• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

آغاز «حمله تمام‌عیار» به اوکراین؛ بایدن «تحریم‌های شدید» علیه روسیه را اعلام کرد

  • کد خبر : 6074
  • 25 فوریه 2022 - 3:53
آغاز «حمله تمام‌عیار» به اوکراین؛ بایدن «تحریم‌های شدید» علیه روسیه را اعلام کرد

ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، روز پنج‌شنبه ۵ اسفند اعلام کرد که حمله نیروهای روسیه به این کشور تاکنون ۵۷ کشته و ۱۶۹ مجروح بر جای گذاشته است. آقای لیاشکو که در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود گفت که بیمارستان‌ها و کارکنان بخش پزشکی و درمان در نقاط مختلف اوکراین، از جمله در […]

ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، روز پنج‌شنبه ۵ اسفند اعلام کرد که حمله نیروهای روسیه به این کشور تاکنون ۵۷ کشته و ۱۶۹ مجروح بر جای گذاشته است.

آقای لیاشکو که در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود گفت که بیمارستان‌ها و کارکنان بخش پزشکی و درمان در نقاط مختلف اوکراین، از جمله در آدیوکا و ووهلدار در دونتسک نیز روز پنج‌شنبه هدف حمله نیروهای روسی قرار گرفته‌اند به‌طوری که بخشی از این تلفات مربوط به کارکنان درمانی است.

۲۳:۳۸

ایالات متحده از اعزام هفت هزار نیروی نظامی به آلمان برای پشتیبانی از متحدان ناتو خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد که این نیروها متشکل از یک تیپ زرهی در روزهای آینده عازم آلمان خواهند شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود اعزام نیروهای بیشتر به آلمان را تایید کرد.

او در عین حال یادآور شد که نیروهای آمریکایی وارد جنگ در خاک اوکراین نخواهند شد.

۲۳:۳۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در واکنش به تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به دست نیروهای نظامی روسیه گفت حیاتی است که تمهیدات ایمنی و امنیتی در این تاسیسات نباید به‌هیچ‌وجه مختل شود و یا تحت تاثیر بحران پیش آمده قرار گیرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، گفت که وضعیت اوکراین را با نگرانی جدی دنبال می‌کند.

او با تاکید بر اجتناب از هرگونه اقدامی که تاسیسات اتمی اوکراین را در معرض خطر قرار می‌دهد، خواستار حداکثر خویشتنداری از سوی طرف‌های درگیر شد.

 

ویدئوها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که صدها معترض به جنگ روسیه علیه اوکراین در ۵۱ شهر روسیه از جمله مسکو، پایتخت روسیه، به خیابان‌ها آمدند.

معترضان به جنگ در مسکو روز پنج‌شنبه در میدان پوشکین در نزدیکی میدان سرخ و کاخ کرملین تجمع کردند و شعار «نه به جنگ» سر دادند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که پلیس روسیه بیش از ۱۴۰۰ تن از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات سراسری را بازداشت کرده است.

۲۳:۳۲

به رغم اوج‌گیری قیمت‌های جهانی نفت پس از حمله روسیه به اوکراین، گزارش‌ها حاکی است که روسیه برای فروش نفت «اورال» خود مجبور به ارائه تخفیف‌های چشمگیر شده است.

نفت اورال روسیه هم‌اکنون ۱۲ دلار زیر قیمت نفت شاخص برنت معامله می‌شود که بیانگر تخفیف چشمگیر برای فروش این نفت است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده که به خاطر افت شدید قیمت نفت روسیه، هند برای نخستین بار طی دو سال گذشته، دو میلیون بشکه نفت اورال روسیه را از شرکت‌های ویتول و ترافیقورای هلند خریداری کرده است.

این محموله‌ها قرار است دو ماه دیگر تحویل هند شود.

۲۳:۱۴

بازار جهانی نفت روز پنجشنبه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین دچار آشوب شد و خریداران عمده نفت روسیه برای دریافت تضمین و اعتبارنامه از بانک‌های غربی و یافتن نفتکش با مشکل مواجه شده‌اند.

چهار منبع مطلع از معاملات نفت به خبرگزاری رویترز گفتند که حداقل سه مشتری عمده نفت روسیه روز پنجشنبه نتوانستند در بانک‌های غربی اعتبارنامه باز کنند.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفت: «بانک‌های غربی در حال حاضر برای خرید نفت از روسیه اعتبارنامه نمی‌دهند».

