• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

مقامات نظامی فعلی و سابق اسرائیل: اسرائیل نه تنها از توانمندی نظامی برای انهدام کامل برنامه هسته‌ای ایران برخوردار نیست بلکه فاقد توان کافی برای انجام حملاتی است که پیشرفت‌ برنامه اتمی ایران را برای یک دوره قابل تامل به تاخیر بیندازد

  • کد خبر : 3959
  • 20 دسامبر 2021 - 1:53
مقامات نظامی فعلی و سابق اسرائیل: اسرائیل نه تنها از توانمندی نظامی برای انهدام کامل برنامه هسته‌ای ایران برخوردار نیست بلکه فاقد توان کافی برای انجام حملاتی است که پیشرفت‌ برنامه اتمی ایران را برای یک دوره قابل تامل به تاخیر بیندازد

به گزارش مبین۲۴ به نقل از نیویورک تایمز، شماری از مقامات نظامی و امنیتی فعلی و سابق و برخی از کارشناسان اسرائیلی توانایی این کشور برای اجرای دستور اخیر وزیر دفاع اسرائیل به ارتش، برای آماده شدن به منظور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد تردید جدی قرار داده‌اند. این شخصیت‌های اسرائیلی به روزنامه نیویورک […]

به گزارش مبین۲۴ به نقل از نیویورک تایمز، شماری از مقامات نظامی و امنیتی فعلی و سابق و برخی از کارشناسان اسرائیلی توانایی این کشور برای اجرای دستور اخیر وزیر دفاع اسرائیل به ارتش، برای آماده شدن به منظور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد تردید جدی قرار داده‌اند.

این شخصیت‌های اسرائیلی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که ارتش اسرائیل  نه تنها از توانمندی نظامی برای انهدام کامل برنامه هسته‌ای ایران برخوردار نیست بلکه فاقد توان کافی برای انجام حملاتی است که پیشرفت‌ برنامه اتمی ایران را برای یک دوره قابل تامل به تاخیر بیندازد.

یکی از این مقامات ارشد به شماره روز شنبه ۲۷ آذر نیویورک تایمز گفته است آماده کردن یک برنامه عملیاتی که بتواند حقیقتا به برنامه اتمی ایران لطمه جدی بزند، دست‌کم دو سال طول خواهد کشید.

نیویورک تایمز گفت‌وگو با این مقامات کنونی و پیشین و کارشناسان ارشد اسرائیلی را پس از بازگشت بنی گانتز، وزیر دفاع و داوید بارنئا، رئیس موساد، از سفر اخیرشان به آمریکا، انجام داده است. پیشتر خبر رسیده بود که سفر این دو مقام ارشد اسرائیلی نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است.

با این اوصاف، بنی گانتز پیش از ترک آمریکا، و در پایان دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که به ارتش اسرائیل دستور داده است تا گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی مبدل کنند.

اما کارشناسان و مقامات اسرائیلی که نیویورک تایمز با آن‌ها مصاحبه کرده است، گفته‌اند که ارتش اسرائیل  تنها ممکن است بتواند ضرباتی در مقیاس کوچک به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد کند اما انجام حملات نهایی علیه تاسیساتی که در نقاط مختلف ایران پراکنده است، فراتر از توان و منابع ارتش اسرائیل است.

رلیک شافیر، ژنرال ذخیره نیروی هوایی اسرائیل، که از جمله خلبانان اسرائیلی حاضر در حمله این کشور به سایت اولیه کوره اتمی عصیراک عراق در ۴۰ سال پیش بوده است، به نیویورک تایمز گفته که حملات به ایران از نوعی که وزیر دفاع اسرائیل خواسته، «بسیار دشوار و حتی غیرممکن است».

به گفته این نظامی ارشد پیشین، اسرائیل به اندازه کافی هواپیماهای بزرگ در اختیار ندارد تا از آن‌ها برای حمل بمب‌های سنگرشکن به منظور هدف قرار دادن تاسیسات زیرزمینی فردو و نطنز استفاده کند.

ژنرال شافیر افزوده که تنها نیروی هوایی آمریکا توان انجام حملات متعدد و طولانی به ایران را دارد و می‌تواند خسارات قابل توجهی به تاسیسات به‌شدت محافظت شده و پنهان شده در دل زمین وارد کند.

رلیک شافیر گفته است که حتی با وجود پیشرفت‌ها و دست برتر نیروی هوایی اسرائیل در منطقه، حملات کشورش به ایران هدف اسرائیل را برآورده نخواهد کرد بلکه «تنها منطقه را به آتش خواهد کشید».

نیویورک تایمز یادآور شده که آمریکا هنوز هواپیماهای جدید سوخت‌رسانی را به ارتش اسرائیل نداده و در این شرایط، جنگنده‌ها برای سوخت‌گیری جهت انجام حملات متعدد باید به کشورهای عرب همسایه ایران بروند. اما معلوم نیست که کدام کشور عربی حاضر باشد این امکان را به اسرائیل در جنگ در برابر ایران بدهد.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین، فرمانده پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، به نیویورک تایمز گفته است که قطعا آمریکا توانایی بالاتری نسبت به اسرائیل دارد اما «آن‌ها اراده این کار را ندارند».

به نوشته این روزنامه، توانمندی کنونی ایران در دفاع از خود، در مقایسه با سال ۲۰۱۲ که ظاهرا برای آخرین بار اسرائیل به طور جدی امکان حمله نظامی به ایران را بررسی کرده بود، افزایش یافته است.

نیویورک تایمز همچنین نوشته است که هر گونه حمله اسرائیل به ایران، این فرصت را به حزب‌الله و حماس، متحدین ایران در منطقه، خواهد داد تا با موشک باران اسرائیل، وضعی ایجاد کنند که اسرائیل ناچار شود در چند جبهه با ایران و متحدینش بجنگد.

اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، به شبکه تلویزیون کان گفته است شایعاتی به گوش او رسیده که تهدیدهای دوره اخیر مقامات اسرائیل علیه ایران، خواست آمریکا نیز بوده تا ایران در مذاکرات اتمی کنونی در وین، زیر فشار قرار گیرد.

با این حال، مجموعه‌ای از اظهارات مقامات پیشین و کارشناسان اسرائیلی نشان می‌دهد که این رژیم بسیار امیدوار است در صورت عملی کردن حمله به ایران، وضعیتی ایجاد شود که واکنش ایران و متحدینش ، چاره‌ای برای آمریکا باقی نگذارد تا در دفاع از اسرائیل وارد جنگ شود و کار نیمه تمام اسرائیل در از بین بردن تاسیسات اتمی ایران را تمام کند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.