• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

رویترز: عقب‌نشینی ایران در مذاکرات وین و بازگشت به توافقات دوره روحانی/ تسنیم: پیشنهادات هیأت ایرانی پس گرفته نشده است!

  • کد خبر : 3297
  • 10 دسامبر 2021 - 15:14
رویترز: عقب‌نشینی ایران در مذاکرات وین و بازگشت به توافقات دوره روحانی/ تسنیم: پیشنهادات هیأت ایرانی پس گرفته نشده است!

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین پذیرفته‌اند که مذاکرات بر اساس محتوای متونی که تا خردادماه امسال مورد توافق گرفته بود ادامه پیدا کند. مذاکره‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی و کشورهای حاضر در برجام در شش دور […]

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۹ آذرماه، به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین پذیرفته‌اند که مذاکرات بر اساس محتوای متونی که تا خردادماه امسال مورد توافق گرفته بود ادامه پیدا کند.

مذاکره‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی و کشورهای حاضر در برجام در شش دور مذاکرات احیای برجام که با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین برگزار شد، به توافق‌هایی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران و همچنین اجرای کامل برجام توسط ایران دست یافتند.

با این حال تیم جدید مذاکره‌کننده در دولت رئیسی هفته گذشته در قالب دور هفتم مذاکرات با حذف اغلب این توافق‌ها اقدام به ارائه دو پیش‌نویس جدید کرد که بلافاصله از سوی طرف‌های غربی «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» خوانده شد.

منبع اروپایی که به نامش اشاره نشده البته به خبرگزاری رویترز گفته است ظرف چند روز آینده معلوم می‌شود که آیا ایران در عمل نیز بر اساس توافق‌های قبلی مذاکرات را ادامه می‌دهد یا خیر.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در شماره روز دوشنبه ۱۵ آذر خود گزارش داد که چینی‌ها از پیشنهادات جدید هسته‌ای ایران در دور هفتم مذاکرات وین شگفت‌زده شده و سعی کردند آن‌ها را متعادل‌تر کنند.

شاید به همین دلیل باشد که روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه دلیل عقب‌نشینی تیم تحت رهبری علی باقری کنی را نتیجه فشار از سوی چین و روسیه دانسته است.

دیپلمات‌های اروپایی به وال استریت جورنال گفته‌اند مذاکره‌کننده ارشد چین در کمیسیون مشترک برجام بعد از آگاهی از پیشنهادات ایران سه ساعت با همکار ایرانی خود دوجانبه مذاکره کرد تا این پیشنهادات را متعادل‌تر کند.

بر اساس این گزارش، چین به هیئت‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین گفته است که پکن می‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل بین‌المللی باشد.

 

منبع نزدیک به تیم ایران به تسنیم گفت: پیشنهادات ایران همچنان روی میز است

منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران به خبرنگار تسنیم گفت: پیشنهادات و نظرات ارائه‌شده از سوی هیأت ایرانی در گفت‌وگوهای هفته پیش همچنان روی میز قرار دارد و مذاکره‌کنندگان ایرانی در طول مباحث در خصوص متن بر اساس این دیدگاه‌ها پیش خواهند رفت.

وی افزود: هیچ تجدید نظری در موضع ما نبوده و پیش نویس های پیشنهادی پس گرفته نشده اند. طرفهای مقابل پذیرفتند که به تفصیل درباره مطالبات ایران گفتگو کنند.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه شب در پیامی اینستاگرامی در خصوص مذاکرات وین، طرف‌های غربی را به عمل به وعده‌های گذشته خود فراخواند.

امیرعبداللهیان در اینستاگرام نوشت: ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم. طرف های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی عمل داده اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم.

وی در ادامه درباره ابراز نگرانی مکرر طرف‌های غربی از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم های برجامی ارتباط مستقیم دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان این پیام اینستاگرامی خاطرنشان کرد: هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولا آماده رفع تحریم ها است یا اینکه صرفا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم‌ بود

همچنین اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در این مذاکرات در توییتی نوشت:

گفتگوهای وین از پیش‌نویس‌هایی که تا ۲۰ ژوئن (پایان دور ششم) نوشته شده است ادامه خواهد یافت. اما پیشنهادهی جدید ایران هم باید به درستی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این یک فرمان در دیپلماسی چندجانبه است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.