• امروز : دوشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 15 April - 2024
3

نقدینگی از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت / شیب رشد نقدینگی افزایش یافت

  • کد خبر : 2461
  • 09 نوامبر 2021 - 14:21
نقدینگی از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت / شیب رشد نقدینگی افزایش یافت

به گزارش مبین۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است. بخش پولی و بانکی شامل خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی اعم از بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های […]

به گزارش مبین۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.

بخش پولی و بانکی شامل خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی اعم از بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی و نیز شامل ارقام عمده پولی و اعتباری و تسهیلات اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی می‌شود.

در بخش تراز پرداخت‌ها، جداول موازنه پرداخت‌ها، صادرات غیرنفتی و واردات کشور، ارزش صادرات غیرنفتی، آمار بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور و نیز متوسط ماهانه نرخ فروش دلار در بازارهای بین بانکی و آزاد ارائه شده است.

بخش بازار سرمایه نیز شامل جداول شاخص‌های فعالیت بورس اوراق بهادار تهران وخلاصه وضعیت اوراق مشارکت است.

 

بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفند ۹۸ شاهد رشد ۱۲۳ درصدی و نسبت به اسفند ۹۹ شاهد رشد ۲۳/۸ درصدی هستیم.

🔹پایه پولی در پایان شهریور ماه با رشد ۳۹.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۵۲۱۹ هزار میلیارد تومان رسید.

🔸نقدینگی نیز در شهریور ماه با رشد ۴۰.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۴۰۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.

🔹این در حالی است که در مرداد ماه رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی برابر با ۳۹.۱ درصد بود که حاکی از افزایش رشد آن در ماه پایانی تابستان است.

🔸نقدینگی در شش ماه نخست سال نیز رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

⬅️جهش تجارت خارجی در شهریور ماه / در شش ماه نخست امسال واردات، ۳۸ و صادرات،۶۱ درصد رشد کرد

بر اساس اعلام بانک مرکزی:

🔹ارزش دلاری واردات در شهریور امسال برابر با ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد.

🔹ارزش دلاری واردات نسبت به مرداد نیز رشد ۲۱۶ درصدی را تجربه کرده و در مجموع بیش از ۲۸ درصد ارزش واردات در شش ماه نخست سال مربوط به شهریور بوده‌است.

🔹به طور کلی ارزش واردات در شش ماه نخست امسال برابر با ۲۳ میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته‌است.

🔹ارزش دلاری صادرات نیز در شهریور برابر با چهار میلیارد و  ۱۴۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مرداد افزایش ۲۴.۷ درصدی را نشان می‌‎دهد.

🔹بیش از ۲۴ درصد ارزش کل صادرات در شش ماه نخست سال مربوط به شهریور بوده‎‌است.

🔹همچنین ارزش صادرات در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

🔹به طور کلی ارزش صادرات در شش ماه نخست سال برابر با ۲۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشته‌است.

⬅️مطابق گزارش بانک مرکزی :

🔸شاخص کل بازار سرمایه شهریور ماه ۱۴۰۰ به ماه گذشته، ۸.۵ درصد کاهش یافته، همچنین نسبت به پایان سال ۹۹ شاهد ۶ درصد رشد بوده‌ایم اما شش ماه ۱۴۰۰ به شش ماه ۱۳۹۹  حدود ۱۳ درصد ریزش داشته است.

🔸شاخص هم‌وزن در شهریور امسال نسبت به ماه گذشته ۴.۷ درصد کاهش داشته و نسبت به پایان سال ۹۹ هم ۵.۵ درصد افت را نشان می‌دهد همچنین این شاخص در شش ماهه ۱۴۰۰ نسبت به شش ماهه ۱۳۹۹ هم ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

🔸ارزش بازار سهام در شهریور ماه امسال نسبت به ماه گذشته شاهد ۱۲.۴ درصد کاهش بوده و نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ هم ۲.۳ درصد رشد داشته اما نسبت شش ماهه ۱۴۰۰ به شش ماهه ۱۳۹۹ حجم بازار ۱۱ درصد کوچکتر شده است.

⬅️مطابق آمار بانک مرکزی:

فروش اوراق بدهی دولت در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۹۴.۶ درصد افزایش و شش ماهه ۱۴۰۰ نسبت به شش ماهه ۱۳۹۹ هم ۳۶.۸ درصد رشد یافته است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.