• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

موافقت اوپک پلاس با تداوم سیاست تعدیل تولید نفت

  • کد خبر : 2273
  • 05 نوامبر 2021 - 13:00
موافقت اوپک پلاس با تداوم سیاست تعدیل تولید نفت

تصمیم اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه (اوپک پلاس) برای تداوم سیاست تعدیل در تولید نفت و افزایش محتاطانه تولید نفت، با استقبال روسیه و مخالفت آمریکا مواجه شد. وزرای نفت و انرژی کشورهای اوپک پلاس در نشست آنلاینی که روز پنج‌شنبه، ۱۳ آبان، برگزار شد توافق کردند که در ادامه تعدیل تولید ماهانه، […]

تصمیم اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه (اوپک پلاس) برای تداوم سیاست تعدیل در تولید نفت و افزایش محتاطانه تولید نفت، با استقبال روسیه و مخالفت آمریکا مواجه شد.

وزرای نفت و انرژی کشورهای اوپک پلاس در نشست آنلاینی که روز پنج‌شنبه، ۱۳ آبان، برگزار شد توافق کردند که در ادامه تعدیل تولید ماهانه، مجموع عرضه ماهانه نفت در این کشورها در ماه آینده میلادی ۴۰۰ هزار بشکه در روز باشد و اعضا به سهمیه تولید خودشان کاملا پایبند بمانند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، ضمن ابراز مخالفت با این تصمیم، گفت دولت آمریکا به تلاش‌های خود برای کاهش قیمت نفت ادامه می‌دهد.

دولت آمریکا که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است، در اوپک پلاس حضور ندارد و پیش از این گفته است خواستار افزایش دو برابری این میزان است، ولی کشورهای عضو اوپک پلاس می‌گویند با توجه به این که بحران کرونا، تقاضا در بازار نفت را محدود کرده است، تصمیم کنونی استراتژی درستی است و باید ادامه یابد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به این تصمیم نوشت که احتیاط اوپک پلاس در افزایش تولید به معنای قیمت‌های بالاتر در سراسر جهان و در نتیجه درآمد بیشتر برای کشورهای تولیدکننده است.

قیمت نفت در بازار نیویورک آمریکا روز پنج‌شنبه به بشکه‌ای ۸۱ دلار و ۴ سنت رسید. بهای نفت در آمریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ رسیده و هفته گذشته هر بشکه بیش از ۸۵ دلار معامله شد.

در روسیه، الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه، با اشاره به احتمال کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در اتحادیه اروپا که به طور عمده تحت تاثیر شیوع مجدد کرونا است، گفت افزایش بیشتر تولید تنها در صورت افزایش تقاضا ممکن است.

با وجود کاهش مقطعی تقاضا، سازمان اوپک در گزارشی که روز ششم مهرماه و در آستانه اجلاس اقلیمی سازمان ملل منتشر شد، اعلام کرد: «میزان تقاضا برای منابع اصلی انرژی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۵ حدود ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. دلیل اصلی آن دو برابر شدن حجم اقتصاد جهانی و افزایش ۱.۷ میلیارد نفر به جمعیت جهان تا سال ۲۰۴۵ است».

جواد اوجی، وزیر نفت ، صرفا تصمیم اوپک پلاس را اعلام کرده و واکنش خاصی به آن نداشته است، ولی مجتبی رضاخواه، نماینده تهران، به خبرگزاری شانا گفته است این تصمیم به نفع ایران است و «بازگشت بشکه‌های ایران به بازار راحت‌تر خواهد بود».

مقام‌های دولت رئیسی در هفته‌های اخیر وعده داده‌اند که فروش نفت را افزایش خواهند داد و در عین حال امیدوارند که با آمریکا و کشورهای عضو برجام برای احیای توافق هسته‌ای به نتیجه برسند و اجازه فروش بیشتر نفت در بازارهای جهانی را به دست آورند.

ایران پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت و به گفته وزیر نفت ایران، «تحریم‌های آمریکا سبب شد ایران از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱ از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شود.»

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.