• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

هشدار سازمان جهانی بهداشت: اومیکرون به رغم کم‌خطر‌تر بودن به افزایش موارد بستری منجر می‌شود

  • کد خبر : 4436
  • 28 دسامبر 2021 - 21:50
هشدار سازمان جهانی بهداشت: اومیکرون به رغم کم‌خطر‌تر بودن به افزایش موارد بستری منجر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ضمن اشاره به تازه‌‌ترین اطلاعات علمی منتشر شده در باره اومیکرون هشدار داد که به رغم کم‌خطر بودن این سویه جهش یافته ویروس کرونا طی روزهای آینده شاهد افزایش موارد بستری افراد مبتلا در بیمارستان‌ها خواهیم بود. شاخه اروپایی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد اگر چه […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ضمن اشاره به تازه‌‌ترین اطلاعات علمی منتشر شده در باره اومیکرون هشدار داد که به رغم کم‌خطر بودن این سویه جهش یافته ویروس کرونا طی روزهای آینده شاهد افزایش موارد بستری افراد مبتلا در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

شاخه اروپایی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد اگر چه اومیکرون بنا به تشخیص کارشناسان از حیث به خطر انداختن جان بیماران مبتلا به کووید۱۹ «کم اثر‌تر» از سویه‌های جهش‌یافته قبلی ویروس کرونا است اما قدرت بالای سرایت و گسترش آن به افزایش قابل ملاحظه موارد بستری در مراکز درمانی منجر خواهد شد.

کاترین اسمالوود، یکی از مسئولان بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این خصوص به فرانس‌پرس گفت: «افزایش سریع موارد ابتلا به اومیکرون ، همانند آنچه در چندین کشور شاهد آن هستیم، حتی اگر با شدت کم‌تر بیماری همراه باشد به زودی زمینه بالا رفتن موارد بستری در بیمارستان‌ها، به خصوص در میان افراد واکسینه نشده را فراهم خواهد کرد.»

کشورهای درگیر با اومیکرون اکنون در مواجهه با نبود شواهد کافی و اطلاعات علمی دقیق و قطعی در خصوص ویژگی سویه اومیکرون که نخستین نمونه‌های آن اواخر نوامبر گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، بین وضع محدودیت‌های شدید و در پیش گرفتن یک راهبرد انعطاف‌پذیر برای عبور از موج تازه همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در شک و تردید به سر می برند.

فرانس‌پرس دلیل عمده این تردید را یافته‌های تازه در خصوص کم‌خطر بودن این سویه جهش یافته نسبت به سویه‌های قبلی عنوان کرده است.

کاترین اسمالوود، کارشناس بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت معتقد است: «هنوز خیلی زود است که بگوییم موج تازه بیماری همه‌گیر کووید۱۹ ناشی از شیوع اومیکرون گسترده‌تر از موج دلتا خواهد بود یا خیر؛ اگر چه داده‌های اولیه جمع‌آوری شده در میان نخستین افراد آلوده به این ویروس در اروپا نشان می‌دهد که اومیکرون ممکن است با خطر کم‌تری نسبت به دلتا از حیث بستری شدن افراد همراه باشد.»

این متخصص پاسخ اضطراری به بیماری‌ها در سازمان جهانی بهداشت سپس یادآور می‌شود که باید در استناد به داده‌های اولیه احتیاط در پیش گرفت زیرا در حال حاضر شمار زیادی از موارد مشاهده شده بویژه به «جمعیت‌های جوان و سالم در کشورهایی با نرخ بالای واکسیناسیون» مرتبط می‌شود.

کاترین اسمالوود می‌گوید: «ما هنوز نسبت به تاثیر اومیکرون بر آسیب‌پذیرترین گروه‌ها، یعنی سالمندانی که دوزهای کامل واکسن را دریافت نکرده‌اند اطلاعات کامل و دقیقی نداریم.»

یک ماه پس از شناسایی نخستین نمونه‌های اومیکرون در آفریقای جنوبی، دانشمندان و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت به تدریج شناخت بهتری نسبت به این سویه بسیار مسری‌تر و البته کم‌خطرتر ویروس کرونا پیدا می‌کنند.

درک و شناخت علمی از ویژگی‌های سویه جهش یافته اومیکرون اما هنوز در حدی نیست که بتوان میزان تاثیر آن را در ایجاد تحولی اساسی در همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تخمین زد.

سازمان جهانی بهداشت در حالی نسبت به افزایش موارد بستری ناشی از ابتلا به اومیکرون هشدار داده که مطالعات اولیه در آفریقای جنوبی، اسکاتلند و بریتانیا نشان می‌دهد این سویه جهش یافته کرونا کم‌تر از دلتا سبب بستری شدن افراد در مراکز درمانی می‌شود.

بر اساس این داده‌ها که هنوز کامل نیست و به گفته مسئولان سازمان جهانی بهداشت باید با احتیاط به آنها استناد کرد، اومیکرون ۳۵ تا ۸۰ درصد کم‌خطر‌تر از سویه دلتا است.

کارشناسان همچنین مطمئن نیستند که آیا این شدت به ظاهر پایین‌تر، ناشی از ویژگی‌های ذاتی سویه اومیکرون است یا آن که به ویژگیِ جمعیت‌هایی که قبلاً تا حدی از طریق واکسن یا عفونت‌های پیشین مصون شده‌اند مربوط می‌شود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.