• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

وال استریت جورنال مدعی شد: ایران تولید سانتریفوژ پیشرفته را در سایت کرج از سر گرفته است

  • کد خبر : 2655
  • 17 نوامبر 2021 - 12:55
وال استریت جورنال مدعی شد: ایران تولید سانتریفوژ پیشرفته را در سایت کرج از سر گرفته است

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز سه‌شنبه ۲۵ آبان مدعی شد که ایران تولید سانتریفوژهای پیشرفته در سایت کرج را که در حمله پهپادی منتسب به سازمان جاسوسی اسرائیل آسیب دیده بود، از سرگرفته است. بر اساس این گزارش، ایران با بازیابی توان تولید دستگاه‌های گریز از مرکز برای غنی‌سازی اورانیوم، پس از حمله ۵ […]

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز سه‌شنبه ۲۵ آبان مدعی شد که ایران تولید سانتریفوژهای پیشرفته در سایت کرج را که در حمله پهپادی منتسب به سازمان جاسوسی اسرائیل آسیب دیده بود، از سرگرفته است.

بر اساس این گزارش، ایران با بازیابی توان تولید دستگاه‌های گریز از مرکز برای غنی‌سازی اورانیوم، پس از حمله ۵ ماه پیش، دستکم ۱۷۰ سانتریفوژ پیشرفته جدید در سایت کرج تولید کرده است.

وال استریت جورنال به نقل از «منابع دیپلماتیک» نوشته است که ایران از نیمه تابستان، یعنی یک ماه و پس از حمله پهپادی، تولید سانتریفوژها را از سرگرفت و از آن زمان به بعد، این تولیدات شتاب گرفته است.

به نوشته وال استریت جورنال، ایران از بعد از آن تعرض پهپادی، تدابیر امنیتی برای مراقبت از سایت کرج را به میزان خیره‌کننده‌ای افزایش داده است.

یکی از «منابع دیپلماتیک» به این روزنامه گفته است که سانتریفوژهای جدید تولید شده در سایت کرج احتمالا به سایت هسته‌ای فردو، یکی از سایت‌های زیرزمینی به‌شدت تحت مراقبت امنیتی ایران در اطراف قم، انتقال یافته است.

به گفته «منبع» یاد شده، معلوم نیست که سانتریفوژهای بیشتری از تولیدات اخیر سایت کرج به سایر تاسیسات هسته‌ای ایران انتقال یافته است یا نه.

این «منبع» افزوده که با توجه به ابهامات زیاد و عدم دسترسی آژانس به سایت کرج، احتمال انتقال تجهیزات جدید گریز از مرکز به سایت‌های غنی‌سازی دیگر ایران و احتمال تشدید فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم برای «اهداف نظامی» وجود دارد هر چند که شواهدی نمی‌توان ارائه کرد.

نام این «منبع» و سایر «دیپلمات‌ها» که وال استریت جورنال با استناد به آنها گزارش را تهیه کرده، ذکر نشده ولی نظر به سابقه ممکن است از دیپلمات‌های غربی مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین باشند.

گزارش این روزنامه آمریکایی در شرایطی منتشر شده که دو هفته دیگر به موعد از سرگیری مذاکرات ایران با طرف‌های مانده در برجام در وین باقی مانده است.

منابع وال استریت جورنال ارزیابی کرده‌اند که سانتریفوژهای پیشرفته یکی از موضوع‌های اصلی مورد اختلاف در مذاکرات آتی وین خواهد بود.

وال استریت جورنال در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده است که توافق موقتی که چند ماه پیش میان دولت ایران و آژانس نیز بدست آمد، به طور کامل اجرا نمی‌شود اما آژانس هنوز از توان اعمال نظارت در سایت‌های فردو و نطنز، دو تاسیساتی که ایران در آن غنی‎‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهد، برخوردار است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.