• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

پاسخ نماینده ویژه آمریکا به نامه وزیر خارجه طالبان

  • کد خبر : 2755
  • 20 نوامبر 2021 - 0:08
پاسخ نماینده ویژه آمریکا به نامه وزیر خارجه طالبان

به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، توماس وست، نماینده جدید آمریکا برای افغانستان در سری توییت‌هایی به نامه اخیر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا پاسخ داده است. وزارت خارجه طالبان، دو روز پیش، در یک نامه سرگشاده به کنگره آمریکا گفته بود که این کشور با بحران مالی و اقتصادی […]


به گزارش پایگاه خبری مبین۲۴، توماس وست، نماینده جدید آمریکا برای افغانستان در سری توییت‌هایی به نامه اخیر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا پاسخ داده است.

وزارت خارجه طالبان، دو روز پیش، در یک نامه سرگشاده به کنگره آمریکا گفته بود که این کشور با بحران مالی و اقتصادی مواجه است و از آمریکا خواست تا دارایی ارزی مسدودشده افغانستان را آزاد کند.

آقای وست نوشته که نامه طالبان به کنگره در اوایل این هفته حقایق مربوط به بحران اقتصادی و بشردوستانه افغانستان را اشتباه تفسیر کرده است. “افغانستان متأسفانه پیش از اواسط ماه اوت از یک بحران بشردوستانه وحشتناک رنج می‌برد که جنگ، سال‌ها خشکسالی و همه‌گیری (کرونا) آن را بدتر کرده بود.”

آقای وست می‌گوید: “مقامات ایالات متحده سال‌ها به طالبان تصریح کردند که اگر آنها به‌جای حل و فصل بر مبنای مذاکره با افغان‌های هم‌وطن خود، به دنبال تسلط نظامی باشند، همه کمک‌های اساسی غیربشردوستانه توسط جامعه بین‌المللی متوقف می‌شود – اقتصاد کشوری که به شدت به این کمک‌ها در ارایه خدمات اساسی وابسته است، و حالا این اتفاق افتاده است.”

وزارت خارجه طالبان در این نامه تاکید کرده است که “انسداد دارایی‌ افغانستان از سوی آمریکا، شهروندان این کشور را از دسترسی به نان و دارو محروم کرده است و توجیه سیاسی ندارد و به حیثیت دولت و مردم آمریکا لطمه وارد می‌کند”.

پس از تسلط طالبان در افغانستان، میلیاردها دلار پول ذخیره افغانستان از سوی دولت آمریکا بلوکه شده است.

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان تاکید کرده است که ما به دیپلماسی شفاف و صریح با طالبان ادامه خواهیم داد.

او افزوده که طالبان باید مشروعیت و حمایت را از طریق اقداماتی برای مقابله با تروریسم، ایجاد یک دولت فراگیر، و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران – از جمله دسترسی برابر به آموزش و اشتغال به دست آورند.

در پایان نیز گفته که ایالات متحده به حمایت از مردم افغانستان با کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

او گفت: “آمریکا امسال ۴۷۴ میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه تخصیص داده‌است، از تلاش‌های

قوی متحدان و شرکای آمریکا در این وضعیت قدردانی می‌کنیم، و تمام تلاش خود را برای کمک به سازمان ملل و عوامل بشردوستانه انجام می‌دهیم تا در زمستان امسال به کارهای خود برسند.”

پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ اوت، کشورهای حامی مالی، کمک‌های خود را به افغانستان متوقف کردند.

در حالی که سازمان ملل متحد پیوسته از بروز یک بحران بشری در افغانستان هشدار داده است، آمدن طالبان و توقف کمک‌ها و افزایش نرخ بیکاری، مشکلات گسترده‌ای را دامن‌گیر مردم افغانستان ساخته است.

به گفته سازمان‌های بین‌المللی بیش از بیست میلیون نفر در افغانستان با فقر شدید مواجه اند و از این میان ده‌ها هزار افغان در تلاشند تا برای نجات از گرسنگی و بیکاری، خود را به کشورهای همسایه یا غرب برسانند.

در آن نامه نیز طالبان استدلال کرده بود که بحران کنونی در افغانستان بشری است و به گفته آن‌ها آمریکا و جامعه جهانی نباید از این وضعیت، استفاده سیاسی کنند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.