برخی از تجار نفت وضعیت روز پنجشنبه را «سندروم ایرانی» نامیده‌اند. اشاره آن‌ها به سال‌هایی است که معامله شرکت‌ها و بانک‌های غربی با ایران در حرف آزاد بود ولی اکثر بانک‌ها به دلیل نگرانی از احتمال تحریم آمریکا علیه آن‌ها از معامله با ایران پرهیز می‌کردند.

۲۲:۳۱

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه از وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه به‌دلیل حمله به اوکراین خبر داد و گفت تهاجم روسیه همان‌طور که واشینگتن پیش‌بینی کرد انجام شد.

جو بایدن این حمله را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خواند.

او اعلام کرد که با اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو، بانک‌های روسیه با دارایی‌هایی به ارزش «یک تریلیون دلار» نیز مشمول این تحریم‌ها خواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از مسدود شدن دارایی‌های چهار بانک روسیه در روز پنجشنبه خبر داد.

آقای بایدن گفت تحریم‌های جدید آمریکا در مقطع فعلی شامل قطع دسترسی روسیه به سامانه نقل و انتقالات بین‌المللی بانکی (سوئیفت) نخواهد شد.

او در سخنانی که به طور زنده از کاخ سفید پخش می‌شد افزود که تحریم‌ها بیش از نیمی از واردات فناوری‌های پیشرفته به روسیه را قطع خواهد کرد.

نخبگان روسی و بستگان آن‌ها نیز در فهرست تحریم‌های جدید واشینگتن قرار دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که نیروهای نظامی ایالات متحده برای جنگ وارد خاک اوکراین نخواهند شد.

آقای بایدن با بیان این‌که هیچ‌گاه ولادیمیر پوتین را دست کم نگرفته بود افزود برنامه‌ای برای گفت‌وگو با همتای روس خود ندارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود افزود ایالات متحده از نزدیک با کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت برای تامین امنیت منابع جهانی انرژی و محافظت از مصرف‌کنندگان همکاری می‌کند.

آقای بایدن تصریح کرد واشینگتن در صورتی که شرایط اقتضا کند، بشکه‌های اضافی نفت را از ذخایر استراتژیک نفتی ایالات متحده آزاد خواهد کرد.

او با بیان این‌که «این یک حمله از پیش طراحی شده بود» افزود: «پوتین متجاوز است. او این جنگ را انتخاب کرد و اکنون او و کشورش با عواقب آن روبرو خواهند شد».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، تحریم‌ها با هدف تاثیر درازمدت روی روسیه و به حداقل رساندن تاثیر روی ایالات متحده و متحدانش طراحی شده است.

آقای بایدن تصریح کرد که واشینگتن آماده است تا اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد.

او گفت این تحریم‌ها توانایی روسیه برای انجام معامله با دلار، یورو، پوند و ین را محدود خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، قرار است روز جمعه تشکیل جلسه دهد تا درباره اقدامات بیشتر رایزنی کند.

او بار دیگر تاکید کرد که آمریکا قصد جنگ با روسیه را ندارد اما خود را متعهد به اجرای تعهداتش در بند پنجم منشور ناتو در دفاع از شرکای خود می‌داند.

آقای بایدن گفت که این لحظه خطرناکی برای کل اروپا است و افزود: «تجاوز پوتین به اوکراین هزینه دردناکی به روسیه تحمیل خواهد کرد. پوتین در صحنه بین‌المللی منفور خواهد شد».

۲۲:۲۱

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، به‌طور تلویحی از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرد و گفت: «امیدواریم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود».

ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی روز پنجشنبه خود خطاب به پوتین گفته که «گسترش ناتو به سمت شرق تنش‌زا است» و مدعی شده که «گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولادیمیر پوتین در این تماس مدعی شده که حمله به اوکراین «پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت» روسیه است.

ایران در روزهای اخیر، آمریکا و ناتو را مسئول وضعیت جاری در اوکراین دانسته است.

۲۲:۰۱

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ضمن محکوم کردن تهاجم مسکو گفت که قدرت‌های غربی تمام منابع موجود را به کار خواهند گرفت تا اطمینان حاصل کنند که دامنه درگیری در اوکراین به دیگر کشورهای اروپا کشانده نشود.

