• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

دستورالعمل تازه طالبان زنان را از حضور در فیلم‌ها و نمایشنامه‌های تلویزیونی منع کرد

  • کد خبر : 2785
  • 21 نوامبر 2021 - 23:32
دستورالعمل تازه طالبان زنان را از حضور در فیلم‌ها و نمایشنامه‌های تلویزیونی منع کرد

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان، در یک کنفرانس خبری امروز در کابل “دستورالعمل جدیدی” را برای رسانه های تصویری معرفی کرده که براساس آن زنان نمی‌توانند پس از این در نمایشنامه‌های تلویزیونی نقش و حضور داشته باشند. این “دستور‌العمل” ۸ ماده‌ای وزارت امر به معروف دولت […]

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان، در یک کنفرانس خبری امروز در کابل “دستورالعمل جدیدی” را برای رسانه های تصویری معرفی کرده که براساس آن زنان نمی‌توانند پس از این در نمایشنامه‌های تلویزیونی نقش و حضور داشته باشند.

این “دستور‌العمل” ۸ ماده‌ای وزارت امر به معروف دولت طالبان پخش “فلم‌های مغایر اصول شرعی و افغانی، فلم‌هایی‌که سبب بد‌اخلاقی اجتماعی می‌شوند، برنامه‌ها تفریحی انتقادی از شخصیت‌ها، انتشار تصاویر نیم‌برهنه مردان، پخش اخبار از سوی زنان بی‌حجاب و فلم‌های حاوی تصاویر پیامبران و صحابه” را در رسانه‌های تصویری منع می‌کند.

جواد مجددی از اعضای اتحادیه خبرنگاران در افغانستان، می‌گوید که در کنفرانس خبری امروز لحن وزیر اداره امر به معروف طالبان با رسانه‌ها دستور‌آمیز نبود اما به گفته‌ او تاکید روی برخی جملات در این دستور‌العمل، رسانه‌ها را ملزم به اجرای آنها می‌کند.

او گفت اگر موارد تذکر داده شده در این “رهنمون” مو به مو اجرا شود ، تلویزیون‌ها با کمبود محتوا مواجه خواهند شد و بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در داخل افغانستان مسدود می‌شوند چون به گفته او بیشتر “شبکه‌های خصوصی تلویزیونی از طریق پخش اعلانات تجاری تمویل می‌شوند.”

حمدالله واثق، معاون سخنگوی حکومت طالبان به بی بی سی گفت که قوانین جدید، (دستور‌العمل وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان) امروز از سوی وزارت عدلیه به رسانه‌ها تحویل داده شده است.

محمد خالد حنفی؛ سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان در حالی انتشار فلم‌ها، نمایشنامه‌ها و پخش سریال‌ها با شرکت زنان و بانوان را ممنوع اعلام کرده است که امروز مصادف است به روز جهانی تلویزیون.

۲۱ نوامبر، روز جهانی تلویزیون است و سازمان ملل متحد در بزگداشت از این روز بر نقش تلویزیون روی آموزش و فرهنگ‍‌ سازی در میان ملت‌ها و کشورها تاکید کرده است.

دو روز بعد از اینکه نظامیان گروه طالبان کنترل شهر کابل را در دست گرفتند، شبکه خصوصی طلوع‌نیوز، و آریانا پخش اخبار خود را با حضور مجریان زن آغاز کردند 

تلویزیون در افغانستان توسط محمد داود خان رئیس جمهوری سابق این کشور در سال ۱۳۵۶ بنیانگذاری شد اما فعالیت آن در زمان دولت تحت حمایت شوروی سابق در این کشور گسترش یافت.

نخستین شبکه تلویزیونی افغانستان دولتی بود که تا هنوز با تمویل دولت افغانستان بنام “تلویزیون ملی” برنامه پخش می‌کند.

اما تلویزیون‌های خصوصی در بیست سال گذشته در افغانستان رشد چشمگیری داشتند و شمار آن‌ها در مرکز و ولایات پیش از تسلط طالبان

بر شهرها، به ده‌ها می‌رسید.

این تلویزیون‌ها عموماً با تولید برنامه‌های داخلی و دوبله سریال‌های خارجی توانسته بودند بینندگان زیادی را در مقایسه به تلویزیون دولتی و سابقه‌دار افغانستان جلب کنند.

با تصرف قدرت از سوی طالبان اما حالا محتوای نشراتی تلویزیون‌های داخلی در حال تغییر است و دگر جای برنامه های شاد و موسیقی را بیشتر برنامه‌های مذهبی و بحث های‌سیاسی پر می‌کند.

در همین حال خبرنگاران و مجریان زن اکثرا در تمامی ولایات افغانستان از حضور در رسانه‌های محلی شنیداری و تصویری، منع شده اند.

بسیاری از خبرنگاران زن می‌گویند نگران امنیت جان شان هستند. از زمان سقوط دولت سابق افغانستان به دست طالبان، ده ها تن از مجریان بویژه زن و خبرنگاران تلویزیون‌های خصوصی،افغانستان را ترک کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.