• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

گزارش مبین۲۴ از آخرین تحولات در گفتگوهای وین: دور هشتم مذاکرات در وین یک هفته متوقف شد

  • کد خبر : 5330
  • 28 ژانویه 2022 - 23:29
گزارش مبین۲۴ از آخرین تحولات در گفتگوهای وین: دور هشتم مذاکرات در وین یک هفته متوقف شد

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین برای احیای برجام و هماهنگ کننده این توافقنامه ساعتی پیش با انتشار توییتی خواستار اتخاذ تصمیم‌های سیاسی شد، زیرا مذاکره‌کنندگان برای استراحت تا هفته آینده به کشورهای خود بازمی‌گردند. در توییت انریکه مورا آمده است: “هشتمین دور از مذاکرات برجام […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین برای احیای برجام و هماهنگ کننده این توافقنامه ساعتی پیش با انتشار توییتی خواستار اتخاذ تصمیم‌های سیاسی شد، زیرا مذاکره‌کنندگان برای استراحت تا هفته آینده به کشورهای خود بازمی‌گردند. در توییت انریکه مورا آمده است:

“هشتمین دور از مذاکرات برجام در وین ، که از ۲۷ دسامبر آغاز شد، تا کنون طولانی ترین، دور مذاکرات بوده که وارد استراحت شد. شرکت کنندگان برای مشاوره و گرفتن دستورالعمل‌ها هفته آینده به پایتخت‌های خود بازخواهند گشت. اکنون تصمیمات سیاسی لازم است. سفر ایمن برای همه شرکت کنندگان”

فرانسه: مذاکرات دشواراست؛ مسئله تضمین برای ایران و چگونگی بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور به کنترل هنوز نیاز به شفاف‌سازی دارد

همچنین یک مقام ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی همچنان دشوار است، اما نشانه هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد که می‌توان به توافق رسید.

این مقام مسئول پس از تماس تلفنی میان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی در گفتگو با خبرنگاران گفت که مسئله تضمین برای ایران و چگونگی بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور به کنترل هنوز نیاز به شفاف‌سازی دارد.

تروئیکای اروپایی: در حال رسیدن به مراحل نهایی در مذاکرات وین هستیم

دیپلمات های انگلیس، فرانسه و آلمان جمعه شب با صدور بیانیه‌ای مشترک که در اختیار خبرنگاران قرار گرفت عنوان کردند: ژانویه فشرده ترین دوره این مذاکرات تا به امروز بوده است. همه می دانند که در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیاز به تصمیم گیری های سیاسی دارد. بنابراین، مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

یک منبع آگاه به ایرنا: سرعت توافق نهایی در وین در گرو تصمیمات طرف‌های مقابل است

یک منبع آگاه با اشاره به وقفه دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به ایرنا گفت: اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند، امکان حرکت سریعتر به سمت توافق وجود دارد.

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوعات باقی‌مانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، تفاهم شد هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها بازگردند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه دور هشتم گفت‌وگوها بعد از این وقفه کوتاه، از سر گرفته خواهد شد، افزود: روند گفتگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده است و اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند، امکان حرکت سریعتر به سمت توافق وجود دارد.

پیشتر انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین هم با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: هشتمین دور مذاکرات وین که از ۲۷ دسامبر آغاز شد و یکی از طولانی ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است وارد یک دوره استراحت شد.

وی افزود: شرکت کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت باز می‌گردند. مورا تصریح کرد که اکنون تصمیمات سیاسی لازم است.

مذاکره کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده: آمریکا نمی‌خواهد تحریم را رها کند. آمریکا هر کاری توانسته علیه ایران کرده است

همچنین در خبری که از جانب محمد مرندی، مشاور تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در کانال و اکانت توییتری خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است آمده که: آمریکا نمی‌خواهد تحریم را رها کند و هر کاری توانسته علیه ایران کرده است.

او گفته است که تنها کار هوشمندانه برای آمریکایی‌ها مذاکره است و بایدن با ادامه سیاست تحریم ترامپ به دنبال امتیازگیری است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.