• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
6

بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز درگذشت

  • کد خبر : 4762
  • 08 ژانویه 2022 - 17:29
بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز درگذشت

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بکتاش آبتین، شاعر و فیملساز و از اعضای این کانون که در حال گذراندن حکم شش سال زندان بود، درگذشت. در روزهای اخیر، خبرهایی از وخامت حال آقای آبتین منتشر شده بود و در بیانیه پیشین کانون نویسندگان نیز تاکید شده بود که او در کمای […]

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بکتاش آبتین، شاعر و فیملساز و از اعضای این کانون که در حال گذراندن حکم شش سال زندان بود، درگذشت.

در روزهای اخیر، خبرهایی از وخامت حال آقای آبتین منتشر شده بود و در بیانیه پیشین کانون نویسندگان نیز تاکید شده بود که او در کمای مصنوعی به سر می‌برد.

بکتاش آبتین در زندان برای دومین بار به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بود.

در سال ۱۳۹۵، او در کنار برخی از شرکت‌کنندگان در مراسم یابود محمد مختاری و محمد جعفر پوینده که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند، دستگیر شد.

در پی این دستگیری برای آقای آبتین پرونده‌ای در دادگاه انقلاب کرج گشوده شد و او در این پرونده به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.

بعد از دو سال، در سال ۱۳۹۷ شعبه دوی دادگاه انقلاب کرج او را در این پرونده به یک‌سال حبس محکوم کرد. این حکم در نهایت به پنج میلیون تومان جزای نقدی و سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی تغییر کرد.

او در همین سال در دادگاه انقلاب تهران نیز محاکمه شد و به دلیل عدم توانایی پرداخت قرار وثیقه یک میلیارد تومانی که توسط قاضی محمد مقیسه برای او صادر شد، برای مدتی راهی زندان شد.

بکتاش آبتین در نهایت با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» در دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان محکوم شد و از مهرماه سال ۹۹ دوران حبسش آغاز شد.

از بکتاش آبتین کتاب‌های «مژه ها، چشم هایم را بخیه کرده اند»، «شناسنامه خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» منتشر شده‌اند.

او همچنین سازنده فیلم‌های مستند «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» (درباره لوریس چکناوریان)، «آنسور» (درباره سانسور) و «همایون خرم» (درباره این موسیقیدان سرشناس) است که در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 6انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.