• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

صادرات محصولات کشاورزی ایران «۱۵ درصد» سقوط کرده است

  • کد خبر : 4481
  • 30 دسامبر 2021 - 1:21
صادرات محصولات کشاورزی ایران «۱۵ درصد» سقوط کرده است

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، طی روزهای اخیر اخبار مربوط به عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه، هند، ازبکستان، امارات و ترکمنستان به خاطر استفاده از سموم «غیر استاندارد» داغ بوده است و خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه هشتم دی گزارش داد که تقریبا در هشت ماهه سال جاری ۱۷۰ میلیون دلار سموم و کودهای شیمیایی […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، طی روزهای اخیر اخبار مربوط به عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه، هند، ازبکستان، امارات و ترکمنستان به خاطر استفاده از سموم «غیر استاندارد» داغ بوده است و خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه هشتم دی گزارش داد که تقریبا در هشت ماهه سال جاری ۱۷۰ میلیون دلار سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی وارد کشور شده است.

این گزارش می‌افزاید واردات سموم تکنیکال شیمیایی در سال جاری ۴۷ درصد از نظر وزنی و ۲۳ درصد ارزش رشد داشته است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، طی دوره یاد شده، ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران با افتی ۱۵.۴ درصدی به ۳.۳ میلیارد دلار سقوط کرده است.

چنین افتی در ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران در حالی است که آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، نشان می‌دهد که طی ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۰ ارزش این محصولات در جهان ۲۷ درصد رشد داشته است.

گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت، آرشیو آمارهای «وزن» صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران در هشت ماهه سال گذشته خورشیدی را از دسترس خارج کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به تورم محصولات کشاورزی در جهان و افت ارزش صادرات این محصولات، صادرات آن‌ها از لحاظ وزنی حدود ۳۲ درصد افت داشته باشد.

هنوز آمارهای آذرماه امسال که گزارش‌های زیادی از برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران در همین ماه برای اولین بار رسانه‌ای شده، منتشر نشده است.

آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران همچنین هیچ جزئیاتی از واردات ۱۷۰ میلیون دلار کود و سم شیمیایی نداده است، اما حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، روز پنجم دی در گفت‌وگو با وب‌سایت تجارت‌نیوز، با اشاره به این‌که با ماجراهای اخیر حوزه صادرات فعلا کل محصولات کشاورزی «زیر سوال رفته»، گفته است مسئولان باید در زمینه واردات سم دقت می‌کردند.

آقای ساکن برجی با اشاره به برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشورهای مختلف،‌ گفته است: «معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند».

محمدرحیم نیازی، عضو هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی، نیز روز یکشنبه با اشاره به «تقلب» در تولید و کیفیت سموم چینی گفته است که «مافیای اقتصادی» برای متوقف کردن صادرات غیرنفتی و بی‌اعتبار کردن محصولات داخلی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود اخیرا اعلام کرده بود که ۲۳ درصد از سموم مصرف‌شده در کشور که بیشتر آن از چین وارد می‌شود، «پرخطر» است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.