• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

جزئیات توافق ایران و پاکستان/ برنج و نفت تهاتر می‌شوند

  • کد خبر : 2383
  • 07 نوامبر 2021 - 19:24
جزئیات توافق ایران و پاکستان/ برنج و نفت تهاتر می‌شوند

به گزارش مبین۲۴، علیرضا پیمان‌پاک امروز در نهمین نشست اجلاس مشترک تجاری ایران و پاکستان با بیان اینکه طی دو روز گذشته توافقات کارگروه‌های سه‌گانه تخصصی در بخش‌های مختلف توسعه روابط اقتصادی و تجاری حاصل شد، اظهار کرد: مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مورد تجارت آزاد بین دو کشور و ریسک‌های حساس این موضوع مذاکره شود و تا […]

به گزارش مبین۲۴، علیرضا پیمان‌پاک امروز در نهمین نشست اجلاس مشترک تجاری ایران و پاکستان با بیان اینکه طی دو روز گذشته توافقات کارگروه‌های سه‌گانه تخصصی در بخش‌های مختلف توسعه روابط اقتصادی و تجاری حاصل شد، اظهار کرد: مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مورد تجارت آزاد بین دو کشور و ریسک‌های حساس این موضوع مذاکره شود و تا پیش از برگزاری اجلاس مشترک در دسامبر در شهر کراچی پاکستان، موانع بررسی و رفع شد.

معاون وزیر صمت افزود: همچنین مقرر شد برای رسیدن به اهداف و برنامه پنج ساله همکاری، استراتژی پنج ساله دو کشور تبیین و توسعه یابد.

وی ادامه داد: برقراری مکانیزم تهاتر، توافق سوم بین دو کشور بود که مقرر شد طرف پاکستانی متن موافقتنامه را جهت اعلام در اختیار کارگروه تخصصی ایران قرار دهد تا در اسرع وقت این مکانیزم ایجاد و عملیاتی شود.

پیمان‌پاک افزود: توافق بعدی در مورد رفع موانع غیرتعرفه‌ای بین دو کشور بود که مقرر شد جهت بهبود روند فعلی تجارت بین دو کشور موانع غیرتعرفه‌ای شناسایی و در اسرع وقت رفع شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین موافقت شد که همکاری‌های نمایشگاهی بین دو کشور توسعه یابد و نمایشگاه‌های تخصصی در دو کشور برگزار شود.

وی تصریح کرد: تمدید برنامه پنج ساله توسعه همکاری‌های تجاری بین ایران و پاکستان تا سال ۲۰۲۷ نیز دیگر بند موافقتنامه بود.

پیمان‌پاک اظهارکرد: ایجاد اولین بازارچه مرزی بین دو کشور با توجه به ساخت‌وسازهای در دست انجام طرف پاکستانی در یکی از گذرگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد ایران نیز در گذرگاه پیشین اقدام لازم را انجام دهد.

وی افزود: همچنین طرف پاکستانی با وزیر راه و شهرسازی ایران نیز توافقاتی داشت که از جمله آنها اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات ایران در خصوص احداث یک میلیون دستگاه مسکن به طرف پاکستانی، ایجاد کارگروه‌های تخصصی در دو کشور برای شناسایی مشکلات حمل و نقل بین ایران و پاکستان، برگزاری نشست تیم‌های تخصصی دو کشور برای حل مشکلات تیرماه در مرز ریمدان، برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و اسلام‌آباد و توسعه همکاری‌های ریلی بین دو کشور بودند.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در ماه دسامبر اجلاس مشترکی در شهر کراچی پاکستان برگزار خواهد شد، گفت: هیئت پاکستانی با وزیر جهاد کشاورزی ایران نیز توافقاتی داشت که از جمله آنها تهاتر محصولات سوختی و ال‌پی‌جی در برابر برنج از پاکستان، تشکیل کارگروه‌های تخصصی بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و طرف پاکستانی برای رفع موانع واردات محصولات گرمسیری، دام زنده و برنج و صادرات محصولات کشاورزی ایران مثل سیب و خرما به پاکستان بود.

در پایان این نشست سه موافقتنامه شامل نتایج اجلاس نهم، توسعه همکاری‌های نمایشگاهی و ایجاد اتاق تهاتر بین ایران و پاکستان به امضای وزیر صمت و مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری رسید.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.