• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

نامه طالبان به کنگره آمریکا: ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کنید

  • کد خبر : 2671
  • 17 نوامبر 2021 - 17:25
نامه طالبان به کنگره آمریکا: ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کنید

به گزارش مبین۲۴، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به مناسبت صدمین سالگرد برقراری مناسبات کابل با واشنگتن، به کنگره آمریکا نامه نوشته و خواستار آزادسازی ذخایر ارزی بلوکه شده افغانستان شده است. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) طی نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا نوشت: «مسدود کردن پول‌های افغانستان […]

به گزارش مبین۲۴، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به مناسبت صدمین سالگرد برقراری مناسبات کابل با واشنگتن، به کنگره آمریکا نامه نوشته و خواستار آزادسازی ذخایر ارزی بلوکه شده افغانستان شده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) طی نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا نوشت: «مسدود کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است، بنابراین دولت شما باید پول‌های ما را آزاد کند.»

 متقی در این نامه با ابراز نگرانی نوشته است: «اگر وضعیت کنونی به همین منوال ادامه یابد، دولت و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و این به مهاجرت گسترده در منطقه و جهان منجر می‌شود که باعث بحران انسانی و اقتصادی برای جهان خواهد شد.»

او ادامه تحریم‌ها و بلوکه کردن ثروت و پول افغانستان را “دور از منطق” دانسته و گفته است، طالبان نگرانی‌های جامعه بین‌المللی و آمریکا را درک می‌کند و لازم است که هر دو طرف “گام‌های مثبتی برای ایجاد اعتماد” بردارند.

متقی با اشاره به پیامدهای کرونا، خشکسالی، جنگ و فقر در افغانستان، عنوان کرده که اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا بر کمک‌های بشردوستانه نیز تاثیر گذاشته است.

هنگامی که طالبان قدرت نظامی را در اواسط ماه اوت به دست گرفتند، بیشتر کمک‌ها به افغانستان به حالت تعلیق درآمد. حدود ۹ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی این کشور که بیشتر آن در آمریکا نگهداری می‌شد نیز مسدود شد.

دولت افغانستان پیش از آن سالانه هشت ونیم میلیارد دلار کمک نظامی و غیرنظامی دریافت می‌کرد و این به تامین ۷۵درصد هزینه‌های عمومی منجر می‌شد.

در نامه طالبان خطاب به کنگره آمریکا همچنین آمده است: «مصاب شدن یک کودک به سوء تغذیه، جان دادن یک مادر به دلیل عدم دسترسی به خدمات بهداشتی، محروم کردن یک شهروند عادی از کار، غذا ، پوشاک و سایر نیازمندی‌های اساسی توجیه سیاسی و منطقی ندارد و به اعتبار و حیثیت دولت و مردم آمریکا لطمه وارد می‌کند، زیرا این فقط یک موضوع بشردوستانه است.»

سرپرست وزارت خارجه افغانستان در پایان این نامه از دولت آمریکا خواسته است در حل بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان “گام‌های مسئولانه” بردارد.

 تاکنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

اوضاع در افغانستان با آمدن فصل سرما وخیم‌تر می‌شود. سازمان ملل متحد پیش‌تر هشدار داده بود که تا نوامبر ۲۰۲۱ بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به اندازه کافی غذا نخواهند داشت.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.