• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد از چین برای دادن مجوز به کمیسر حقوق بشر این سازمان برای سفر به منطقه اویغورنشین این کشور

  • کد خبر : 5609
  • 07 فوریه 2022 - 0:07
درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد از چین برای دادن مجوز به کمیسر حقوق بشر این سازمان برای سفر به منطقه اویغورنشین این کشور

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید از رهبران چین انتظار دارد اجازه سفر «معنادار» میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به منطقه اویغورنشین سین‌کیانگ را صادر کند. سایت سازمان ملل روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان با شی‌جین […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید از رهبران چین انتظار دارد اجازه سفر «معنادار» میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به منطقه اویغورنشین سین‌کیانگ را صادر کند.

سایت سازمان ملل روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان با شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری و وانگ یی وزیر خارجه چین در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی دیدار کرده است.

خانم باچله بیش از دو سال است که خواستار مجوز دولت چین برای دیدار رسمی از منطقه سین‌کیانگ در غرب چین است.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی، چین بیش از یک میلیون نفر از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و در تلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

چین منکر وجود اردوگاه‌های اجباری است و آنها را «مراکز آموزشی» برای مبارزه با «افراط‌ گرایی» می‌نامد و مدعی است با افرادی که در این مراکز هستند بدرفتاری نمی‌شود.

بیانیه سازمان ملل می‌گوید آقای گوترش در دیدار با مقامات ارشد چینی گفته است که انتظار دارد تماس‌ها میان دولت پکن و دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برقرار شود و خانم باچله بتواند «سفری معنادار» به چین، از جمله منطقه «سین‌کیانگ»، داشته باشد.

به نظر می‌رسد استفاده آقای گوترش از لفظ «سفر معنادار»، اشاره به گزارش‌هایی از توافق مشروط چین برای سفر خانم باچله به این کشور است؛ به این شرط که این سفر «دوستانه» باشد و گزارشی علیه دولت چین تهیه نشود.

دفتر خانم باچله ماه گذشته اعلام کرد مذاکراتی با چین در جریان است که او بتواند در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی به چین سفر کند.

فعالان حقوق بشر مهرماه امسال از دولت‌ها و قهرمانان رشته‌های ورزشی سراسر جهان خواستند المپیک ۲۰۲۲ زمستانی چین را به‌ دلیل نقض حقوق بشر و «نسل‌کشی» اویغورها از سوی حکومت این کشور تحریم کنند.

چین در واکنش به انتقادها، از کشورهای غربی و نهادهای حقوق‌بشری خواسته است که در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.

بیانیه سازمان ملل در ادامه گفته است آقای گوترش موضوع گازهای گلخانه‌ای و افغانستان را نیز با مقامات چین در میان گذاشته است.

چین بزرگترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای در جهان است. این گازها عامل اصلی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی هستند. یک سوم کل گازهای گلخانه‌ای جهان توسط چین منتشر می‌شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.