آقای شولتس در سخنرانی خود خطاب به ملت آلمان که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد تاکید کرد که پوتین نباید اراده و عزم ناتو برای دفاع از اعضای خود را دست کم بگیرد.

صدراعظم آلمان تصریح کرد که پشتیبانی شرکای ما در ناتو شامل کشورهای حوزه بالتیک، لهستان، رومانی، بلغارستان و اسلوواکی می‌شود و «اما و اگر» نیز در این میان جایی ندارد.

او افزود که مسئولیت حمله به اوکراین تنها و فقط متوجه ولادیمیر پوتین است اما هشدار داد که رئیس جمهوری روسیه «برنده نخواهد شد».

اولاف شولتس همچنین گفت که رئیس جمهور پوتین با حمله به اوکراین می‌خواهد زمان را به عقب بازگرداند اما بازگشت به قرن نوزدهم و دورانی که قدرت‌های بزرگ بر کشورهای کوچک‌تر حکمرانی می‌کردند، ممکن نیست.

۲۱:۳۸

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شخصا هدف تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

بلومبرگ این خبر را به نقل از سناتور شروود براون، رئیس کمیته بانکی سنا، اعلام کرد که اوایل روز پنجشنبه به وقت محلی با جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، صحبت کرده بود.

۲۱:۳۱

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنج‌شنبه از بسته تحریم‌های «شدید» علیه روسیه رونمایی کرد. این بسته تحریمی، بانک‌ها، حلقه متحدان و نزدیک‌ترین اشخاص به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را هدف قرار می‌دهد.

بوریس جانسون که در پارلمان بریتانیا سخن می‌گفت تاکید کرد که تاریخ و جهان، پوتین را به‌دلیل تهاجم به اوکراین محکوم خواهند کرد و رئیس‌جمهوری روسیه نمی‌تواند «خون اوکراین» را از دست‌های خود پاک کند.

او هنگام اعلام تحریم‌های جدید به پارلمان گفت: «این اقدام شنیع و وحشیانه ولادیمیر پوتین باید به شکست منتهی شود».

یک مقام دولتی به خبرگزاری رویترز گفت که اعمال تحریم‌های هماهنگ‌شده توسط کشورهای سراسر جهان ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، اقتصاد روسیه را زمین‌گیر خواهد کرد.

۲۱:۳۰

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد رهبران گروه هفت کشور صنعتی موافقت کردند که «بسته‌های تحریمی ویرانگر» و سایر اقدامات اقتصادی را علیه روسیه به اجرا در آورند تا مسکو را به‌دلیل حمله به خاک اوکراین پاسخگو کنند.

جو بایدن در توئیتی نوشت: «امروز صبح، من با همتایان خود در گروه هفت ملاقات کردم تا حمله توجیه‌ناپذیر پرزیدنت پوتین به اوکراین را مورد بحث قرار دهم و ما توافق کردیم که بسته‌های تحریمی ویرانگر و سایر اقدامات اقتصادی را برای پاسخگو کردن روسیه پیش ببریم».

او تاکید کرد که ما در کنار مردم شجاع اوکراین می‌ایستیم.

۲۰:۵۶

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه به نقل از مشاور دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین از تصرف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به دست نیروهای نظامی روسیه خبر داد.

میخائیلو پودولیاک گفت: «پس از حملات کاملا توجیه‌ناپذیر روس‌ها در این مسیر، غیرممکن است بتوان گفت که تاسیسات نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل ایمن است».

او افزود: «این یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه اروپا است».

ساعاتی پیشتر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، وقوع درگیری در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل را تایید کرده بود.

چرنوبیل در ۱۳۴ کیلومتری شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین، قرار دارد.

فاجعه چرنوبیل حدود یک سال پس از آن‌که گورباچف به قدرت رسید، اتفاق افتاد. وقوع انفجار در این نیروگاه اتمی در سال ۱۹۸۶ منجر به آلوده شدن مناطق گسترده‌ای در اطراف نیروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراینی شد.

۲۰:۵۲

شهردار کی‌یف شامگاه پنج‌شنبه در واکنش به تهاجم روسیه دستور منع رفت‌وآمد در پایتخت اوکراین را صادر کرد.

