• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
5

بلینکن: ایران خواهان تضمین برای عدم خروج آمریکا از برجام شده؛ نمی‌توانیم تضمین بدهیم

  • کد خبر : 5052
  • 19 ژانویه 2022 - 23:31
بلینکن: ایران خواهان تضمین برای عدم خروج آمریکا از برجام شده؛ نمی‌توانیم تضمین بدهیم

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، وزیرخارجه آمریکا می‌گوید یکی از موضوعاتی که ایران در مذاکرات وین درخواست کرده، تضمین از ایالات متحده برای عدم خروج دوباره از برجام است، اما در نظام سیاسی آمریکا دولت نمی‌تواند چنین تضمین «سریع و محکمی» را بدهد. آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ در مصاحبه‌ تصویری با «کروکد مدیا» […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، وزیرخارجه آمریکا می‌گوید یکی از موضوعاتی که ایران در مذاکرات وین درخواست کرده، تضمین از ایالات متحده برای عدم خروج دوباره از برجام است، اما در نظام سیاسی آمریکا دولت نمی‌تواند چنین تضمین «سریع و محکمی» را بدهد.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ در مصاحبه‌ تصویری با «کروکد مدیا» آمریکا گفت: جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده با قطعیت اعلام کرده است تا زمانی که در این سمت قرار دارد، به برجام متعهد خواهد بود اما نمی‌توان از طرف دولت‌های آینده آمریکا چنین تعهدی داد.

او با دفاع از سیاست‌های آقای بایدن درباره احیای برجام گفته است، این توافق باعث شده بود برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل، نظارت و محدودیت قرار بگیرد تا اطمینان خاطر داشته باشیم: دولت قبلی (دونالد ترامپ) نیز اعلام کرده بود ایران به تعهدات برجامی خود پایبندی «خوبی» نشان داده است؛ اما متاسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی بهانه پیدا کرد تا از تعهدات برجامی خود عدول کرده و بسیاری از فعالیت‌های خطرناک هسته‌ای خود را از سرگیرد.

وزیر خارجه آمریکا گفته است در زمان برجام، زمان گریز هسته‌ای ایران برای دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای یک سال بود، اما اکنون این زمان به «چند هفته» کاهش یافته است.

آقای بلینکن در ادامه تصریح کرد اکنون بهترین گزینه، بازگشت به تعهدات هسته‌ای برجام است؛ اما نباید از یاد برد که ایران طی این مدت در حال دستیابی به ظرفیت‌ها و دانش هسته‌ای بیشتری بوده و واقعیت این است که حتی اگر برجام احیا شود، هرگز منافع و مزیت‌های این توافق مانند قبل نخواهد بود.

به‌گفته وی، موضوع دیگر افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم ایران است و کار بسیار سختی در پیش رو داریم: «منافع آمریکا و متحدینش ایجاب می‌کند که به توافق هسته‌ای بازگردیم، اما به نظرم تنها چند هفته برای احیای برجام زمان باقی مانده است».

همزمان با اظهارات آقای بلینکن، یک مقام آمریکایی عضو هیات مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد که برای دستیابی به احیای برجام یا باید ایران در مذاکرات شتاب کند یا این‌که از سرعت برنامه هسته‌ای خود بکاهد تا فرصت برای دیپلماسی فراهم باشد.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ در گفت‌و‎گو با پایگاه خبری آکسیوس گفت در مذاکرات اخیر «مقداری» پیشرفت داشته‌ایم اما «به طرز ناراحت‌کننده‌ای اندک و آهسته» بوده است.

این گزارش می‌گوید مقامات دولت بایدن عمدتا آخر ژانویه یا اوایل فوریه را به‌عنوان «ضرب‌الاجل غیررسمی» برای توافق هسته‌ای در نظر دارند، چرا که به اعتقاد آن‌ها پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به زودی به جایی خواهد رسید که احیای برجام «بی‌تاثیر» خواهد بود.

آکسیوس می‌نویسد یک دیپلمات اروپایی نیز گفته است هنوز اختلافاتی در زمینه دستیابی به توافقی که ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، و همچنین مسائلی مانند تضمین‌هایی که تهران از آمریکا برای عدم خروج از برجام در آینده خواسته است، وجود دارد.

مقام آمریکایی در ادامه گفته است ما هم به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که توافق فوری در دسترس است و هم این‌که مذاکرات می‌تواند به‌هم بریزد و برجام را نابود کند.

به‌گفته وی، مذاکرات هسته‌ای تنها می‌تواند چند هفته ادامه یابد و تمام تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق دائمی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=5052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.