• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

اعتصاب خاموش در میانمار

  • کد خبر : 3322
  • 10 دسامبر 2021 - 18:20
اعتصاب خاموش در میانمار

امروز مردم میانمار (برمه) در ادامه حرکت اعتراضی علیه حکومت نظامیان دست به “اعتصاب خاموش” زدند و در خانه‌ها ماندند. بسیاری از کسب و کارها نیز در شهرهای بزرگ تعطیل و خیابان‌ها خالی بود. حرکت اعتراضی امروز همزمان با ۱۰ دسامبر – روز جهانی حقوق بشر – برگزار شده و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی […]

امروز مردم میانمار (برمه) در ادامه حرکت اعتراضی علیه حکومت نظامیان دست به “اعتصاب خاموش” زدند و در خانه‌ها ماندند. بسیاری از کسب و کارها نیز در شهرهای بزرگ تعطیل و خیابان‌ها خالی بود.

حرکت اعتراضی امروز همزمان با ۱۰ دسامبر – روز جهانی حقوق بشر – برگزار شده و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی از شهرهای یانگون، ماندالی و نایپیدا منتشر شده نشان می‌دهد که با وجود هشدار حکومت در مورد مجازات کسبه‌ای که به این حرکت بپیوندند، اکثر فروشگاه‌ها بسته است.

این دومین اعتصاب خاموش طی ده ماه اعتراض علیه حکومت نظامیان است که اول فوریه سال جاری با لغو نتیجه انتخابات پارلمانی رسما قدرت را در دست گرفتند و این اقدام را برای “حفظ امنیت و استقلال کشور” ضروری خواندند. نتیجه این انتخابات، حاکی از پیروزی بزرگ طرفداران دموکراسی بود.

پیروزی قاطع طرفداران دموکراسی در پارلمان به آنان امکان می‌داد تا با اصلاح قانون اساسی بتوانند اختیارات نظامیان در زمینه اختصاص تعدادی از کرسی‌ها به نامزدهای منتخب خود و نظارت بر مصوبه‌های پارلمان را از میان بردارند.

روز ۲۴ مارس، اولین فراخوان اعتصاب خاموش با شعار “صدای بی‌صدا رساترین صداهاست” با استقبال گسترده مواجه شد و به گفته رهبران مخالف، اظهارات مقامات دولت نظامیان را نفی کرد که مخالفان را “متوهم و فاقد حمایت مردمی” خوانده و گفته بودند بر اوضاع مسلط شده و اکثر مردم حکومت را پذیرفته‌اند.

پس از اقدام ارتش در به دست گرفتن قدرت، برای چندین هفته تظاهرات اعتراضی در نقاط مختلف میانمار برگزار شد و از آن زمان نیز، مخالفت با حکومت همراه با تظاهرات پراکنده و اقدامات اعتراضی دیگر ادامه داشته است.

“کارزار سیاه”

همزمان با اعتصاب خاموش، فعالان مخالف دولت گفته‌اند که “کمپین سیاه” را نیز راه‌ انداخته‌اند و تصاویری از خود با لباس سیاه و نشان سه انگشت – علامت سلام مقاومت- در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. شعاری که برای اعتصاب امروز انتخاب شده این بوده است که “ما اختیاردار زندگی خودمان هستیم و رژیم حق حکومت و تصمیم‌گیری برای ما را ندارد.”

سلام مقاومت” نشانه همبستگی معترضان به حکومت نظامی است

در حال حاضر، شماری از رهبران سیاسی مخالف در زندان یا حبس خانگی هستند و دیگران از بیم دستگیری مخفی شده‌اند. رهبران مخالف در تبعید و آنانکه که در داخل ناگزیر به زندگی مخفیانه روی آورده‌اند در ماه مه اعلام کردند که “دولت سایه” را با نام “دولت وحدت ملی” تشکیل داده‌اند.

تشکیلات مرتبط با “دولت وحدت ملی” در مناطق مختلف با تایید اعتصاب روز جمعه، گفتند که اگرچه با توسل به خشونت در صدد حفظ قدرت است، اما حرکت‌های اعتراضی مشروعیت آن در داخل و خارج را از میان می‌برد.

پیشتر، اطلاعیه‌ای به نام “اتحاد ملی برای دموکراسی” که حزب اصلی مخالف دولت و برنده انتخابات بود منتشر و در آن از مردم خواسته شده بود در اعتصاب امروز شرکت نکنند. کوتاه مدتی پس از آن، رسانه‌های اجتماعی به نقل از رهبران مخفی حزب گفتند که این اطلاعیه جعلی است و حکومت آن را منتشر کرده است.

در جریان اعتراضات، شماری کشته و تعدادی بازداشت و زندانی شده‌اند. یک نهاد حقوق بشری میانمار گفته است که ممکن است بیش از یکهزار نفر طی ده ماه گذشته کشته و نزدیک به ده هزار نفر بازداشت شده باشند.

اعتصاب امروز برای ساعات ۱۰ بامداد تا ۴ بعد از ظهر اعلام شده بود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.