• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

آخرین تحولات و گزارش‌های خبری و تصویری پیش از آغاز مجلس نواب جدید عراق/ صدر به دنبال ائتلاف با کردها و اهل سنت به جای ملیشیای شیعه

  • کد خبر : 4776
  • 09 ژانویه 2022 - 13:16
آخرین تحولات و گزارش‌های خبری و تصویری پیش از آغاز مجلس نواب جدید عراق/ صدر به دنبال ائتلاف با کردها و اهل سنت به جای ملیشیای شیعه

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، طبق گزارشات رسیده از عراق مقتدی صدر صدر می‌خواهد با سنی‌ها و کردها دولت تشکیل دهد. طبق اخبار شنیده شده از بغداد، صدر از هادی عامری خواسته بود که نوری مالکی را ازجلسات گفتگو برای تشکیل ائتلاف شیعی کنار بگذارد و سپس وارد گفتگو با وی شود اما رهبرفتح این شرط […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، طبق گزارشات رسیده از عراق مقتدی صدر صدر می‌خواهد با سنی‌ها و کردها دولت تشکیل دهد.

طبق اخبار شنیده شده از بغداد، صدر از هادی عامری خواسته بود که نوری مالکی را ازجلسات گفتگو برای تشکیل ائتلاف شیعی کنار بگذارد و سپس وارد گفتگو با وی شود اما رهبرفتح این شرط را نپذیرفته چون بدون نوری مالکی تنها ۱۷ کرسی در پارلمان خواهد داشت.

جیش المهدی که در سال ۲۰۰۳ و در فضای متشنج عراق تازه اشغال شده با شعار مقابله با اشغالگری تأسیس شده بود  نقشی فعال در انتقامجویی‌ها و درگیری‌های مذهبی خونین با افراطیون سنی عراق بعد از تخریب سال ۲۰۰۶ اماکن مقدس شیعه سامرا حرمین عسکریین انجام داد.

جیش المهدی مقتدی صدر با انشعاب‌ها و جدایی‌هایی در ۲۰۰۶ هم مواجه شد که عواملی چون قدرت طلبی و رقابت با مقتدی و حمایت‌های ایران را مؤثر می‌دانند؛ گروه‌هایی مانند «عصائب اهل الحق» و «حرکت النجبا» و «فضیلت» از آن جمله اند؛ این گروه‌ها خود را صدری می‌دانند اما تابع مقتدی صدر نبوده و زیرمجموعه او نیستند و رقابت دارند.

نیروهای جیش المهدی مقتدی صدر در واقعه نیمه شعبان کربلا ۲۰۰۷ با سپاه بدر مجلس اعلای حکیم، دیگر گروه شیعی عراق، درگیر شدند که به معاهده صلح انجامید و تعلیق شش‌ماهه جیش المهدی از سوی مقتدی صدر شد و در نهایت با فشارهای سنگین دولت مالکی، نخست‌وزیر وقت عراق در سال ۲۰۰۸ اعلام انحلال کرد ولی صدر باز هم در سال ۲۰۱۴ با ایجاد گروه شبه نظامی دیگری به نام سرایا السلام بار دیگر به قدرت در عراق برگشت.

اکنون صدر بر سر کشتار ده‌ها تن از نیروهایش که به دست میلیشیاش شیعیان و با حمایت دولت نوری مالکی و درخواست‌های شخص نخست‌وزیر وقت انجام شد از مالکی کینه دارد و نمی‌خواهد جریانی که دستش به خون نیروهایش آغشته است را وارد دولتش کند.

طبق گزارشات رسیده شب گذشتە نیروهای مسلح سریا السلام در برخی نقاط پایتخت مستقر شدند و امروز هم در حالی کە یکی از رهبرانشان در استان میسان بە ضرب گلولە کشتە شدە بود، نمایندگانشان با کفن سفید و لباس نظامی بە پارلمان رفتند تا پیغامی بە حزب اللە عراق و ابو علی العسکری، رهبر این جنبش داده باشند که صبح امروز با اشارە دوبارە بە مسئلە تقلب در انتخابات عراق صدر را تهدید کرد کە نباید قدرت در دستان یک جهت شیعە باشد.
گفته می‌شود تلاش‌های بیرونی هم برای یکپارچه کردن جریان شیعی بی‌نتیجه مانده است.

👆🏻 نمایندگان کفن‌پوش حامی مقتدی صدر در پارلمان

این اتفاقات در حالی هست که جریانات اهل سنت شب گذشته در اربیل به توافق رسیدند و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس گذشته  را تنها کاندیدای خود برای ریاست مجلس نواب عراق اعلام کردند، آن هم در حالی که جریان‌های میلیشیا شیعی بر انتخاب مجدد رؤسای جمهور، دولت و مجلس مخالفت کرده بودند.

‏👆🏻 سلفی رهبر ائتلاف تقدم و عزم، دو ائتلاف بزرگ اهل سنت پس از رسیدن بە توافق در اربیل

اگر مجلس عراق امروز نتواند اولین جلسه رسمی خود را تشکیل دهد تمامی توافقات جریانصدر، اهل سنت و کردها بر هم خواهد خورد و شاید آن زمان گروه‌های میلیشیای شیعه بتوانند بار دیگر شانس خود را برای ورود به ائتلاف بیازمایند.

👆🏻 امروز نمایندگان کفن پوش جریان صدر شعار هایی در حمایت از این جریان در پارلمان عراق سر دادند.

👆🏻 نمایندگان ائتلاف امتداد (بر آمده از جوکر های عراقی) برای شرکت در اولین جلسه پارلمان عراق با تیک توک وارد منطقه سبز بغداد شدند

👆🏻 نصب پرچم حشدالشعبی در دفتر نمایندگان ائتلاف صادقون (وابسته به عصائب اهل حق) در پارلمان عراق

👆🏻 جلسه اعضای ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی قبل از آغاز اولین جلسه مهم پارلمان عراق

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.