• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

آتش جنگ در قفقاز دوباره روشن شد

  • کد خبر : 2623
  • 16 نوامبر 2021 - 16:17
آتش جنگ در قفقاز دوباره روشن شد

به گزارش مبین۲۴ به نقل از فارس؛ باکو و ایروان امروز (سه‌شنبه) هم از درگیری‌های مرزی خبر دادند و اوضاع را پرتنش توصیف کردند. به گزارش «اسپوتنیک»، وزرات دفاع ارمنستان اعلام کرد وضعیت در مرز شرقی این کشور با جمهوری آذربایجانهمچنان متشنج است. نیروهای جمهوری آذربایجان از توپخانه، خودروهای زرهی و سلاح گرم با کالیبرهای مختلف […]

به گزارش مبین۲۴ به نقل از فارس؛ باکو و ایروان امروز (سه‌شنبه) هم از درگیری‌های مرزی خبر دادند و اوضاع را پرتنش توصیف کردند.

به گزارش «اسپوتنیک»، وزرات دفاع ارمنستان اعلام کرد وضعیت در مرز شرقی این کشور با جمهوری آذربایجانهمچنان متشنج است. نیروهای جمهوری آذربایجان از توپخانه، خودروهای زرهی و سلاح گرم با کالیبرهای مختلف استفاده می‌کنند.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری ارمنستان آمده است: از ساعت ۱۴:۰۰ (به وقت محلی) وضعیت در جهت شرقی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان متشنج است و همانطور که قبلاً نیز گزارش شده بود، واحدهای زیرمجموعه نیروهای مسلح آذربایجان بار دیگر دست به اقدام تحریک‌آمیز زده و به مواضع ارمنستان در آن سمت حمله کردند. طرف ارمنستانی هم به تناسب واکنش نشان داد. اوضاع تحت کنترل نیروهای مسلح ارمنستان است.

وزارت دفاع ارمنستان افزود در نتیجه تبادل آتش شدید، دشمن برخی از خودروهای زرهی خود را از دست داد.

به گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه، در طرف دیگر، بر اساس اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ارمنستان بار دیگر مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در مرزهای این کشور را هدف قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای ارمنستان از سلاح‌های کالیبر مختلف برای هدف قرار دادن مواضع ارتش جمهوری آذربایجان استفاده کردند.

این بیانیه می‌افزاید: نیروهای آذربایجانی اقدامات تلافی‌جویانه کافی را انجام دادند و وضعیت عملیاتی در حال حاضر تحت کنترل نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان است.

دو روز پیش وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان برای حمله به مرز شرقی ارمنستان تلاش کردند و تبادل آتش بین دو طرف صورت گرفت. دیروز هم «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت که «آرشاک کاراپتیان» وزیر دفاعش را در پی این تحولات برکنار کرده است.

همچنین به دنبال تنش‌های مرزی و اتهام‌زنی‌های متقابل باکو و ایروان به یکدیگر، دبیر شورای امنیت ارمنستان با سفیر روسیه دیدار دوجانبه ترتیب داد. «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان امروز (سه‌شنبه) با «سرگئی کوپیرکین» سفیر روسیه در ارمنستان دیدار کرد.

در بیانیه دبیر شورای امنیت ارمنستان آمده است: «در این دیدار وضعیت کنونی در مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه، طرفین بر ضرورت آغاز سریع روند تعیین مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان تاکید کردند».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی تنش‌های اخیر در مرز با ارمنستان را متوجه سیاست‌های سران ارشد این کشور دانست. «لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ  به اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت: تمام مسئولیت تنش‌های کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است. جمهوری آذربایجان در واکنش به تحریکات اخیر ارمنستان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

جنگ سال گذشته دو طرف آذربایجانی و ارمنستانی بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با میانجیگری روسیه پایان یافت. اما مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور این کشور مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.