• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

ادعاهای رویترز در خصوص پیش‌نویس توافقنامه در وین

  • کد خبر : 5876
  • 18 فوریه 2022 - 1:34
ادعاهای رویترز در خصوص پیش‌نویس توافقنامه در وین

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۸ بهمن در یک گزارش اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی ادعا کرد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام که مذاکرات آن در وین در جریان است، اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۸ بهمن در یک گزارش اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی ادعا کرد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام که مذاکرات آن در وین در جریان است، اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته شده است ولی معافیت ایران از تحریم‌های نفتی شامل گام‌های اول نمی‌شود.

رویترز مدعی شده است که سه دیپلمات غربی مطلع از روند گفت‌وگوهای وین به این خبرگزاری گفته‌اند که در پیش‌نویس توافق مورد مذاکره که بیش از ۲۰ صفحه است روند دقیقی برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام ترسیم شده است که مهمترین مورد آن توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاتر از پنج درصد است.

گام‌های دیگری که در پیش‌نویس توافق ادعا شده است آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌اند و آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران است که رابرت مالی، مسئول هیات مذاکره‌کننده آمریکا، آن را به عنوان یک شرط الزامی برای رسیدن به توافق تعیین کرده است.

سایت «نور نیوز» که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشور است، ساعاتی پس از انتشار گزارش رویترز آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران را تکذیب کرد و نوشت که آزادی آنان «اساسا هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد».

میخائیل اولیانوف هم در گفتگو با یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان هم اغلام کرد که آزادی زندانیان سیاسی دو تابعیتی اصلا در مذاکرات احیای برجام مطرح نشده است؛ رئیس هیئت روسیه در گفتگوهای وین برای احیای برجام در وین گفت که تا اوایل اسفند این توافق قابل دسترس خواهد بود.

به گفته دیپلمات‌های غربی که رویترز ادعا کرده با آنان در مورد این توافقنامه صحبت کرده، فقط در صورت اجرای این شروط و تایید آن از سوی تمامی طرف‌های دخیل در مذاکرات برجام، اجرای گام‌های بعدی از جمله لغو تحریم‌ها علیه ایران و یا به عبارتی دیگر اجرای مجدد روح برجام آغاز خواهد شد.

رویترز مدعی شده است که دوره زمانی اجرای هر یک از این گام‌ها هنوز مورد توافق قرار نگرفته است ولی برخی از مقامات مطلع از مذاکرات وین می‌گویند فاصله زمانی بین اجرای گام‌های مقدماتی توافق تا روز اجرای روح اصلی برجام یعنی برداشتن تحریم‌ها ممکن است بین یک تا سه ماه طول بکشد. در آن مرحله ایران موظف خواهد شد غنی‌سازی اورانیوم را به زیر۳.۶۷ درصد که در توافق اصلی برجام در نظر گرفته شده بود، کاهش دهد. در این توافق جدید نیز دولت آمریکا به جای لغو کامل و بلادرنگ تحریم‌های نفتی علیه ایران، با صدور معافیت‌های سه ماهه شرایط لازم برای فروش نفت ایران در بازار جهانی را فراهم خواهد کرد.

هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به روح توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های مهم صنایع و صادرات نفت در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته ای تهران و طولانی کردن زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است.

همچنین خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسدان انقلاب اسلامی در خبری تحت عنوان آمریکا به جای تصمیم‌ سیاسی شعبده‌بازی رسانه‌ای پیش گرفت، خبر رویترز را تکذیب کرد و نوشت:

رویترز در خبری مدعی شده است که به پیش‌نویس برخی توافقات میان ایران و ۴+۱ در وین دست یافته است. او در خبر خود مدعی شده این پیش نویس حدوداً ۲۰ صفحه ای با عباراتی مانند تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد توسط ایران شروع می‌شود؛ و در گام اول شامل مباحثی مانند آزادسازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی و آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران است.

رویترز در ادامه مدعی شده است که در فاز بعدی روز اجرای برجام به نوعی تکرار خواهد شد.

منابع آگاه به تسنیم گفتند که مطلب رویترز صرفاً در راستای عملیات روانی است و نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد.

مثلاً موضوع آزادسازی زندانیان اساساً ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد. و ایران تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد را هیچگاه قبل از مشخص شدن مساله تحریم ها و بخصوص تحریم نفتی و دریافت پولهای ایران از طریق مبادی رسمی انجام نخواهد داد.

ضمن اینکه، بسیاری از موارد از روز اول مذاکرات حدس زده می شد و رسانه های غربی این روزها آن حدسیات را سرهم بندی کرده و آنها را به افکار عمومی ارائه می کنند، آن هم بدون اینکه اطلاع دقیقی داشته باشند.

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.