این تصمیم پس از آن اعلام شد که فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تلاش برخی شهروندان برای فرار از پایتخت به مسدود شدن راه‌های خروجی اصلی کی‌یف منجر شده است.

شهردار کی‌یف گفت که مقررات منع آمد‌وشد از ساعت ده شب تا هفت صبح به وقت محلی ادامه خواهد یافت و حمل‌ونقل عمومی در این مدت کار نخواهد کرد.

او افزود که ایستگاه‌های مترو در سراسر شهر باز می‌مانند تا به عنوان پناهگاه زیرزمینی شهروندان استفاده شوند.

۲۰:۴۸

پلیس روسیه حداقل ۱۶۷ معترض به جنگ با اوکراین را طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای مختلف روسیه بازداشت کرد.

به گزارش پایگاه حقوق بشری غیردولتی «او وی دی اینفو» روسیه که در زمینه مبارزه با سرکوب دولتی فعالیت می‌کند، فعالان ضدجنگ و معترضان به تهاجم روسیه به اوکراین با ورود به خیابان‌ها و حمل پلاکاردهایی نسبت به جنگ با اوکراین اعتراض کردند.

حدود صد تن از این افراد در اعتراضات خیابانی شهر تولیاتی روسیه بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌گوید بیش از ۲۰ شهر روسیه شاهد اعتراضات بوده است. برخی از معترضان حتی به‌صورت انفرادی با در دست گرفتن پلاکاردهایی وارد خیابان شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که معترضان توسط نیروهای امنیتی ضرب‌وشتم شده‌اند.

دولت روسیه پیشتر به شهروندان این کشور هشدار داده بود که از اعتراض خودداری کنند و تهدید کرده بود که معترضان را بازداشت خواهد کرد.

۲۰:۲۲

رهبران هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» روز پنج‌شنبه تهاجم روسیه به اوکراین را «قویا» محکوم و تاکید کردند که تحریم‌های سنگین و هماهنگ‌شده اقتصادی و مالی علیه مسکو را به جریان خواهند انداخت.

در بیانیه مشترک رهبران جی‌۷ آمده است که این بحران، «تهدیدی جدی» برای نظم و مقررات بین‌المللی است و پیامدهایی فراتر از اروپا به‌دنبال خواهد داشت.

این بیانیه با اشاره به این‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بار دیگر جنگ را به قاره اروپا آورده است می‌افزاید: «او (پوتین) خودش را در سمت غلط تاریخ قرار داده است».

رهبران یاد شده همچنین تصریح کردند که از تعامل و هماهنگی مداوم و سازنده میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده انرژی در راستای تامین پایدار انرژی جهانی حمایت می‌کنند و آماده هستند تا برای رفع اختلالات احتمالی اقدام کنند.

۲۰:۰۵

یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرد شواهد اولیه نشان می‌دهد که روسیه در صدد ساقط کردن دولت اوکراین است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز پنج‌شنبه گفت شواهد طی ۱۲ ساعت گذشته نشان می‌دهد که پیش‌بینی قبلی آمریکا از قصد روسیه برای ساقط کردن دولت اوکراین درست است.

او گفت حملات گسترده از سه جبهه انجام شده که هدف یکی از آنها کی‌یف پایتخت اوکراین است.

این مقام آمریکایی افزوده است به نظر می‌رسد این حملات، مرحله مقدماتی است که شامل پرتاب بیش از صد موشک به اهدافی در خاک اوکراین بوده است: «هنوز حملات از طریق دریا و خاکی به اوکراین دیده نمی‌شود، اما ۷۵ جنگنده روسی در مرحله ابتدایی تهاجم شرکت کرده و تاکنون تمرکز حملات بر پایگاه‌های دفاع هوایی و نظامی این کشور بوده است».

به‌گفته وی، تا کنون بسیاری از پادگان‌ها، انبارهای تسلیحاتی و ۱۰ پایگاه هوایی مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما هنوز برای برآورد خسارت‌ها زود است.

۱۹:۵۷

رئیس‌جمهوری اوکراین وقوع درگیری در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای نظامی روسیه و اوکراین هم‌اکنون در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در حال تبادل آتش هستند.

