• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

شلیک گاز اشک‌آور به تظاهرات طرفداران دموکراسی در سودان

  • کد خبر : 4258
  • 26 دسامبر 2021 - 0:51
شلیک گاز اشک‌آور به تظاهرات طرفداران دموکراسی در سودان

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، نیروهای امنیتی سودان به طرف طرفداران دموکراسی که در خارطوم، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. پیش از این گزارش شده بود که دولت نظامی سودان برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعتراضی دیگر، اینترنت را قطع یا محدود کرده است. […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴ به نقل از بی‌بی‌سی، نیروهای امنیتی سودان به طرف طرفداران دموکراسی که در خارطوم، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

پیش از این گزارش شده بود که دولت نظامی سودان برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعتراضی دیگر، اینترنت را قطع یا محدود کرده است.

نظامیان همچنین اقدام به بستن جاده‌ها و جلوگیری از رفت و آمد در برخی معابر و پل‌ها در شهر خارطوم، پایتخت این کشور کرده بودند.

دولت نظامی به مخالفان در مورد هر گونه فعالیت اعتراضی هشدار داده بود.

در دیگر شهرهای این کشور از جمله بندر سودان نیز تظاهرات مشابهی برگزار شده است.

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که در آخرین فراخوان برای برگزاری تظاهرات، یکشنبه هفته گذشته صدها هزار معترض به خیابان‌های خارطوم آمده و خواستار بازگرداندن قدرت به غیرنظامیان شدند.

معترضان نیروهای امنیتی را به آزار جنسی بیش از ده‌ها زن در جریان اعتراضات متهم کرده‌اند.

فعالان سودانی امروز پیش از قطع شدن اینترنت تصمیم داشتند تا تظاهرات گسترده‌ای را در خارطوم برگزار کنند.

یکی از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی به خبرگزاری رویترز گفت که اختلال در پی دستور شرکت ملی مخابرات سودان به آنها، رخ داده است.

ژنرال عبدالفتاح برهان که در پی کودتای اکتبر قدرت را به‌ دست گرفته، هشدار داده که ادامه اعتراضات ممکن است مانع انتقال آرام و دموکراتیک قدرت شود.

وی از حضور ارتش در قدرت دفاع کرده و مدعی شده که ارتش برای جلوگیری از جنگ داخلی وارد عمل شده است، زیرا به گفته او گروه‌های سیاسی غیرنظامیان را علیه نیروهای امنیتی تحریک می‌کردند.

در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، ارتش سودان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و تشکیلات غیرنظامی رهبری را منحل کرد.

این اقدام اعتراضات چند هفته‌ای به دنبال داشت که طی آن دست‌کم ۴۰ نفر کشته شدند.

حدود یک ماه پس از آن اعلام شد که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده، که پس از کودتا در حصر خانگی قرار داشت، دوباره به کار خود باز‌می‌گردد.

میانجی‌گران در منازعه سودان گفته بودند که همه زندانیان سیاسی به عنوان بخشی از توافق جدید ارتش با رهبران غیرنظامی و گروه‌های شورشی سابق آزاد خواهند شد.

با این حال دولت نظامی سودان همچنان در راس کار باقی ماند و همین موجب صدور فراخوان‌های جدید برای برگزاری اعتراض به ادامه حاکمیت نظامیان در هفته‌های گذشته شد.

ارتش سودان و نیروهای آزادی و تغییر (اف‌اف‌سی) که ائتلافی از گروه‌های غیرنظامی است، از ماه اوت ۲۰۱۹ پس از سرنگونی عمر البشیر، به شکل مشارکتی قدرت را در دست دارند. رهبر سابق سودان در پی اعتراضات گسترده سرنگون شد.

این ترتیبات قدرت در اکتبر امسال و زمانی که ژنرال عبدالفتاح برهان، رهبر نظامی، شاخه غیرنظامی دولت را منحل و رهبران آن را دستگیر کرد، در بحران قرار گرفت.

او قرار بود در این ماه از ریاست شورای حاکمیتی استعفا کند و یک غیرنظامی منتخب اف‌اف‌سی رئیس دولت شود.

ژنرال برهان اصرار دارد که اقدام ارتش کودتا نبوده، بلکه تلاش برای جلوگیری از جنگ داخلی بود که خطر آن وجود داشت زیرا به گفته او گروه‌های سیاسی غیرنظامیان را علیه نیروهای امنیتی تحریک می‌کردند.

او خود را به عنوان رئیس شورای حاکم جدید منصوب کرده بود که رهبران نظامی و شورشیان سابق در کنارش بودند.

پس از آن در بسیاری از شهرها، از جمله پایتخت، خارطوم، معترضان ضدکودتا با ایجاد موانع موقت و آتش زدن لاستیک‌ها به این اقدام اعتراض کرده بودند. آنها از اینکه مسیر شکننده آنها به طرف دموکراسی مسدود شده بود، خشمگین بودند.

ارتش با خشونت به اعتراض‌ها پاسخ داد و به تیراندازی به طرف معترضان متهم شد.

جامعه جهانی کودتا در سودان را محکوم کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده است. بانک جهانی هم کمک‌های خود را به سودان متوقف کرده و اتحادیه آفریقا عضویت این کشور را در این اتحادیه به حال تعلیق درآورده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=4258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.