• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

وزیر خارجه قطر: نگرانی‌هایی مطرح است که پول از طریق طالبان به گروه‌های تروریستی برسد

  • کد خبر : 5862
  • 17 فوریه 2022 - 17:32
وزیر خارجه قطر: نگرانی‌هایی مطرح است که پول از طریق طالبان به گروه‌های تروریستی برسد

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر گفته است که بیم آن وجود دارد پولی که به دولت طالبان در افغانستان داده می‌شود، به دست “گروه‌های تروریستی” برسد. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، در سخنرانی در انستیتوی سلطنتی امور بین المللی (چتم هاوس) لندن گفت […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر گفته است که بیم آن وجود دارد پولی که به دولت طالبان در افغانستان داده می‌شود، به دست “گروه‌های تروریستی” برسد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، در سخنرانی در انستیتوی سلطنتی امور بین المللی (چتم هاوس) لندن گفت که قطر سخت در تلاش است تا طالبان را متقاعد کند که دستاوردهای بیست سال گذشته را تغییر ندهد.

آقای آل ثانی که معاون نخست وزیر قطر نیز هست، به فرانک گاردنر خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی نیز گفت که هنوز سوالاتی مطرح است که آیا پولی که در آینده به طالبان داده شود، به دست تروریست‌ها می‌رسد یا خیر.

وزیر امور خارجه قطر در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند مطمئن باشد که هیچ کمکی که در آینده به طالبان داده می‌شود، به دست گروه‌های تروریستی نمی‌رسد، گفت: این سوالی است که جهان هنوز پاسخی برای آن ندارد.

او افزود که قطر به همراه شرکای بین‌المللی‌اش سخت تلاش می‌کند تا طالبان را متقاعد کند که عادلانه حکومت کند و آنچه را که او دستاوردهای ۲۰ سال گذشته خواند، به عقب برنگرداند.

دوحه قطر حدود یک دهه میزبان دفتر سیاسی طالبان و بیش از دو سال میزبانی مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان بوده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در پانزدهم آگوست، شماری از نمایندگی‌های غربی کارکنان خود را از کابل خارج کرده و از دوحه قطر امور افغانستان را کار می‌کنند.

آمریکا کشور قطر را به عنوان کشور حافظ منافع خود در برخی امور کنسولی و نظارت بر تاسیسات بسته این کشور در کابل معرفی کرده است.

دیدارهای هیات طالبان در دوحه

 

همزمان، اعضای هیأتی از طالبان که در دوحه به سر می‌برند، روز چهارشنبه با شماری از مقام‌های غیرنظامی و آموزشی قطر دیدار کرده‌اند.

وزارت خارجه طالبان خبر داده است که این هیأت به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در این نشست درباره “وضعیت بشری در افغانستان و چگونگی تحصیلات عالی، ارتقای ظرفیت و بورس‌های تحصیلی” صحبت کرده‌اند.

طالبان گفته‌ مقامات قطری تعهد سپرده‌اند که در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک‌ خواهند کرد. از جمله فرصت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان میسر خواهند کرد و از طریق هلال احمر قطر و بنیاد خیریه قطر به افغانستان کمک‌رسانی خواهند کرد.

روز سه شنبه نیز توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان از دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و هیأت همراهش در دوحه قطر خبر داد.

او در رشته‌توییتی گفته که در این دیدار نمایندگان اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را نسبت به ناپدید شدن اجباری و دستگیری‌های غیرقانونی و در مورد بدرفتاری با زنان توسط پلیس در تظاهرات مسالمت‌آمیز ابراز کردند.

آقای نیکلاسون نوشته که در این دیدار “ما همچنین به فقدان نمایندگی سیاسی و نفی سیستماتیک حقوق زنان و اقلیت‌ها اشاره کردیم”.

او نوشته که هیأت طالبان به حق زنان و مردان برای تحصیل اشاره کرد و بر نقش مهمی که زنان می توانند در توسعه افغانستان متکی به خود ایفا کنند، تأکید کردند.

توماس نیکلاسون نوشته که اتحادیه اروپا همچنان به مردم افغانستان متعهد است و ۵۰۰میلیون یورو کمک از طریق سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی با تمرکز بر غذا، بهداشت، آموزش و معیشت ارائه می‌کند.

هیأت طالبان روز دوشنبه با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کردند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.