ولودیمیر زلنسکی در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت که «نیروهای اشغالگر روسیه» تلاش دارند نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین، تهاجم روسیه را «اعلان جنگ علیه کل اروپا» خواند.

او افزود که «مدافعان ما جان خود را فدا می‌کنند تا از تکرار فاجعه ۱۹۸۶ جلوگیری کنند».

چرنوبیل در ۱۳۴ کیلومتری شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین، قرار دارد.

فاجعه چرنوبیل حدود یک سال پس از آن‌که گورباچف به قدرت رسید، اتفاق افتاد. وقوع انفجار در این نیروگاه اتمی در سال ۱۹۸۶ منجر به آلوده شدن مناطق گسترده‌ای در اطراف نیروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراینی شد.

۱۹:۳۱

پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشورِ عضو اتحادیه اروپا صدور روادید برای شهروندان روسیه را متوقف کرده است.

آقای فیالا به خبرنگاران گفت که به جز موارد بشردوستانه، روند صدور انواع روادید برای اتباع روس در دفاتر کنسولی جمهوری چک به حالت تعلیق درآمده است.

او همچنین از تعطیلی کنسولگری‌های جمهوری چک در شهرهای سن پترزبورگ و یکاترینبورگ خبر داد و افزود که مجوز فعالیت دفاتر کنسولی روسیه در شهرهای کارلووی ویواری و برنو در جمهوری چک لغو شده است.

پیشتر در اوایل روز پنج‌شنبه، میلوش زمان، رئیس‌جمهوری چک، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و آن را «تجاوز بی‌جهت» خوانده بود.

او همچنین بدون اشاره مستقیم به نام همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، خواستار اعمال تحریم‌های سنگین با هدف منزوی کردن «آن فرد دیوانه» شد.

کمتر از یک‌سال پیش، پراگ در ادامه تنش‌ با مسکو بر سر انفجاری که سال ۲۰۱۴ در یک انبار مهمات این کشور رخ داد، دستور اخراج دیپلمات‌های روس را صادر کرد. روسیه هم در اقدامی تلافی‌جویانه، دیپلمات‌های جمهوری چک را اخراج کرد و این کشور را در کنار ایالات متحده در فهرست «کشورهای غیردوست» قرار داد.

۱۹:۱۲

اداره نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی دولت فدرال روسیه (روسکماندزور) که به «اداره سانسور» نیز مشهور است، در اطلاعیه‌ای از رسانه‌های این کشور خواست تا در پوشش حوادث شرق اوکراین، تنها اطلاعات رسمی منابع دولتی روسیه را منتشر کنند.

روسکماندزور روز پنج‌شنبه هشدار داد که انتشار آنلاین «اطلاعات غلط» منجر به اعمال محدودیت‌های فوری بر رسانه‌ها خواهد شد.

نهاد مسئول سانسور رسانه‌ها در روسیه گفته است: ما تاکید می‌کنیم که تنها منابع رسمی روسیه، منبع اطلاعات «قابل اعتماد» در رابطه با وضعیت اوکراین است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفته جاری، پس از به‌رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق لوهانتسک و دونتسک اوکراین توسط کرملین، تحریم‌هایی بر بخش رسانه‌ای دولت روسیه اعمال کرد.

غرب می‌گوید روسیه از رسانه‌های دولتی، خصوصا شبکه «راشا تودی» برای انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده استفاده می‌کند.

دولت روسیه طی سال‌های گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای در زمینه رسانه‌ها وضع کرده و فعالیت برخی رسانه‌های غربی در این کشور، از جمله رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و صدای آمریکا را ممنوع کرده است.

گزارشگران بدون مرز، روسیه را از نظر آزادی رسانه‌ها در رده ۱۵۰ از میان ۱۸۰ کشور جهان و بعد از کشورهایی نظیر ونزوئلا و جمهوری کنگو قرار داده است.

۱۹:۰۳

مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی تهاجم نیروهای روسیه از طریق زمین و دریا به این کشور و تهدید ذخایر غلات، ارتش اوکراین عملیات خود در بنادر کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این اقدام همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد روند عرضه غلات و دانه‌های روغنی توسط اوکراین به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان این محصول در جهان صورت گرفته است.

۱۸:۴۵

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین گفت که ایران برای نشان دادن استقلال خود «باید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند».

