• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

شک در اثر بخشی دُز چهارم!

  • کد خبر : 4766
  • 08 ژانویه 2022 - 19:28
شک در اثر بخشی دُز چهارم!

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، متخصصان پزشکی در آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که عملکرد اسرائیل در تزریق پیاپی دوز یادآور واکسن کرونا، که بلافاصله نیز از سوی سایر کشورهای جهان مورد تقلید قرار می‌گیرد، «در درازمدت موثر نیست»، بلکه باید منتظر واکسن‌های مناسب‌تر ماند. شماری از متخصصان ایمنی‌شناسی در آمریکا روز جمعه، ۱۷ […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، متخصصان پزشکی در آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که عملکرد اسرائیل در تزریق پیاپی دوز یادآور واکسن کرونا، که بلافاصله نیز از سوی سایر کشورهای جهان مورد تقلید قرار می‌گیرد، «در درازمدت موثر نیست»، بلکه باید منتظر واکسن‌های مناسب‌تر ماند.

شماری از متخصصان ایمنی‌شناسی در آمریکا روز جمعه، ۱۷ دی، به نیویورک تایمز گفتند که دادن پیاپی دوزهای یادآور واکسن ضد کرونا به همه جمعیت «نه عملی است و نه موثر».

این نظرات در حالی است که اسرائیل در روزهای گذشته به نخستین کشور دنیا در دادن دومین دوز تقویتی به شهروندان خود مبدل شد.

در حالی که تنها یک هفته از برنامه آزمایشی دومین دوز یادآور، پس از دو دوز اولیه از نوع فایزر به ساکنان اسرائیل از پنج ساله به بالا، سپری شده بود، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۱۵ دی گفت که دومین دوز تقویتی باعث پنج برابر شدن آنتی‌بادی در بدن دریافت‌کنندگان شده و لذا، دولت دادن دومین دوز یادآور را برای افراد ۶۰ ساله به بالا و افراد آسیب‌پذیر شروع می‌‌کند.

اسرائیل در واکسینه کردن بخش بزرگی از جمعیت ۹ میلیون نفری خود موفقیت زیادی داشت و تصمیمات دولت آن، سرمشق بسیاری از کشورهای دیگر در زمینه مهار ویروس کرونا قرار گرفته است.

اما دیپتا بهاتاچاریا، ایمونولوژیست در دانشگاه آریزونا، به نیویورک تایمز گفت دادن دوز یادآور به صورت دائمی، «مطمئنا نمی‌تواند یک راهبرد بلندمدت باشد».

آکی‌کو ایواساکی، ایمونولوژیست در دانشگاه ییل، نیز گفت راهکارهای بهتری نسبت به تزریق هر چند ماه یک‌بار دوز یادآور وجود دارد.

همچنین به گفته شین کروتی، ویروس‌شناس از موسسه ایمونولوژی لایولا در کالیفرنیا، حتی با وجود افزایش آنتی‌بادی، متوقف کردن انتشار ویروس برای مدت طولانی، آن ‌هم از نوع سویه اومیکرون، بسیار دشوار است.

علی البدی، ایمونولوژیست در دانشگاه واشینگتن در سنت‌لوئیس به نیویورک تایمز گفت اگر می‌خواهید بعد از سه بار واکسن، یک دوز دیگر بگیرید، باید «قطعا» منتظر یک دوز از واکسن جدیدی ماند که بتواند سویه اومیکرون ویروس را خنثی کند.

اسکات هنسلی، ایمونولوژیست از دانشگاه پنسیلوانیا، گفت که ظهور سویه اومیکرون نظر او را در مورد دوزهای یادآور تغییر داده، اما هنوز دلایل اندکی وجود دارد که بتوان از اقدام اسرائیل حمایت کرد زیرا سطح ایمنی بدن را بالا می‌برد.

میشل نوسن‌زوایگ از دانشگاه راکفلر در نیویورک هم تاکید دارد که افراد واکسینه شده حقیقتا وضعیت بهتری از نظر احتمال بستری شدن در صورت ابتلا به سویه‌های کرونا دارند.

اما به نوشته نیویورک تایمز هنوز اطلاعات واقعی در مورد موثر بودن دومین دوز تقویتی واکسن وجود ندارد.

سلمان زارکا، رئیس ستاد اسرائیلی مبارزه با کرونا، روز ۱۵ دی اذعان کرد که هنوز داده‌های بسیار کمی در مورد اثرات چهارمین دوز وجود دارد و کارشناسان اسرائیلی تنها «فکر می‌کنند» که این دوز محافظت بیشتری ایجاد می‌‌کند.

با وجود عدم قطعیت داده‌ها، رئیس ستاد مبارزه با کرونا و نخست‌وزیر اسرائیل به ۶۰ ساله به بالاها توصیه کردند دوز چهارم را دریافت کنند. نیمی از اسرائیلی‌ها سه دوز واکسن فایزر را گرفته بودند.

از سوی دیگر، اسرائیل ارزیابی کرد که در زمانی بسیار کوتاه، تا یک سوم از جمعیتش به سویه اومیکرون مبتلا شود.

در آمریکا تنها یک سوم از ۷۳ درصد از بزرگسالانی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، اولین دوز یادآور را تزریق کردند.

دانشمندان آمریکایی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز به جای راهکار ارائه بی‌وقفه دوزهای تقویتی از واکسن‌های موجود تاکید کرده‌اند که تلاش‌ها باید حول ساخت واکسن‌های جدیدی باشد که مشخصا سویه اومیکرون یا سویه‌های احتمالی آتی را هدف قرار دهد یا ترکیبی از واکسن‌های فعلی با اسپری‌هایی برای بینی یا نوع خوراکی که احتمال انتشار عفونت در صورت ورود ویروس به بدن را متوقف کند.

به نوشته نیویورک تایمز، دانشمندان آمریکایی همچنین می‌گویند که به جای وضعیت فعلی که تنها کشورهای ثروتمند پیاپی دوزهای تقویتی را به مردم‌شان ارائه می‌کنند، تنها کسب اطمینان از این‌که اکثر مردم جهان واکسینه شوند، باعث کند شدن بروز سویه‌های ویروس خواهد شد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 19انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.