• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

ده روز حمله گسترده شکارچیان به آشوراده در میانکاله

  • کد خبر : 5690
  • 10 فوریه 2022 - 2:01
ده روز حمله گسترده شکارچیان به آشوراده در میانکاله

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان مازندران، “شکارچیان غیرمجاز حدود ده روز جزیره آشوراده را به رگبار بستند.”‌ حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفته است “دستگاه قضایی و نیروی انتظامی” دیروز (سه‌شنبه) در عملیاتی به این “حمله گسترده شکارچیان غیر مجاز” خاتمه دادند و چهار نفر را دستگیر و تعدادی […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان مازندران، “شکارچیان غیرمجاز حدود ده روز جزیره آشوراده را به رگبار بستند.”‌

حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفته است “دستگاه قضایی و نیروی انتظامی” دیروز (سه‌شنبه) در عملیاتی به این “حمله گسترده شکارچیان غیر مجاز” خاتمه دادند و چهار نفر را دستگیر و تعدادی از تجهیزات و ادوات و قایق آنها را ضبط کردند.

او همچنین گفت “فیلم‌برداری و مستندسازی لازم” انجام شده و “همه متخلفانی که در این حمله مشارکت داشتند تحت تعقیب قرار دارند.”

در آشوراده چه اتفاقی افتاده است؟

به گفته آقای ابراهیمی، شکارچیان غیرمجاز با صورت‌های پوشانده “در گروه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفری با قایق و تجهیزات شکاری از جمله اسلحه حمله می‌کردند.”

آنها با سلاح‌های شکاری به طرف محیط‌بانان تیراندازی و عده‌ای را با “ساچمه‌” زخمی کردند.

آیا حمله شکارچیان به این منطقه سابقه داشته است؟

حمله شکارچیان به محیط‌بانان میانکاله سابقه داشته مثلا ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ چهار محیط‌بان را زخمی کردند اما حملات اخیر “گسترده‌تر” از همیشه بوده است.

مسئولیت محافظت با کیست؟

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران، جزیره آشوراده در “حوزه آبی استان گلستان” واقع است اما چون در “طرح یکپارچه مدیریت شبه جزیره میانکاله” قرار دارد، حفاظت آن به عهده اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران است.

او استانداری گلستان و فرمانداری‌های ساحلی آن را به “کوتاهی” در مقابل حمله شکارچیان متهم کرد.

آشوراده کجاست؟

در منتهی‌الیه جنوب شرق دریای خزر، یک نوار خشکی به نام شبه‌جزیره میانکاله باعث شکل‌گیری خلیج گرگان شده است. در انتهای شرقی میانکاله جزیره آشوراده قرار دارد که تنها جزیره ایران دریای خزر است. آشوراده در ۳ کیلومتری بندر ترکمن و ۲۳ کیلومتری گرگان واقع است.

تالاب میانکاله در این شبه‌جزیره از مهمترین زیست‌بوم‌های حیات‌وحش محسوب می‌شود و زیستگاه گونه‌های نادر و رو به انقراض و پرندگان آبزی مهاجر است؛ مثل اگرت، حواصیل، پرستو و گلاریول‌. این منطقه همچنین محل تخم‌ریزی آبزیان دریای خزر به ویژه کپورماهی و ماهی‌های خاویاری است.

کل پناهگاه حیات وحش میانکاله ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۵۵ در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یونسکو ثبت شده است.

این زیست‌بوم تقریبا منحصر بفرد، شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده، ۲/۸ درصد مساحت کل استان مازندران را دربرمی‌گیرد.

چرا شکارچیان به این منطقه علاقمندند؟

به گفته اعظم بهرامی، کارشناس محیط زیست، “مافیای شکار پرندگان” که قدرتمند و بانفوذ است تجارت بسیار پرسودی شکل داده و حتی در دوران محدودیت‌های کرونا بازار پرنده فریدونکنار که “معروفیت جهانی” دارد باز و فعال بوده است.

در دو سال گذشته، در زمستان و به‌خصوص در ماه بهمن، لاشه ده‌‌هاهزار پرنده آبزی در این منطقه پیدا شده است. بنا به آمار رسمی سالانه حدود ۴۰ هزار پرنده در اینجا می‌میرند.

سازمان محیط زیست یک بار علت مرگ را سم بوتولیسم اعلام کرد؛ چیزی که برخی کارشناسان در آن تردید کرده‌اند. عده‌ای هم مرگ پرندگان را به مسموم کردن عمدی‌ آن‌ها بدست شکارچیان نسبت داده‌اند اما سازمان محیط‌زیست این را تکذیب کرده است.

مشکل فقط شکارچیان غیرمجازند؟

شکارچیان غیرمجاز فقط یکی از مشکلات هستند. مجموعه‌ای از عوامل این زیست‌بوم ارزشمند را در وضعیتی نگران‌کننده قرار داده‌اند:

  • فاضلاب‌های صنعتی بخصوص کارخانه‌های صنایع غذایی شهرهای اطراف
  • رشد جمعیت، شهرک و ویلاسازی و تصرف زمین
  • سموم کشاورزی
  • آتش‌سوزی‌های مکرر
  • صید بی‌رویه
  • فعالیت‌های گردشگری
  • کاهش سطح آب خلیج گرگان و تالاب میانکاله: به گفته اعظم بهرامی “سی درصد” از آب ورودی به خلیج گرگان کاهش یافته و به گفته علی سلاجقه،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، “۱۵ هزار هکتار” از تالاب میانکاله خشک شده است
  • کاهش میزان اکسیژن آب
  • ناکارآمدی و فساد در نهادهای مسئول
لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.