روسیه به اوکراین سامانه دفاع موشکی به لهستان می‌فرستد.

وزیر دفاع بریتانیا که به لهستان، متحد کشورش در ناتو سفر کرده است گفت که لندن سامانه موشک ضدهوایی با برد متوسط را به همراه یکصد متخصص در لهستان مستقر می‌کند. وی هدف از این تصمیم را «حفاظت از حریم هوایی لهستان» در برابر «تهاجم بیشتر روسیه» عنوان کرد.

روسیه چند روز پیش به منطقه‌ای در نزدیکی مرز لهستان در غرب اوکراین حمله کرده بود.

وزیر خارجه فرانسه: روسیه تظاهر به مذاکره می‌کند

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه روسیه را متهم کرد که «تظاهر به مذاکره بر سر آتش‌بس» می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود که ارتش روسیه با پیروی از «مدل حلب و گروزنی» دست به بمباران «بی‌رویه» و ایجاد آنچه «دالان‌های بشردوستانه» خوانده می‌شود زده است. وزیر خارجه فرانسه مسکو را متهم کرد که با طرح «درخواست‌های حداکثری» به دنبال «تسلیم کردن» اوکراین است.

 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: جنگ در اوکراین تجارت جهانی را مختل می‌کند

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی روز پنجشنبه هشدار داد که جنگ در اوکراین تجارت بین‌المللی و زنجیره عرضه کالا و مواد اولیه را مختل می‌کند.

به گفته کارشناسان این سازمان حمله نظامی روسیه به اوکراین همچنین به رشد اقتصادی در سطح جهان ضربه خواهد زد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی افزوده است که مناقشه جاری در اوکراین منجر به افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان خواهد شد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تخمین زده است که جنگ در اوکراین میزان رشد اقتصادی طی یک سال آینده را ۱.۰۸ درصد کاهش خواهد داد. سطح کاهش رشد اقتصادی در ۱۹ کشور حوزه یورو ۱.۴ درصد خواهد بود.

کارشناسان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر این باور هستند که هزینه‌های دولتی و کاهش مالیات‌ها می‌تواند تا حدودی از آسیب‌های اقتصادی مناقشه در اوکراین بکاهد.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین: حملات هوایی به ماریوپل ادامه دارد

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید حملات هوایی به شهر محاصره‌شده ماریوپل ادامه دارد. این نهاد افزوده است که روسیه صبح روز پنجشنبه نیز شهر ماریوپل را هدف گرفته است.

مقامات اوکراین می‌گویند هنوز وضعیت غیرنظامیانی که در ساختمان تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند مشخص نیست. به گفته آنها این ساختمان که «صدها نفر» در آن پناه گرفته بودند روز چهارشنبه هدف حمله هوایی روسیه قرار گفت.

وزارت دفاع بریتانیا: تهاجم روسیه به طور گسترده در تمام جبهه‌ها در برابر مقاومت اوکراینی‌ها متوقف شده است

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در تمام جبهه‌ها به دنبال مقاومت اوکراینی‌ها به طور گسترده متوقف شده است. بنا به اعلام این وزارتخانه نیروهای روسیه در اوکراین تلفات زیادی داشته‌اند و طی روزهای گذشته به پیشرفت زمینی، دریایی و هوایی اندکی دست یافته‌اند.

لندن افزوده است که «اکثر قلمرو اوکراین از جمله تمام شهرهای بزرگ» همچنان تحت کنترل نیروهای اوکراینی است.

مدودف: روسیه دشمنانش از جمله آمریکا را سر جایشان خواهد نشاند

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه می‌گوید مسکو دشمنانش به سرکردگی آمریکا را سر جایشان خواهد نشاند.

او که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهوری روسیه بود تاکید کرد که دشمنان کشورش به دنبال از هم پاشاندن روسیه هستند. دیمیتری مدودف هم‌اکنون معاون دبیر شورای امنیت روسیه است.

کرملین رای دیوان بین‌المللی دادگستری را رد کرد

کاخ کرملین روز پنجشنبه رای صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری که در آن از روسیه خواسته شده است حمله نظامی به اوکراین را فورا به حالت تعلیق درآورد رد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: «ما نمی‌توانیم این تصمیم را مدنظر قرار دهیم.» وی افزود که برای اجرای تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری هر دو طرف مناقشه باید موافق باشند.

یک موسسه تحقیقاتی: جنگ در اوکراین رشد اقتصادی آلمان را به نصف کاهش می‌دهد

موسسه تحقیقاتی «آی اف دبلیو کیل» در آلمان روز پنجشنبه تخمین زد که جنگ در اوکراین رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ را به نصف کاهش می‌دهد.

این اندیشکده تخمین زده است که رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ به دنبال جنگ در اوکراین به ۲.۱ درصد خواهد رسید. اقتصاددانان تا پیش از حمله روسیه به اوکراین پیش‌بینی می‌کردند که رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۲ به چهار درصد برسد.

مقامات اوکراین: هنوز وضعیت غیرنظامیانی که در تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند مشخص نیست

مقامات اوکراین می‌گویند هنوز وضعیت کسانی که در ساختمان تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند مشخص نیست. به گفته آنها ورودی ساختمان تئاتر به دنبال حمله هوایی روسیه تخریب شده است.

مسئولان اوکراینی شمار غیرنظامیان حاضر در داخل این ساختمان را «صدها نفر» ذکر می‌کنند. وزارت دفاع روسیه هدف گرفتن ساختمان تئاتر ماریوپل را رد کرده است.

زلنسکی در سخنرانی مجازی در بوندستاگ از برپایی «دیواری جدید» در اروپا سخن گفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه در جریان سخنرانی مجازی در بوندستاگ (پارلمان آلمان) از برپایی «دیواری جدید» علیه آزادی در اروپا سخن گفت.

اشاره رئیس‌جمهوری اوکراین به دیوار برلین است که در سال ۱۹۸۹ یعنی دو سال پیش از انحلال اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید. ولودیمیر زلنسکی همچنین از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواست تا به فروپاشی این «دیوار جدید» کمک کند.

کرملین: سخنان بایدن لفاظی نابخشودنی است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که همتای روسی خود را «جنایتکار جنگی» خوانده است «لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی» است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که جو بایدن این سخنان را در پاسخ به پرسشی مستقیم بیان کرده است. وی افزود که رئیس‌جمهوری آمریکا «حرف دلش» را زد.

مقامات پاناما: سه کشتی با پرچم ما در دریای سیاه با موشک‌های روسیه مورد هدف قرار گرفتند

مقامات پاناما می‌گویند سه کشتی که با پرچم این کشور در دریای سیاه در حال حرکت بودند با موشک‌هایی که روسیه شلیک کرده است مورد هدف قرار گرفتند. به گفته آنها یکی از این کشتی‌ها غرق شده است.

با این حال مقامات پاناما می‌گویند که خدمه این کشتی در «سلامت» به سر می‌برند.

پاناما ناوگان دریایی خود را هنگام رفت و آمد در آب‌های سرزمینی روسیه و اوکراین در وضعیت هشدار سطح بالا قرار داده است.

درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت

شش کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده‌اند این شورا بعدازظهر روز پنجشنبه جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد. درخواست تشکیل این جلسه در آستانه رای‌گیری روز جمعه در مورد قطعنامه‌ای ارائه شده است که در آن حفاظت از غیرنظامیان «در شرایط آسیب‌پذیر» مطرح شده است. در پیش‌نویس این قطعنامه اشاره‌ای به روسیه و مسئولیت این کشور در تهاجم نظامی به اوکراین نشده است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6550

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.