او با اشاره به این‌که «صدا و سیما اخبار را مانند یکی از مستعمرات روسیه گزارش می‌کند» در توئیتی نوشت: «جدا شدن گرجستان و آذربایجان و ارمنستان از ایران توسط روسیه و حمایت شوروی از صدام در حمله به ایران را همواره به یاد داشته باشیم».

۱۸:۲۲

به‌دنبال حمله نظامی گسترده روسیه به اوکراین، شاخص «بازار سهام مسکو» در روز پنجشنبه پنجم اسفند، ۳۵ درصد سقوط کرد و روبل، واحد پول روسیه، نیز بیش از ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داد.

همچنین شاخص سهام «سیستم تجارت روسیه» که بخشی از «بازار سهام مسکو» و متکی به نقل و انتقالات مالی از طریق دلار آمریکا است، روز پنج‌شنبه ۵۰ درصد افت کرد.

۱۸:۱۴

یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید تاکنون حدود ۴۰ تن در حمله روسیه به این کشور کشته شده‌اند.

اولکسی آرستوویچ روز پنج‌شنبه گفت که ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

با این حال، وی اشاره نکرد که آیا تلفات شامل غیرنظامیان نیز می‌شود یا نه.

بنابر اعلام ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری، مقامات اوکراینی به همه کسانی‌ که خواهان دفاع از کشور هستند سلاح تحویل خواهند داد.

رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد: «آینده مردم اوکراین به یکایک اوکراینی‌ها بستگی دارد».

۱۸:۱۳

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز پنج‌شنبه گفت که منتظر است تا متحدان اوکراین تحریم‌های ملموسی را علیه روسیه اعمال کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ارتش اوکراین اعلام کرد چهار موشک بالستیک از خاک بلاروس به قلمرو اوکراین شلیک شده است.

در شهر ماریوپول در شرق اوکراین، شورای شهر اعلام کرد که در پی بمباران روز پنج‌شنبه یک منطقه مسکونی تخریب شده و شمار تلفات در حال مشخص شدن است.

۱۷:۴۵

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ۸۳ تاسیسات نظامی اوکراین از جمله ۱۱ پایگاه هوایی را نابود کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دستور داده است تا با نظامیان اوکراینی «با احترام» رفتار شود و برای آن‌هایی که تسلیم می‌شوند و سلاح خود را زمین می‌گذارند، کریدورهای امن فراهم شود.

وزارت دفاع روسیه همچنین تایید کرد که یک جنگنده سوخو-۲۵ روسیه به دلیل «خطای فنی» سقوط کرده است.

۱۷:۲۵

سفارت روسیه در ایران گزارش خبرگزاری تسنیم مبنی بر حضور جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسی در آسمان اوکراین را تکذیب کرد.

صفحه رسمی سفارت روسیه در ایران با انتشار توئیتی مدعی شد که این خبر، «جعلی و بخشی از تبلیغات ضد روسی» است.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از نخستین ساعات حمله روسیه به اوکراین، اخبار سخنرانی پوتین را به طور گسترده پوشش داده و تصاویر و ویدئوهایی نیز از حملات موشکی به اوکراین منتشر کرده‌اند.

۱۵:۵۸۵.۱۲.۱۴۰۰

خبرگزاری فرانسه در نقشه‌ای مناطقی از خاک اوکراین را که نیروهای روسیه به آنها وارد شده‌اند با رنگ خاکستری مشخص کرده است:

۱۵:۲۹۵.۱۲.۱۴۰۰

بالاخره بعدازظهر روز پنج‌شنبه یعنی ساعت‌ها پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، وزارت خارجه جمهوری اسلامی به این رخداد رسما واکنش نشان داد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر ادعا کرد که «اقدامات تحریک‌آمیز» ناتو و آمریکا عامل تهاجمی است که هم‌اکنون در خاک اوکراین در جریان است.

سعید خطیب‌زاده گفت: «جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌نماید. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.»

به نظر می‌رسد در ادامه پیروی «سیاست نگاه به شرق» در حکومت جمهوری اسلامی، مقامات ایرانی قصد ندارند تهاجم به خاک یک کشور اروپایی مستقل به دست حکومت ولادیمیر پوتین را محکوم کنند.

