• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

گزارش رویترز از گزارش آژانس در مورد آغاز فعالیت غنی‌سازی در فردو با سانتریفوژهای IR-6

  • کد خبر : 3076
  • 01 دسامبر 2021 - 21:09
گزارش رویترز از گزارش آژانس در مورد آغاز فعالیت غنی‌سازی در فردو با سانتریفوژهای IR-6

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز عصر امروز در خصوص آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آغاز مجدد فعالیت غنی‌سازی در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 نوشت: دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده را با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و کارآمدتری در نیروگاه فردو که در کوهی حفر […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز عصر امروز در خصوص آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آغاز مجدد فعالیت غنی‌سازی در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 نوشت:

دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده را با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و کارآمدتری در نیروگاه فردو که در کوهی حفر شده آغاز کرده است، این عمل ایران در زمان مذاکراه با غرب برای حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پس از کاهش تعهداتش در این توافقنامه انجام شده است.

گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای بازگرداندن کامل هر دو به این توافق شکست‌خورده، پس از یک وقفه پنج ماهه به دلیل انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور تندرو، این هفته از سر گرفته شده است.

مذاکره کنندگان غربی نگرانند که ایران در حال ایجاد واقعیت‌هایی در میدان برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات است.

در سومین روز از این دور مذاکرات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران فرآیند غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را با یک آبشار یا خوشه از ۱۶۶ دستگاه پیشرفته IR-6 در فردو آغاز کرده است. این ماشین ها بسیار کارآمدتر از نسل اول IR-1 هستند.

همین مسأله تأکید می‌کند که چقدر این توافق به شدت فرسوده شده است، چون این توافق به هیچ وجه به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم در فردو را نمی‌دهد.تا به حال ایران اورانیوم غنی شده را با ماشین های IR-1 انجام می‌داد ودر آنجا  از تعدادی از سانتریفوژهای  IR-6 بدون غنی‌سازی نگهداری می‌شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹۴ دستگاه IR-6 در یک آبشار در فردو نصب شده است که هنوز کار نمی‌کنند.

گزارش جامع‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به کشورهای عضو ارسال شده و رویترز آن را مشاهده کرده است، می‌گوید که در نتیجه اقدام ایران، ناظر هسته‌ای{آژانس} قصد دارد بازرسی‌ها را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) که این سانتریفیوژها را در خود جای داده است، افزایش دهد، اما جزییات هنوز نیاز به بررسی دارند.

در این گزارش آمده است: «آژانس تصمیم گرفته است و ایران موافقت کرده است که تعداد فعالیت های راستی آزمایی در فردو (FFEP) را افزایش دهد و به مشورت با ایران در مورد ترتیبات عملی برای تسهیل اجرای این فعالیت ها ادامه خواهد داد».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.