• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

کشف اجساد چهار فعال مدنی زن در مزارشریف؛ دو مظنون دستگیر شدند

  • کد خبر : 2351
  • 07 نوامبر 2021 - 0:44
کشف اجساد چهار فعال مدنی زن در مزارشریف؛ دو مظنون دستگیر شدند

منابع محلی در افغانستان می‌گویند که اجساد تیرباران شده چهار فعال مدنی زن از جمله فروزان صافی ۲۹ ساله، چهره شناخته‌شده جامعه مدنی افغانستان، در گودالی در حومه شهرک خالد بن ولید در جنوب مزارشریف پیدا شده است. سعید خوستی، سخنگوی «وزارت داخله» گروه طالبان، در ویدئویی که روز شنبه در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر […]

منابع محلی در افغانستان می‌گویند که اجساد تیرباران شده چهار فعال مدنی زن از جمله فروزان صافی ۲۹ ساله، چهره شناخته‌شده جامعه مدنی افغانستان، در گودالی در حومه شهرک خالد بن ولید در جنوب مزارشریف پیدا شده است.

سعید خوستی، سخنگوی «وزارت داخله» گروه طالبان، در ویدئویی که روز شنبه در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد، از دستگیری دو مظنون در ارتباط با پرونده قتل این چهار زن خبر داد.

این مقام طالبان گفت مظنونین اعتراف کرده‌اند که این زنان را به خانه‌ای در مزارشریف کشاندند.

با این حال مشخص نیست که مظنونین به ارتکاب قتل هم اعتراف کرده‌اند یا نه. در ویدئوی منتشر شده هیچ اشاره‌ای به انگیزه این جنایت یا هویت قربانیان نشده است. آقای خوستی صرفا گفت که این پرونده به دادگاه ارجاع داده شده است.

 

محمد صابر باتور، نامزد فروزان صافی به روزنامه «هشت صبح» افغانستان گفته که همسرش با برنامه‌ریزی قبلی و هدفمند کشته شده است.

آقای باتور که خود نیز فعال مدنی است و پس از سقوط مزارشریف به‌دست طالبان به دلیل تهدیدهای امنیتی به ایران گریخته، افزود نامزدش (فروزان) پس از تماس تلفنی افرادی که خود را نماینده یک سازمان حقوق بشری معرفی کرده بودند، با مدارک شناسایی و تحصیلی خود از خانه خارج شد.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز جمعه در گزارشی نوشت، ظاهرا فروزان صافی اولین چهره‌شناخته شده جامعه مدنی در افغانستان است که از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در چند ماه گذشته به قتل رسیده است.

به گفته پدر خانم صافی، این استاد اقتصاد و فعال مدنی پیش از ترک منزل به اعضای خانواده خود گفته بود یک سازمان حقوق بشری به او مخفیانه کمک خواهد کرد تا از افغانستان خارج شود.

گاردین همچنین به نقل از ریتا صافی، خواهر فروزان، نوشته است که پیکر او را از روی لباس‌هایش شناسایی کردند، زیرا چهره‌اش بر اثر اصابت گلوله متلاشی شده بود. کیف و حلقه نامزدی او نیز به سرقت رفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، برخی از فعالان مدنی در افغانستان می‌گویند که در هفته‌های اخیر، تماس‌های تلفنی و ایمیل‌هایی از افراد مشکوک دریافت کرده‌اند که ادعا دارند می‌توانند به آن‌هایی که خواهان خروج از افغانستان هستند، کمک کنند.

بر اساس این گزارش، از فعالان افغان خواسته شده تا اطلاعات شخصی خود را با این افراد به اشتراک بگذارند و به مکان‌هایی که برای‌شان مشخص کرده‌اند مراجعه کنند.

از زمان تصرف کابل به دست گروه طالبان در ۲۴ مرداد امسال، ده‌ها هزار افغان این کشور را ترک کرده‌اند. این در حالی است که طالبان کوشیده است برخلاف عملکرد خشن خود در دوران حکومتش بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ این‌بار چهره‌ای به‌ظاهر معتدل از خود به نمایش بگذارد.

در ماه‌های اخیر، دختران افغان بالای ۱۲ سال از حق تحصیل محروم شده‌اند؛ در حالی‌که تا پیش از قدرت‌گیری دوباره طالبان، حدود سه و نیم میلیون دختر در این کشور مشغول تحصیل بودند.

طالبان همچنین با اجباری کردن حجاب برای همه زنان و اعمال تفکیک جنسیتی گسترده باعث شده‌ است که بسیاری از زنان فعال در دولت، شغل خود را از دست بدهند.

اعتراض زنان افغان به محدودیت‌های ایجادشده برای آنان پس از به‌قدرت رسیدن طالبان همچنان ادامه دارد. آن‌ها همچنین از سکوت نهادهای بین‌المللی درباره نادیده گرفتن حقوق زنان افغان از سوی طالبان انتقاد کرده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.