• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

بلینکن: موضوع ایران بسیار فراتر از رابطه اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه است

  • کد خبر : 5177
  • 24 ژانویه 2022 - 11:04
بلینکن: موضوع ایران بسیار فراتر از رابطه اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه است

آنتونی بلینکن روز یکشنبه سوم بهمن‌ در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» در پاسخ به این سوال که آیا نیاز آمریکا به روسیه در حل معضل هسته‌ای ایران دست واشینگتن را در مقابله با حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌بندد، گفت: «اصلا چنین چیزی نیست. حتی این موضوع بسیار فراتر از رابطه اوکراین، اتحادیه اروپا و […]

آنتونی بلینکن روز یکشنبه سوم بهمن‌ در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» در پاسخ به این سوال که آیا نیاز آمریکا به روسیه در حل معضل هسته‌ای ایران دست واشینگتن را در مقابله با حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌بندد، گفت: «اصلا چنین چیزی نیست. حتی این موضوع بسیار فراتر از رابطه اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا با روسیه است».

او گفت مسئله تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین یک نگرانی بین‌المللی است و باید نیز چنین باشد، زیرا برخی اصول روابط بین‌الملل که برای دهه‌ها امنیت و صلح در اروپا را حفظ کرده، در معرض خطر قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید طی هفته‌های گذشته آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین، متحد کردن ناتو برای دفاع از تهاجمات روسیه، مبارزه با عوامل روسیه که با روش‌هایی از جمله حملات سایبری در تلاش برای ساقط کردن دولت اوکراین هستند، انجام داده و گزینه تحریم‌ها را نیز به‌عنوان یک «عامل بازدارنده» در دستور کار قرار داده است.

دولت بریتانیا نیز روز شنبه رسما اعلام کرد که مسکو در تلاش است دولتی «دست‌نشانده کرملین» در اوکراین بر سر کار آید.

طی هفته‌های گذشته روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی و تجهیزات خود را به مرزهای اوکراین فرستاده است و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته که به اعتقاد او دولت مسکو قصد حمله به خاک اوکراین را دارد.

آقای بلینکن درباره این موضوع که چرا واشینگتن به رغم درخواست اوکراین برای اتخاذ تدابیری قوی‌تر حاضر به اعمال تحریم علیه روسیه نیست، گفته که تحریم‌ها یک عامل بازدارنده است و اگر از هم‌اکنون آن‌ها را علیه روسیه اعمال کنیم، تاثیر خود را به‌عنوان عامل بازدارنده در مقابل تصمیم کرملین به حمله نظامی به اوکراین از دست خواهد داد.

او درباره دیدار هفته جاری خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت اولویت آمریکا حل این مشکل از طریق مذاکره و دیپلماسی است. گزینه دیگر برای روسیه، تجاوز به اوکراین و مواجهه با پیامدهای «جدی» این تصمیم خواهد بود.

اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با پیامدهای سنگینی روبرو خواهد شد و «تحریم‌های فوری» علیه این کشور اعمال می‌شود.

آقای بلینکن گفته است دولت آمریکا موازی با مذاکرات و دیپلماسی با دولت مسکو، با متحدین خود در ناتو نیز در تماس و همکاری نزدیک است.

او در پاسخ به سوالی پیرامون وجود اختلاف‌نظر میان اعضای ناتو برای مقابله با روسیه و استعفای دریاسالار کای آخیم شون‌باخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان، پس از سخنان مناقشه‌برانگیزش درباره «بیهوده» بودن نگرانی غرب از حمله روسیه به اوکراین، گفت: آمریکا تلاش می‌کند یک امنیت دسته‌جمعی و یکپارچه در مقابل تهاجم احتمالی روسیه ایجاد کند و در همین زمینه یک ائتلاف «قوی» از کشورها تشکیل شده که حاوی پیامی روشن به مسکو است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.