• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

تکمیلی| آمریکا: در روزهای آینده قادر خواهیم بود که تشخیص دهیم، که آیا ایران با «موضع اساسا متفاوت» به این دور مذاکرات آمده یا خیر

  • کد خبر : 4454
  • 29 دسامبر 2021 - 9:43
تکمیلی| آمریکا: در روزهای آینده قادر خواهیم بود که تشخیص دهیم، که آیا ایران با «موضع اساسا متفاوت» به این دور مذاکرات آمده یا خیر

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، در حالی که نمایندگان ایران و روسیه سه‌شنبه هفتم دی ماه نتایج دور تازه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را مثبت ارزیابی کردند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که «هنوز زود» است از پیشرفت در این مذاکرات صحبت کنیم. ند پرایس در گفت‌وگوی تلفنی […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از رویترز، در حالی که نمایندگان ایران و روسیه سه‌شنبه هفتم دی ماه نتایج دور تازه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را مثبت ارزیابی کردند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که «هنوز زود» است از پیشرفت در این مذاکرات صحبت کنیم.

ند پرایس در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفت، در دو دور اخیر مذاکرات برخی پیشرفت‌ها به دست آمد٬ ما معتقدیم که حداقل، پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات بسیار آهسته‌تر از گام‌های شتاب‌گیرنده هسته‌ای ایران است.

او تاکید کرد، اما خیلی زود است که بگوییم آیا تهران در دور کنونی به میز مذاکره بازگشته تا بر روی این پیشرفت‌ها چیزی به دست بیاورد یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد، اگر ایران جدی باشد، می‌توانیم به سرعت به تفاهمی برای بازگشت به برجام بر اساس هفت دور مذاکرات دقیقی که تا به امروز انجام شده، برسیم. اما ما هنوز ندیده‌ایم که ایران فوریت کافی از خود نشان داده باشد.

او تصریح کرد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایران با رویکرد سازنده‌تری به این دور از مذاکرات برگشته است یا خیر.

ند پرایس افزود، در پایان دور هفتم، ما با درک مشترک از متنی که به عنوان مبنایی برای مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای خواهد بود، این مذاکرات را ترک کردیم. ما هم اینک در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار جدید برای مسائل٬ یا با همان راه‌حل‌های اولیه که قبلا ارائه شده بود، به این مذاکرات بازگشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد، دو دور اخیر مذاکرات نیز با اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای جدید آغاز شد و سپس در برخی موارد با مواضع مبهم، غیرواقعی و غیرسازنده از سوی ایران مطرح شد.

ند پرایس تاکید کرد، تا به امروز وضعیت بنیادی تغییر نکرده است. ایران در بهترین حالت، گفت‌وگوها را کش می‌دهد، از طرف دیگر، به تشدید (پیشرفت‌های) برنامه هسته‌ای خود نیز شتاب می‌بخشد. ما خیلی واضح گفته‌ایم که این کارایی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ایران باید خویشتنداری در برنامه هسته‌ای از خود نشان دهد و در مذاکرات وین فوریت نشان دهد.

در همین حال، هیئت‌های نمایندگی فرانسه، بریتانیا و آلمان روز سه‌شنبه در یک بیانیه مشترک گفتند که در دوره‌های قبلی مذاکرات در زمینه‌های فنی پیشرفت‌هایی صورت گرفته و اکنون تمامی طرف‌ها باید روی موضوعات اختلاف‌برانگیز و اصلی، یعنی به طور مشخص تعهدات هسته‌ای ایران و تحریم‌ها تمرکز کنند.

آنها افزودند که قصد ندارند تاریخ غیرواقع بینانه‌ای برای پایان گفت‌وگوها تعیین کنند ولی به احتمال زیاد این مذاکرات طی چند هفته و نه چند ماه به پایان خواهد رسید.

نمایندگان سه قدرت اروپایی در ادامه بیانیه خود گفتند: «ما به مرحله‌ای نزدیک شده‌ایم که عدم پایبندی ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود توافق برجام را کاملا از معنا تهی کرده است. مذاکرات بسیار عاجل است و هیئت‌های نمایندگی ما با حسن نیت برای رسیدن فوری به توافق به وین آمده‌اند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز روز سه شنبه گفته است که مذاکرات وین در «مسیر خوبی» در حرکت است.

او اضافه کرده است که طرف‌های دیگر نیز «حسن نیت» نشان دهند، دستیابی به یک «توافق خوب برای همه» در آینده نزدیک امکان پذیر است.

با این حال، ند پرایس گفته است، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در روزهای آینده قادر خواهد بود که تشخیص دهد، که آیا ایران با «موضع اساسا متفاوت» به این دور مذاکرات آمده یا خیر.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.