• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

گفتگوهای خوب پوتین و بایدن در مورد برجام و ایران

  • کد خبر : 3187
  • 08 دسامبر 2021 - 12:27
گفتگوهای خوب پوتین و بایدن در مورد برجام و ایران

جیک سالیوان٬ مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت، جو بایدن٬ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او در ویدئو کنفرانس خود گفت‌وگوی خوب و سازنده‌ای در مورد مساله ایران داشتند. جیک سالیوان در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا ولادیمیر پوتین وعده‌ای برای استفاده […]

جیک سالیوان٬ مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت، جو بایدن٬ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او در ویدئو کنفرانس خود گفت‌وگوی خوب و سازنده‌ای در مورد مساله ایران داشتند.

جیک سالیوان در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا ولادیمیر پوتین وعده‌ای برای استفاده از نفوذ خود برای تغییر موضع هسته‌ای ایران داد، گفت، رئیس جمهوری بایدن گفت‌وگوی بسیاری خوبی با رئیس جمهوری پوتین درباره مساله ایران داشت. این (گفت‌وگو) سازنده بود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد، روسیه و آمریکا آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به رغم تنش‌های شدید بین دو کشور٬ بر سر تهیه «برنامه جامع اقدام مشترک» برجام خیلی خوب با همدیگر همکاری کردند.

جیک سالیوان تاکید کرد: این حوزه‌ای است که آمریکا و روسیه می‌توانند به طور نزدیک با یکدیگر مشورت کرده تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

گفت‌وگوی جو بایدن و ولادیمیر پوتین پس از دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش و در آستان دور بعدی این مذاکرات صورت گرفته است.

در دور هفتم مذاکرات احیای برجام تیم مذاکره کننده ایران نسبت به شش دوره قبلی تغییر کرده بود. مذاکرات هفته گذشته ایران با قدرت‌های جهانی بعد از شش ماه تعلل جمهوری اسلامی، پیشرفتی نداشت و آمریکا همراه با شرکای اروپایی برجام نسبت به رویکرد و پیشنهادات جدید ایران اظهار یأس و ناامیدی کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال هم روز گذشته نوشته بود، برجام در خطر فروپاشی است و دولت جو بایدن هم اکنون گریزی از تکیه بر دو رقیب بین‌المللی خود برای مواجه با برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

در ادامه یک خبرنگار پرسید آیا موضوع گروه‌های نیابتی ایران در مذاکرات برجام مطرح خواهد شد یا مثل دولت باراک اوباما٬ میلیون‌ها دلار در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهید؟

جیک سالیوان در پاسخ گفت، از زمانی که دونالد ترامپ تصمیم گرفت که ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ خارج کند، حزب الله به تهدید لبنان و منطقه ادامه داده است. نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن به پیشروی خود ادامه داده‌اند. بنابراین، مشارکت نداشتن در برجام به سختی راه حلی برای موضوع گرو‌ه‌های نیابتی (ایران) بوده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که هیچ چیزی درباره توافق هسته‌ای با ایران باعث نشده است که اقدامات آمریکا علیه گروه‌های نیابتی متوقف شود.

او تصریح کرد که در دوران جو بایدن دو بار در پاسخ به حملات به نیروهای آمریکایی در عراق، ایالات متحده دست به اقدام نظامی مستقیم علیه این گروه‌های نیابتی زده و تحریم‌هایی هم علیه آنها اعمال کرده است.

جیک سالیوان در ادامه تاکید کرد٬ یک ایران مسلح به سلاح اتمی در همراهی با نیروهای نیابتی‌اش خطر بزرگ‌تری نسبت به ایران بدون سلاح هسته‌ای خواهد بود. بنابراین تصمیم ما این است که اطمینان حاصل کنیم که آنها هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و دیپلماسی بهترین راه رو به جلو است.

دور بعدی مذاکرات
در ادامه یک خبرنگار درباره اظهارات مقام های ایران در خصوص برگزاری دور بعدی مذاکرات برجام در وین پرسید.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ گفت، من این را کاملاً ساده بیان می‌کنم: هرچه ایران عدم جدیت خود را در میز مذاکره نشان دهد، اتحاد بین ۱+۵ بیشتر می‌شود و آنها به‌عنوان طرفی که در این مذاکرات منزوی می‌شود، بیشتر افشا خواهند شد.

او اضافه کرد، بنابراین، توپ در زمین ایران است، حالا چه بخواهند نشان دهند که قرار است جدی باشد یا نه.

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام در توییتی به ابراز امیدواری جو بایدن و ولادیمیر پوتین درمورد دور بعدی مذاکرات احیای برجام اشاره کرده است.

میخائیل اولیانوف نوشته است٬ روسای جمهوری آمریکا و روسیه در گفت‌وگوی مجازی خود ابراز امیدواری کردند که مذاکرات وین درباره برجام که در پایان ماه نوامبر از سرگرفته شده، به نتایج قابل قبول برای همه منجر شود.

نماینده روسیه در وین همچنین در توییت دیگری گفته است، جلسات غیررسمی در جهت آماده سازی از سرگیری دور هفتم مذاکرات وین درباره برجام که پیشتر شروع شده بود، دوباره از سر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.