• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

اتیوپی سد مناقشه‌انگیز «نیل آبی» را افتتاح کرد

  • کد خبر : 5978
  • 21 فوریه 2022 - 1:08
اتیوپی سد مناقشه‌انگیز «نیل آبی» را افتتاح کرد

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از الجزیره، اتیوپی بعد از یک دهه مناقشه و مذاکرات بی‌نتیجه با سودان و مصر، روز یکشنبه اول اسفند سد «نیل آبی» را افتتاح کرد. این سد بر روی رودخانه نیل آبی قرار دارد و پس از گذشتن از سودان و پیوستن به نیل سفید، وارد مصر می‌شود. مصر […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از الجزیره، اتیوپی بعد از یک دهه مناقشه و مذاکرات بی‌نتیجه با سودان و مصر، روز یکشنبه اول اسفند سد «نیل آبی» را افتتاح کرد.

این سد بر روی رودخانه نیل آبی قرار دارد و پس از گذشتن از سودان و پیوستن به نیل سفید، وارد مصر می‌شود.

مصر می‌گوید ۹۷ درصد از نیازهای آبی خود را از رود نیل فراهم می‌کند و همراه با سودان نگران است که سد «نیل آبی»، این کشورها را با تهدید امنیت آبی مواجه کند.

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، روز یکشنبه همراه با جمعی از مقامات ارشد دولتی اولین توربین سد «نوزایی بزرگ اتیوپی» را افتتاح کرد.

این پروژه ۴.۲ میلیارد دلاری از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و قادر به تولید ۶۵۰۰ مگاوات برق خواهد بود. فعلا دو محفظه ذخیره آب این سد آبگیری شده و یکی از ۱۳ توربین آن نیز راه‌اندازی شده است، اما دقیقا معلوم نیست آبگیری سد در فصول گرم سال که سودان و مصر درگیر خشکسالی هستند به چه ترتیب خواهد بود.

قبلا مصر و سودان مذاکراتی با اتیوپی پیرامون این پروژه و نگرانی‌هایشان از افت چشمگیر آب نیل انجام داده‌اند، اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

اتیوپی که کشوری فقیر و درگیر جنگ‌های داخلی است، اعلام کرده که این پروژه برای توسعه کشور نقش حیاتی دارد.

نخست‌وزیر اتیوپی گفته است این پروژه برای سودان و مصر نیز سود خواهد داشت و اتیوپی برق تولیدی از این سد را از طریق این کشورها به اروپا صادر خواهد کرد.

کیفله هرو، مدیر سد «نوزایی بزرگ اتیوپی»، روز یکشنبه اعلام کرد فعلا فاز اول پروژه راه‌اندازی شده و تکمیل کل پروژه به حدود سه سال زمان نیاز دارد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.