۱۵:۲۵۵.۱۲.۱۴۰۰

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این سازمان هیچ نیروی نظامی در خاک اوکراین ندارد و برنامه‌ای هم برای اعزام نیرو به این کشور ندارد.

اوکراین هنوز عضو سازمان ناتو نیست، بلکه سال‌هاست که درخواست کرده است که به عضویت این سازمان درآید، و همین اکنون بهانه‌ای شده است برای ولادیمیر پوتین.

آقای پوتین رسما خواسته است که اوکراین درخواست عضویت خود را پس بگیرد، و پیشتر هم از کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرند.

کشورهای غربی رسما این درخواست رئیس جمهور روسیه را رد کرده‌اند.

۱۴:۳۶۵.۱۲.۱۴۰۰

اسرائیل روز پنج‌شنبه سکوت خود را شکست و سرانجام اقدامات روسیه در قبال اوکراین را محکوم کرد و از قدرت‌های جهانی خواست تا بحران میان دو کشور را به سرعت حل کنند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه، در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «حمله روسیه به اوکراین نقض جدی نظم بین‌الملل است. اسرائیل این حمله را محکوم می‌کند.»

پیش از این رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند سکوت رژیم اسرائیل در قبال تشدید بحران میان اوکراین و روسیه، ناشی از نیاز تل‌آویو به مسکو برای اقدامات ضد ایرانی این رژیم در سوریه است.

۱۳:۲۱۵.۱۲.۱۴۰۰

نخست وزیر فنلاند روز پنج‌شنبه ضمن محکوم کردن حمله روسیه به خاک اوکراین رسما برای پذیرفتن آوارگان اوکراینی اعلام آمادگی کرد.

روز گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه مجمع عمومی این سازمان پیش‌بینی کرده بود که تهاجم روسیه دست‌کم پنج میلیون نفر را در اوکراین آواره و بی‌کاشانه خواهد کرد.

۱۳:۱۱۵.۱۲.۱۴۰۰

‎سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید جمهوری اسلامی در تلاش است با چند «پرواز اختصاصی» ایرانیان مقیم اوکراین را از «برخی مناطق» این کشور خارج کند.

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که سفارت ایران در کی‌یف از ایرانیان مقیم اوکراین و به ویژه دانشجویان خواست، با وجود بسته بودن آسمان اوکراین، از هر امکانی برای خروج از این کشور استفاده کنند.

۱۳:۰۷۵.۱۲.۱۴۰۰

همزمان با افزایش هشدارها در مورد خطرات پرواز بر فراز اوکراین و نیز در مناطق مرزی روسیه و بلاروس، اوکراین حریم هوایی خود را به روی پروازهای غیرنظامی بست.

شرکت خدمات ترافیک هوایی دولتی اوکراین در وب‌سایت خود اعلام کرد که حریم هوایی این کشور از روز پنج‌شنبه به روی پروازهای غیرنظامی بسته شده و خدمات ترافیک هوایی به حالت تعلیق درآمده است.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که حریم هوایی روسیه و بلاروس در نزدیکی مرزهای آنها با اوکراین هم می‌تواند برای پروازهای غیرنظامی خطرناک باشد.

۱۲:۵۱۵.۱۲.۱۴۰۰

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه حمله روسیه به اوکراین را از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه دانست و گفت که ما در «یکی از تاریک‌ترین دوران‌های اروپا از زمان جنگ جهانی دوم» به سر می‌بریم.

وی افزود که اتحادیه اروپا با «قوی‌ترین شرایط ممکن» به این اقدام روسیه پاسخ خواهد داد و «سخت‌ترین بسته تحریمی را که تاکنون اجرا کرده‌ایم» علیه روسیه تصویب خواهد کرد.

آقای بورل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، خواست به این «تجاوز بیهوده» پایان دهد و تاکید کرد که اروپا در کنار اوکراین ایستاده است.

۱۱:۵۸۵.۱۲.۱۴۰۰

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار است صبح روز پنج‌شنبه به وقت واشینگتن خبر از «عواقب سنگین‌تر» برای تهاجم روسیه بدهد.

او پیشتر در همان دقایق اولیه انتشار خبر حمله، در بیانیه‌ای تاکید کرد که جهان به دلیل این «حمله غیر قابل توجیه» از روسیه «بازخواست خواهد کرد».

