• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

پس از پلاسکو نوبت به مترو رسیده است

  • کد خبر : 4367
  • 27 دسامبر 2021 - 11:02
پس از پلاسکو نوبت به مترو رسیده است

در حادثه برخورد دو مترو باهم، خطای انسانی نقش داشته است به گزارش مبین۲۴ به نقل از میزان، سید علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص علل و عوامل بروز حادثه‌ی برخورد ۲ رام قطار در متروی تهران گفت: در جلسه‌ی اخیر شورای شهر هم معاون حمل […]

در حادثه برخورد دو مترو باهم، خطای انسانی نقش داشته است

به گزارش مبین۲۴ به نقل از میزان، سید علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص علل و عوامل بروز حادثه‌ی برخورد ۲ رام قطار در متروی تهران گفت: در جلسه‌ی اخیر شورای شهر هم معاون حمل و نقل شهرداری و هم مدیرعامل مترو شرکت داشتند. هر دوی این بزرگواران توضیحات مفصلی درباره علت این حادثه‌ای که اتفاق افتاده ارائه دادند.

وی ادامه داد: در وقوع این حادثه ۲ عامل نقش داشته است. یعنی هم خطای انسانی در این حادثه نقش داشته و هم اینکه در بخش‌هایی با مشکلاتی در زمینه فرسودگی ناوگان و کمبود تجهیزات مواجه هستیم که این مساله هم در بروز این حادثه نقش داشته است. البته طبق گزارشی که مدیرعامل مترو داده اند، در این حادثه‌ی خاص، بیشترین وزن ظاهرا به خطای انسانی برمی‌گردد. طبق گزارش کارشناسی کمیته‌ی بررسی سوانح انجام داده و اعلام شده اگر راهور قطار سیستم محافظت خودکار قطار را از مدار خارج نکرده بود قطار به مسیری که امکان برخورد با قطار همجوار را داشته باشد نمی‌رفت.

مترو و سرنوشتی مشابه پلاسکو

قائمی در پاسخ به این پرسش که آیا با فرسوده ماندن ناوگان مترو سرنوشتی شبیه به ساختمان پلاسکو در انتظار این حوزه از حمل و نقل عمومی خواهد بود، گفت: نباید چنین اتفاقی بیفتد. اما اگر به این بخش از حمل و نقل عمومی رسیدگی لازم صورت نگیرد و بودجه هایش تامین نشود و قطعات یدکی مورد نیاز خریداری نشود چنین اتفاقی خواهد افتاد. اما اگر قرار بر انجام چنین کارهایی باشد در آن صورت حادثه‌ای شبیه آنچه که برای ساختمان پلاسکو رخ داد برای مترو پیش نخواهد آمد.

نمی‌توانیم به مدیرعامل فعلی مترو  اشکال بگیریم

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر در پاسخ به این سوال که چرا مدیریت شهری پیش از رخ دادن فجایعی نظیر اتفاقی که برای خط ۵ مترو پیش آمد به فکر چاره جویی برای نوسازی و تامین نیازها نیفتاده گفت: ما نمی‌توانیم به مدیرعامل فعلی مترو که الان حدود یک ماه است که در این مسئولیت مستقر شده اشکال بگیریم.

وی افزود: آنچه برای قطارهای مترو در خط ۵ پیش آمده درواقع نتیجه‌ی روالی است که طی سالیان وجود داشته است. اینکه چرا الان انبارهای مترو از قطعات یدکی خالی مانده پرسشی است که ما هم داریم. این خالی شدن انبارهای مترو اتفاقی نیست که یک‌شبه رخ داده باشد. سال‌ها طول کشیده که این وضعیت برای انبارهای مترو پیش آمده است. بنابراین مدیران ادوار مختلف در بروز این حادثه و وضعیتی که امروز مترو دارد مسئول هستند.

مدیران قبلی مترو همه آنچه را بوده مصرف کرده‌اند

قائمی اضافه کرد: البته مدیر فعلی مترو هم این مسئولیت را خواهد داشت. اما مشکل اصلی به این برمی‌گردد که گذشتگان هرچه بوده را مصرف کرده اند و به فکر جایگزین کردن برای آیندگان هم نبوده اند. بنده و شما وقتی برای منزلمان سیب زمینی و پیاز می‌خریم صبر نمی‌کنیم تا دانه‌ی آخرش که تمام شد بعد برویم دوباره بخریم. بلکه قبل از اینکه به طور کامل ذخیره‌ی سیب زمینی و پیازمان تمام شود دوباره می‌رویم می‌خریم.

وی ادامه داد: درباره‌ی صنعت بزرگ و سنگینی مثل مترو که نقش مهمی در شرایط زندگی شهروندان دارد هم لازمه‌ی اداره کردنش این بوده که مسئولان گذشته برای آینده اش دوراندیشی می‌کردند. الان هم از مدیران فعلی انتظار می‌رود که نگاهشان به گذشته نباشد و آینده را ببینند.

در بخش حمل ونقل عمومی باید آینده‌نگر باشیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مسئولان کنونی باید در درجه‌ی اول به فکر تامین نیازهای حمل و نقل عمومی باشند. باید به گونه‌ای عمل شود که مترو، اتوبوسرانی و تاکسی‌های ما دچار اختلالی از قِبَل نداشتن تجهیزات، امکانات و قطعات مورد نیاز نشوند. در کنار این برای آینده هم فکری بشود. چون قرار نیست ما برای همیشه در این مسئولیت‌ها باقی بمانیم. چند روزی در این پست‌های مدیریتی هستیم و بعد نفرات دیگری جایگزین ما خواهند شد. پس نباید طوری عمل کنیم که آیندگان همین قضاوت‌ها را درباره‌ی ما هم بکنند.

وی افزود: البته این واقعیت را هم باید اعتراف کرد که شرایط نامناسب مالی شاید تاثیر گذار بوده باشد. اما به نظر می‌رسد اگر اولویت بندی‌ها به درستی انجام بشود و منابع به شکلی اصولی هزینه بشود نه به طور کامل، بخش عمده‌ای از این تامین نیازها در حوزه حمل و نقل عمومی را می‌توان پیش بینی کرد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.