• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

حقایق درگیری در مرز ایران و افغانستان…

  • کد خبر : 3079
  • 01 دسامبر 2021 - 21:37
حقایق درگیری در مرز ایران و افغانستان…

✍️ محمد حسین جعفریان در صفحه شخصیش در اینستاگرام نوشت: در مرز استان سیستان و بلوچستان با استان نیمروز افغانستان درگیری رخ داده است. به سبب جانمایی غلط دیوار مرزی، زمین‌های وسیعی متعلق به کشاورزان بومی ایرانی، در آنسوی مرز و در سمت افغانستانی قرار گرفته است. این مشکل با مرزبانان دولت غنی حل شده […]

✍️ محمد حسین جعفریان در صفحه شخصیش در اینستاگرام نوشت:

در مرز استان سیستان و بلوچستان با استان نیمروز افغانستان درگیری رخ داده است.
به سبب جانمایی غلط دیوار مرزی، زمین‌های وسیعی متعلق به کشاورزان بومی ایرانی، در آنسوی مرز و در سمت افغانستانی قرار گرفته است. این مشکل با مرزبانان دولت غنی حل شده بود. آنها طبق نقشه بین‌المللی متوجه حدود اصلی مرزی دوکشور بودند و تنها دیواری که خود ما ساخته‌ایم ملاکشان نبود. لذا کشاورزان ایرانی در زمین‌هایشان که آنسوی دیوار افتاده بود، کشت و کار و تردد می‌کردند، مشکلی هم نبود.
ط‌البان مستقر در مرز اما درکی از نقشه‌خوانی و حدود مرزی ندارند. آنها اغلب کوچی‌ها و عشایر از کوه پایین آمده یا پشتون‌های آنسوی خط دیورند هستند‌. حتی فرماندهانشان سواد خواندن و نوشتن ندارند. برخی هم نیروهای تجزیه‌طلب بازمانده از ریگی و همکار با طالبان هستند که توسط آنها در مناطق مرزی جابجا شده‌اند. لذا بارها برای کشاورزان ایرانی ایجاد مزاحمت و به سمت آنها شلیک کرده‌اند.
امروز در پی اتفاقی مشابه در منطقه روستای شغالک، طرف ایرانی خواستار پایان این رفتارها شد، اما دوباره به کشاورزان تعرض شد و طبق معمول بلافاصله تعدادی از ط‌البان دست به اسلحه برده و کار به در گیری مستقیم کشید.
درگیری از منطقه شغالک و از دوطرف رود “شیله” تا نزدیک خطوط مرزی مقابل شهر “دوست محمد” گسترش یافت، یعنی در طول حدود ۲۰ کیلومتر خط مرزی دو طرف با هم درگیر شدند.
از آنطرف مرز شنیده شد امارت تمام نیروهای خود را از کل استان نیمروز به مرز فراخوانده و در اینسو هم با بالا گرفتن درگیری، ارتش و سپاه وارد و حتی سلاح سنگین علیه ط‌البان بکار گرفته شد.
فعلا از منطقه خبر می‌رسد پل مرزی میلک بسته شده، پناهندگان غیرقانونی معمول در منطقه متفرق و درگیری خاتمه یافته است. در این درگیری تا این لحظه فقط خبر زخمی شدن یکی از نیروهای طالبان تایید شده است(تصویر زیر)


یک کانال بنام آماج در طول عصر امروز، هر چند دقیقه خبر سقوط یک پاسگاه ایران را به دست ط‌البان می‌داد که کل اخبار و برخی تصاویر منتشره همراه آنها جعلی بود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=3079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.