• امروز : دوشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 15 April - 2024
6

تروئیکای اروپایی مدعی شد:غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی ایران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارد

  • کد خبر : 2922
  • 25 نوامبر 2021 - 14:15
تروئیکای اروپایی مدعی شد:غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی ایران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارد

سه قدرت اروپایی دخیل در برجام در بیانیه مشترکی ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد توسعه فزاینده برنامه هسته‌ای ایران، در مورد پیامدهای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی از سوی ایران ادعاهایی کرده‌اند. در بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده که «ایران هیچ توجیه […]

سه قدرت اروپایی دخیل در برجام در بیانیه مشترکی ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد توسعه فزاینده برنامه هسته‌ای ایران، در مورد پیامدهای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی از سوی ایران ادعاهایی کرده‌اند.

در بیانیه مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده که «ایران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی ندارد و تولید اورانیوم غنی‌شده در این سطح برای کشوری که برنامه تسلیحاتی ندارد بی‌سابقه است».

این بیانیه همچنین ادعا کرده که ایران با ارتقای توانایی‌های هسته‌ای خود «به طور دائم و غیر قابل بازگشت»، «جامعه بین‌المللی را در معرض خطر جدی قرار داده» است.

در بیانیه سه کشور اروپایی ادعا شده که «در نتیجه سرعت تولید نگران‌کننده، کل ذخایر ایران امروز حاوی مواد شکافت‌پذیر کافی است که در صورت غنی‌سازی بیشتر می‌توان برای تولید بیش از یک سلاح هسته‌ای استفاده کرد».

سه کشور اروپایی مدعی شدند که «انباشت اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد، زمان تولید اولین سلاح هسته‌ای را بیشتر کاهش می‌دهد».

این بیانیه ادعا کرده که «نصب زیرساخت‌های مدولار سانتریفیوژهای پیشرفته» را اقدامی نگران‌کننده‌ای هست که به ایران امکان «پیکربندی عملیاتی آسان‌تر این گونه آبشارها» و دسترسی به سطوح بالاتر غنی‌سازی را می‌دهد.

تروئیکای اروپایی مدعی شدند: «توسعه دانش ضروری برای تولید سلاح هسته‌ای، به ویژه در زمینه فلز اورانیوم» و تحقیق و توسعه با فلز اورانیوم طبیعی و غنی‌شده فاقد هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول در ایران است؛ موضوعی که سه قدرت اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای ادعا می‌کنند «دانش قابل استفاده در تسلیحات را در اختیار ایران قرار می‌دهد».

سه کشور اروپایی ادعا کرده‌اند که تحقیق و توسعه در این زمینه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته، توانایی‌های غنی‌سازی ایران را «برای همیشه بهبود داده» و به این ترتیب تداوم اقدامات فزاینده ایران «به طور غیرقابل برگشتی ارزش ضد اشاعه برجام را کاهش می‌دهد».

در بیانیه فرانسه، بریتانیا و آلمان، همزمانی گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران با کاهش قابل توجه همکاری حیاتی با آژانس، توقف ۹ ماهه اقدامات شفافیت و راستی‌آزمایی موضوع برجام و تعلیق پروتکل الحاقی، و امتناع مداوم ایران از تمدید رسمی اقدامات شفاف‌ساز ابراز نگرانی شده و قویاً از ایران خواسته شده که «دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بازگرداند و به طور کامل همکاری کند».

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.