• امروز : دوشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 15 April - 2024
4

وزیر امور خارجه طالبان :ما در کوتاه مدت به کمک‌های فوری نیاز داریم

  • کد خبر : 3928
  • 19 دسامبر 2021 - 14:49
وزیر امور خارجه طالبان :ما در کوتاه مدت به کمک‌های فوری نیاز داریم

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در افغانستان امروز یکشنبه طی اظهاراتی در هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد اظهار داشت: «از آنجایی که افغانستان از لحاظ تاریخی یکی از اعضای موسس سازمان همکاری اسلامی بوده است، ما همچنان می‌خواهیم عضو فعال سازمان همکاری […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در افغانستان امروز یکشنبه طی اظهاراتی در هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد اظهار داشت: «از آنجایی که افغانستان از لحاظ تاریخی یکی از اعضای موسس سازمان همکاری اسلامی بوده است، ما همچنان می‌خواهیم عضو فعال سازمان همکاری اسلامی باقی بمانیم. همه ما یک موجود هستیم و هیچ کس نمی‌تواند ما را از هم جدا کند».

وی گفت: «ما به عنوان اعضای یک خانواده آماده شنیدن و پذیرفتن تمام خواسته‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهادات کشورهای اسلامی در مورد افغانستان هستیم که حکایت از راه عادلانه و برون رفت از بحران کنونی دارد. ما از همدلی کشورهای اسلامی در این زمینه تشکر می‌کنیم و به عنوان یک دولت نماینده و مسئول مردم افغانستان، تامین حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت شخصیت‌های شایسته از اقشار مختلف ملت در دولت را وظیفه خود می‌دانیم و در این زمینه کارهای زیادی انجام داده ایم».

متقی در ادامه افزود: «اخیرا رهبری امارت اسلامی فرمان بسیار مؤثری در مورد حقوق زنان صادر کرده است که در استیفای حقوق آنها بسیار مؤثر خواهد بود. متأسفانه باید بگوییم که ما هنوز آماج جنگ تبلیغاتی یک طرفه برخی رسانه‌ها هستیم، آنها تصویر کنونی افغانستان را به شکل بسیار بدی به جهانیان ارائه می‌دهند. با این حال، از زمان دگرگونی در ۱۵ آگوست، صلح عمومی در افغانستان برقرار است و جان کسی به دلایل سیاسی یا دیگر مسائل تهدید نشده است».

-«تمامی ارگان‌های دولتی در مدت زمان کوتاهی فعال شده و به ارائه خدمات خواهند پرداخت»

وزیر امور خارجه طالبان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه «پنج هزار نفر از مقامات دولت سابق مانند گذشته به وظایف خود در مناطق مختلف ادامه می‌دهند و هیچ کس مورد تبعیض و یا تلافی قرار نگرفته است، مدعی شد: «از هر قومیت، آیین و مذاهب در دولت کنونی حضور دارند. ما متعهد هستیم که فرصت‌های شغلی بهتری را برای متخصصان از همه اقوام و مذاهب فراهم کنیم».

او از «ریشه کن شدن فساد، استبداد، غصب، سوء‌استفاده از ثروت ملی افغانستان» خبر داده و تشریح کرد: «برای اولین بار در چند دهه گذشته، افغانستان دارای یک کشور مستقل است. دولت جدید که بر کل کشور حاکمیت کامل دارد، تمام تمامیت جغرافیایی و ارضی کشور و امنیت را تامین کرده و تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیست. ما به تمام جهان و به‌ویژه جهان اسلام اطمینان می دهیم که خاک افغانستان علیه کسی استفاده نخواهد شد و برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر با یکدیگر همکاری خواهیم کرد».

-«فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شده است»

امیرخان متقی با تاکید بر اینکه «انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچ کس نیست»، ابراز امیدواری کرد که کار روی پروژه‌های منطقه‌ای به زودی آغاز شود و نیمی از پروژه‌های آغاز شده با کمک جامعه جهانی تکمیل شود.

وی بیان کرد: «فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شده است، ما از جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای اسلامی می‌خواهیم که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و ما اطمینان خواهیم داد که تسهیلات لازم فراهم شود.در نتیجه امنیت تضمین شده، افغانستان اکنون می‌تواند به مرکزی برای یکپارچگی اقتصادی در منطقه تبدیل شود.در زمانی که ملت ما گرفتار جنگ، خشکسالی، بیماری و فقر است، میلیاردها دلار از ذخایر مردم ما مسدود شده است، پروژه‌های عمرانی صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، بانک آسیایی و سایر آژانس‌ها و کمک‌ها در حالت توقف بوده، سیستم‌های بهداشت، آموزش و خدمات عمومی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به مردم آسیب می‌رساند».

-«ما در کوتاه مدت به کمک‌های فوری نیاز داریم»

امیرخان متقی با اشاره به راه حل بحران کنونی در افغانستان با کمک کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی کمک کننده، افزود: «ما در کوتاه مدت به کمک‌های فوری نیاز داریم و هموطنان ما برای حفظ ارزش پول (افغانی) و رفع نیازهای اولیه خود به پول نقد بیشتر از کالا نیاز دارند. خوشبختانه افغانستان اکنون دارای یک دولت مسئول و بدون فساد بوده و متعهد است که افغان‌ها را از مشکلات در آینده رها خواهد کرد. از آنجا که تحول جدید است و ما با تحریم‌های ناعادلانه مواجه هستیم، مردم ما به کمک شما نیاز دارند».

وی تاکید کرد: «آمریکا که افغانستان را تحریم کرده و دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده است، به مردم افغانستان آسیب می‌رساند و نقض آشکار حقوق بشر مردم افغانستان است. ما از شرکت کنندگان در این مجمع عمومی می‌خواهیم که از مقامات ایالات متحده بخواهند که از آزار و اذیت مردم افغانستان و تضعیف دولت دست بردارند. این کمکی به بهبود روابط ما نمی‌کند. چنین اقداماتی وجهه آمریکا را تضعیف می‌کند و موج مهاجرت‌ها را افزایش داده پیامدهای منفی در سراسر جهان به همراه دارد».

وزیر امور خارجه طالبان در پایان سخنان خود خواستار بازگشایی سفارت‌خانه‌های اعضای سازمان همکاری اسلامی که در حال حاضر سفارت‌های خود را در کابل تعلیق کرده‌اند، شد واطمینان داد که «افغانستان اکنون دارای یک دولت مسئول و متعهد بوده و به عنوان نماینده و دولت قانونی افغانستان توانایی تعامل رسمی و مسئولانه با سایر کشورها را دارد».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.