• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

اعضای کنگره آمریکا برای بررسی دلایل شکست در افغانستان، پیشنهاد ایجاد کمیسیون حقیقت‌یاب داده‌اند

  • کد خبر : 2790
  • 22 نوامبر 2021 - 0:15
اعضای کنگره آمریکا برای بررسی دلایل شکست در افغانستان، پیشنهاد ایجاد کمیسیون حقیقت‌یاب داده‌اند

به نوشته نشریه آمریکایی “هیل” اعضای کنگره ایالات متحده با پیشنهاد لایحه‌ای مبنی بر ایجاد یک کمیسیون حقیقت‌یاب می‌خواهند تا تمامی فعالیت‌های نظامی، اطلاعاتی، توسعه‌ای و دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در مورد افغانستان، از ۱۱ سپتامبر تا سقوط کابل در ماه اگست سال روان را مورد بررسی دقیق و بی‌طرفانه قرار بدهد. هدف از این […]

به نوشته نشریه آمریکایی “هیل” اعضای کنگره ایالات متحده با پیشنهاد لایحه‌ای مبنی بر ایجاد یک کمیسیون حقیقت‌یاب می‌خواهند تا تمامی فعالیت‌های نظامی، اطلاعاتی، توسعه‌ای و دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در مورد افغانستان، از ۱۱ سپتامبر تا سقوط کابل در ماه اگست سال روان را مورد بررسی دقیق و بی‌طرفانه قرار بدهد.

هدف از این اقدام یافتن عوامل شکست آمریکا در افغانستان و شناسایی عوامل سقوط این کشور بدست طالبان خوانده شده است تا به قول این نشریه موضوعات مبهم شناسایی و برای مردم آمریکا و افغانستان بازگو شود.

به نقل از این نشریه، مسئولیت اساسی این کمیسیون یافتن پاسخ در مورد پرسش‌هایی است که سرنوشت سیاسی افغانستان را تعیین کرد و در نهایت به شکست انجامید: پرسشهایی در مورد مقصرین اصلی، عدم حضور و دعوت از طالبان در کنفرانس ۲۰۰۱ بن، تعویض نقش محمد ظاهر شاه در کنفرانس بن ۲۰۰۱، مداخله آمریکا در انتخابات‌های ریاست جمهوری افغانستان و حمایت از “انتصاب” مجدد آقای کرزی و اشرف غنی در قدرت.

“هیل” نوشته اعضای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده، از کمیسیون می‌خواهند تا دریابد که چه کسانی و چرا از این سیاست‌ها حمایت کردند؟ مداخله ایالات متحده در انتخابات‌های ریاست جمهوری افغانستان چه تاثیری بر تدوین رویدادهای بعدی افغانستان داشت و ارزش تبلیغاتی برنامه‌های ایالات متحده برای طالبان چه بود؟

نشریه هیل نوشته است که تا هنوز شمار اعضای این کمیسیون پر هزینه روشن نشده است اما هدف از ایجاد آن روشن است، “بررسی عمومی در مورد چگونگی و چرایی شکست پروژه ایالات متحده در افغانستان”: چرا ایالات متحده آمریکا پیش از سقوط کابل اصرار نکرد که دولت کابل در مذاکرات دوحه با طالبان بپیوندد، آیا ایالات متحده هیچ گزینه دیگری برای تحت فشار قرار دادن طالبان در صورت امتناع از معامله با کابل داشت؟ اگر چنین است، چرا از آنها استفاده نشد؟

کنگره آمریکا نه تنها به دنبال پاسخ‌های درست در این مورد است بلکه در عین حال به تحقیق در مورد استراتژی آمریکا پس از قتل اسامه بن لادن و دریافت رقم دقیق هزینه‌های هنگفت مالی نیروهای هوایی، زمینی و دریایی آمریکا نیز هست، اقداماتی که برای مبارزه با تروریسم در منطقه و داخل افغانستان قرار بود انجام شود.

براساس این گزارش مجلس نمایندگان و سنای آمریکا می‌خواهند بدانند که هزینه دقیق جنگ افغانستان چقه مقدار دلار بوده است، ظرفیت نظامی آمریکا که در دست طالبان قرار گرفته که به نقل این نشریه به توانایی نظامی طالبان و سایر گروه‌های افراطی در افغانستان و منطقه کمک کرده، تا چه حدی بوده است، آیا مقامات دولت سابق افغانستان تجهیزات آمریکایی را به طالبان فروخته‌اند و یا به آن‌ها تحویل داده‌اند و چه تعداد از این مقامات در داخل آمریکا زندگی می‌کنند؟

اعضای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده همچنین خواستار دریافت رقم دقیق تلفات انسانی در جنگ بیست ساله آمریکا در افغانستان شده‌ و تمامی گزارش‌هایی را که پیشتر در مورد شمار نیروهای ارتش افغانستان، قراردادها و آمادگی نیروهای افغان برای جنگ در برابر طالبان منتشر بود را، قابل بررسی مجدد خوانده‌اند.

فساد، عدم پیش‌بینی سقوط سریع کابل از سوی منابع اطلاعاتی آمریکا، ماموریت ناقص تخلیه، ماهیت همکاری دولت ایالات متحده با استخبارات پاکستان که گفته می‌شود حامی سراج‌الدین حقانی و شبکه حقانی است از دیگر مواردی است که بر اساس گزارش نشریه “هیل” کمیسیون جدید حقیقت یاب آمریکایی باید پاسخ آن را روشن کند.

اعضای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده آمریکا گفته‌اند مردم افغانستان و مالیات‌دهندگان آمریکایی حق دارند بدانند که مقامات بنام آن‌ها در افغانستان چه کاری انجام دادند که منجر به شکست آمریکا در این کشور شد؟

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.