• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

تلاش «پایداری‌ها» برای تصویب طرح صیانت پیش از پایان سال/ ارسال پیامک برای تشکیل جلسه ۴۵ دقیقه‌ای

  • کد خبر : 6020
  • 22 فوریه 2022 - 13:05
تلاش «پایداری‌ها» برای تصویب طرح صیانت پیش از پایان سال/ ارسال پیامک برای تشکیل جلسه ۴۵ دقیقه‌ای

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴،به نقل از ایلنا، مجلس شورای اسلامی از عصر روز یکشنبه به صورت دو شیفت در حال رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است. از آنجا که در ماده ۱۸۳ آیین نامه داخلی مجلس آمده است: «جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴،به نقل از ایلنا، مجلس شورای اسلامی از عصر روز یکشنبه به صورت دو شیفت در حال رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است. از آنجا که در ماده ۱۸۳ آیین نامه داخلی مجلس آمده است: «جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه درصورت ضرورت.» پررنگ‌ترین برداشت از این ماده طی سنوات گذشته همواره تعطیلی کامل کمیسیون‌های مجلس برای حضور نمایندگان در جلسات مجلس است و با توجه به تمرکز نمایندگان بر لایحه بودجه و پیشنهادات مطروحه پیرامون آن از برگزاری هرگونه جلسات توسط کمیسیون‌های مجلس مگر در مواردی که مرتبط با لایحه بودجه باشد، خودداری می‌شد. اما این بار به نظر می‌رسد که گروهی کوچک در مجلس یازدهم قصد برهم زدن این روند را دارند.

نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که طراحان و حامیان طرح صیانت هستند، عزم خود را جزم کرده‌اند که به هر شکل ممکن این طرح را تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ به تصویب برسانند. در همین راستا از روز گذشته این نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با دعوت پیامکی برای تشکیل جلسه این کمیسیون در روز سه‌شنبه مواجه شدند، البته دعوت کنندگان به پیامک اکتفا نکرده و روی به دعوت زبانی و توصیه و اصرار برای حضور در این جلسه آوردند.

در شرایطی که نمایندگان به دلیل برگزاری جلسات دو نوبته برای بررسی لایحه بودجه وقت و زمانی برای تشکیل کمیسیون ندارند، هیات رئیسه کمیسیون طرح صیانت تصمیم گرفته از وقت نماز و ناهار نمایندگان حد فاصل ساعت‌های ۱۲ الی ۱۴ ظهر و فاصله تعطیلی میان دو نوبت صبح و عصر استفاده کند.

حتی به نظر می‌رسد با توجه به خستگی و مشغله نمایندگان از آن‌ها خواسته شده است که در جلسه شرکت کنند و این جلسه تنها ۴۵ دقیقه و برای تصمیم‌گیری خواهد بود.

این موضوع در جلسه امروز مجلس منجر به تذکر نوری قزلجه نماینده بستان آباد و عضو این کمیسیون شد، وی در تذکر شفاهی خطاب به هیات رئیسه مجلس، گفت: « تذکر بنده براساس ماده ۱۸۳ آیین نامه و مربوط به روند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی است، در آنجا تاکید دارد که در زمان بررسی بودجه در مجلس همه طرح‌ها و لوایح موقوف هستند و نمی‌توانند در دستور کار قرار گیرد.»

وی ادامه داد: « درباره طرحی با این اهمیت و به این مهمی از دیروز پیامک و سفارش شده است که یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای برای تصمیم‌گیری باید بیایید. ما الان در حال بررسی گزارش کمیسیون تلفیق هستیم و تمرکز و توجه نمایندگان معطوف به پیشنهادات است، نمی‌توانیم در این شرایط برای طرح به این مهمی طی ۴۵ دقیقه جمع شویم و تصمیم بگیریم. ما هنوز گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس را ندیدیم و هنوز نمی‌دانیم که جلسه درباره چه چیزی است. من خواهش می‌کنم که طبق آیین‌نامه دستور جلسه به بعد از بررسی بودجه موکول شود.»

تذکری که علی نیکزاد در پاسخ به آن، اظهار داشت: «این موضوع در دستور صحن قرار نگرفته است، بلکه دعوتی از جانب یکی از عزیزان انجام شده که این تذکر معطوف به آن است.»

اما این تذکر از سوی رئیس کمیسیون طرح صیانت تحمل نشد و تقی‌پور دقایقی در وقتی که برای تذکر گرفته بود در واکنش به نوری، گفت: «متاسفانه برخی از همکاران نسبت به وظایف و حد و حدود خودشان آشنا نیستند، زیرا از بدو تشکیل کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران که ۵ ماه از شروع به کار آن گذشته، با کارشکنی‌های مختلف روبرو هستیم و نمی‌گذارند جلسات این کمیسیون تشکیل شود.»

وی ادامه داد: «طی روزهای گذشته برخی کمیسیون‌ها از جمله فرهنگی، کشاورزی و… جلساتی برگزار و امور تخصصی خود را پیگیری کردند. چرا برخی از همکاران فتوا صادر می‌کنند، لذا رئیس جلسه باید تذکر دهد که افراد آیین‌نامه داخلی را کنار نگذارند. چنین موضوعی دیکتاتوری مدرن است، به عبارتی یک نفر تصمیم می‌گیرد یک کمیسیون را تعطیل کند، لذا باید همه ما حرمت مجلس را حفظ کنیم و با توجه به شأن نمایندگی نباید مطالبی را طرح کنیم که با مفاد آیین‌نامه مخالفت است. امروز طرح برخی از مطالب موجب درست شدن خوراک برای رادیوهای بیگانه است، لذا باید جلوی چنین سخنانی گرفته شود. اینکه مجلس را به توپ ببندید، نتیجه نخواهید گرفت، زیرا قبلی‌ها که این کار را کردند، نتیجه نگرفتند، ما کار و وظیفه خود را پیگیری خواهیم کرد، ولو با اقداماتی که برخی انجام می دهند.»

از این سخنان اینگونه به نظر می‌رسد که نمایندگان جبهه پایداری در مجلس که اصلی‌ترین حامیان طرح صیانت از فضای مجازی هستند، تلاش دارند تا برخلاف آیین نامه داخلی و روالی که در سال‌های گذشته وجود داشته جلسه این کمیسیون را برگزار کرده و با توجه به اینکه بخش عمده تمرکز افکار عمومی بر لایحه بودجه متمرکز است از حواس پرتی افکار عمومی و رسانه‌ها استفاده کرده و این طرح را به تصویب برساند.

حال باید دید نمایندگان عضو کمیسیون علیرغم این فشارها و اصرارها راضی به حضور در جلسه کمیسیون در زمان استراحت میان دو نوبت صبح و عصر جلسات صحن علنی خواهند شد؟

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6020

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.