۱۱:۰۸۵.۱۲.۱۴۰۰

در پی آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین، قیمت نفت خام برِنت دریای شمال روز پنج‌شنبه با ۳.۵ درصد افزایش از صد دلار نیز گذشت. این نخستین بار از سپتامبر سال ۲۰۱۴ است که بازار شاهد چنین قیمتی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال قیمت نفت وست تکزاس اینترمیدیت نیز با ۴.۶ درصد افزایش از ۹۶ دلار برای هر بشکه گذشت.

۱۰:۵۸۵.۱۲.۱۴۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ساعتی پیش در این کشور حکومت نظامی اعلام کرد.

او در توییتی خبر داد که با رئیس جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان و نخست وزیر بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کرده و از جهان خواست که «پوتین را متوقف کنید».

۱۰:۴۳۵.۱۲.۱۴۰۰

در پی اقدام روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک و اعزام نیروی نظامی به این دو منطقه در شرق اوکراین، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چهارم اسفند با تحریم وزیر دفاع روسیه و شماری از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، موافقت کرد.

در این بسته تحریمی نام ۳۵۱ نماینده دومای روسیه که با به رسمیت شناختن استقلال مناطق شورشی شرق اوکراین موافقت کردند، به چشم می‌خورد.

علاوه بر این نام ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی نزدیک به ولادیمیر پوتین نیز در فهرست تحریم‌شدگان اعلام شده است، از جمله دو تن از مقام‌های بلندپایه مسکو شامل سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتون واینو، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین.

۱۰:۳۶۵.۱۲.۱۴۰۰

دقایقی پیش ارتش اوکراین در بیانیه‌ای گفت که پنج هواپیما و یک هلی‌کوپتر روسی را سرنگون کرده است.

روسیه در پاسخ این خبر را تکذیب کرده است.

۰۳:۴۴

پوتین فرمان عملیات نظامی در خاک اوکراین را صادر کرد؛ «حمله موشکی به کی‌یف و خارکیف»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بامداد پنج‌شنبه ۵ اسفند فرمان عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد.

این رخداد ساعاتی پس از درخواست شورشیان شرق اوکراین از روسیه برای کمک نظامی از مسکو به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، آقای پوتین در نطقی برای ملت روسیه گفت که درگیری نظامی بین نیروهای روسی و اوکراینی «اجتناب‌ناپذیر» است و فقط مسئله زمان آن مطرح است.

وی ادعا کرد که «اقدامات روسیه دفاع از خود در برابر تهدیدات و برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر است» و سپس از سربازان ارتش اوکراین خواست که اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

رئیس جمهوری روسیه گفت که می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و به گفته او، «نازی‌زدایی» کند.

آقای پوتین هشدار داد که هر گونه تلاش کشورهای خارجی برای مداخله در برابر اقدامات روسیه «تبعاتی خواهد داشت که آنها تا به حال ندیده‌اند».

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال صدور فرمان ولادیمیر پوتین، چندین صدای انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، و خارکیف شنیده شده است.

رسانه‌های اوکراینی به نقل از مقامات وزارت کشور اوکراین گزارش داده‌اند که مراکز فرماندهی نظامی این کشور در شهرهای کی‌یف و خارکیف هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

خبرگزاری اینترفکس اوکراین نیز گزارش داد که نیروهای روسیه وارد بنادر جنوبی اودسا و ماریوپول اوکراین شده‌اند.

همین رسانه در گزارشی دیگر نوشت که شورشیان شرق اوکراین با حمایت روسیه حمله به شهری در نزدیکی لوهانسک را که در اختیار نیروهای اوکراینی است شروع کرده‌اند.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای واکنش جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، را بازتاب داده که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و آن را «غیرموجه» دانسته است.

آقای بایدن گفت که پوتین یک جنگ از پیش طراحی‌شده‌ را به راه انداخته که به تلفات فاجعه‌بار و رنج انسان‌ها منجر می‌شود.

وی افزود که پنج‌شنبه صبح با رهبران کشورهای گروه هفت دیدار می‌کند و پس از آن برای مردم آمریکا نطقی خواهد کرد که در آن اعلام می‌‌کند ایالات متحده و متحدان آن دست به چه اقداماتی در واکنش به روسیه خواهند زد و چه تبعاتی را برای مسکو رقم می‌زنند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=6074

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.