• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

ابراز خوش‌بینی مقام آفریقای جنوبی در مورد اثربخشی واکسن‌های موجود در برابر «اومیکرون»

  • کد خبر : 2993
  • 29 نوامبر 2021 - 23:47
ابراز خوش‌بینی مقام آفریقای جنوبی در مورد اثربخشی واکسن‌های موجود در برابر «اومیکرون»

پروفسور سلیم عبدالکریم، مشاور ارشد دولت آفریقای جنوبی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی روز دوشنبه ۸ آذر گفت واکسن‌های موجود قاعدتاً باید در برابر ابتلای شدید به «اومیکرون» و بستری شدن بیماران اثربخشی بالایی داشته باشند. او با این وجود افزود که هنوز برای ابراز نظر قطعی در مورد شدت […]

پروفسور سلیم عبدالکریم، مشاور ارشد دولت آفریقای جنوبی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی روز دوشنبه ۸ آذر گفت واکسن‌های موجود قاعدتاً باید در برابر ابتلای شدید به «اومیکرون» و بستری شدن بیماران اثربخشی بالایی داشته باشند.

او با این وجود افزود که هنوز برای ابراز نظر قطعی در مورد شدت عوارض ابتلا به این سویه جدید زود است.

وجود این سویه جدید که «اومیکرون» نام گرفته است، نخستین بار طی روزهای اخیر در آفریقای جنوبی گزارش شد و مقام‌های این کشور شیوع بسیار سریع موارد ابتلا به کرونا در این کشور را به این سویه نسبت می‌دهند.

سلیم عبدالکریم روز دوشنبه تأکید کرد که به نظر می‌رسد که ضریب شیوع سویه «اومیکرون» در مقایسه با موارد قبلی بالاتر است و به احتمال زیاد به افرادی که به دلیل ابتلای قبلی به کرونا یا واکسیناسیون مصونیت پیدا کرده‌اند، سرایت می‌کند.

این کارشناس ارشد پیش‌بینی کرد که تحت تأثیر این عوامل موارد ابتلای روزانه در آفریقای جنوبی که تا روز یکشنبه حدود دو هزار و ۸۰۰ مورد بود در روزهای آینده به بالای ده هزار نفر برسد.

او در یک نشست خبری گفت: «براساس تحقیقات روزهای اخیر و بررسی واکنش سویه‌های قبلی ویروس به واکسن می‌توان انتظار داشت که در مورد سویه جدید نیز واکسن‌های موجود اثربخشی خوبی داشته باشند و از ابتلای شدید و بستری شدن بیماران جلوگیری کنند.»

او افزود: «عامل اصلی پیشگیری از ابتلای شدید به کرونا مصونیتی است که لنفوسیت تی (یکی از یاخته‌های دستگاه ایمنی بدن) ایجاد می‌کند که با یاخته‌های پادتن که معمولاً با عفونت مقابله می‌کنند متفاوت است. به همین دلیل حتی اگر این سویه جدید بتواند از پادتن‌ها بگریزد بعید است بتواند از لنفوسیت تی فرار کند.»

همزمان با ادامه تحقیقات برای ارزیابی دقیق از میزان خطر سویه «اومیکرون» تعداد بیشتری از کشورهای جهان از جمله ژاپن برای جلوگیری از ورود این سویه جدید مرزهای خود را بستند.

ولی شناسایی موارد ابتلا به «اومیکرون» در اسکاتلند و پرتغال ممکن است ثابت کند که این سویه جدید در سطح محلی و بدون ارتباط با آفریقای جنوبی نیز جهش پیدا کرده است. مقامات اسکاتلند روز دوشنبه پس از شناسایی دست‌کم ۶ مورد از ابتلا به این سویه جدید گفتند احتمال جهش و شیوع «اومیکرون» در سطح محلی وجود دارد.

شناسایی این موارد در اسکاتلند نشان می‌دهد که در جهان امروزی که سفر بین کشورها یک امر طبیعی و دائمی است روند جهش ویروس و بروز سویه‌های جدید را نمی‌توان با مسدود کردن مرزها کنترل کرد.

سازمان بهداشت جهانی نیز تأکید کرده که بستن مرزها معمولاً تأثیر زیادی در مهار ویروس ندارد و تا زمانی‌که واکسیناسیون به‌طور عادلانه و همزمان در سطح جهان اجرا نشود انتقال سویه‌های جدید به نقاط دیگر طبیعی است.

این نهاد در روزهای اخیر هشدار داد که احتمال شیوع «اومیکرون» در سطح جهانی بسیار بالاست و متناسب با ویژگی‌های این سویه جدید ممکن است موج وسیع دیگری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ اتفاق بیافتد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به نگرانی‌های ناشی از شیوع سویه جدید قراراست باری دیگر از مردم این کشور بخواهد که حتماً واکسن‌های کرونا را طبق برنامه و توصیه‌های نهادهای مسئول تزریق کنند.

دکتر آنتونی فاوچی، رئیس اداره مقابله با بیماری‌های واگیردار و عفونی آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت کارشناسان امیدوارند طی یک یا دو هفته آینده ویژگی‌ها و خطرات این سویه جدید و به خصوص میزان تأثیرگذاری واکسن‌های موجود بر آن را تشخیص دهند.

دولت روسیه نیز روز دوشنبه آمادگی خود برای تزریق دوز اضافی یا کمکی واکسن برای مقابله با سویه جدید را اعلام کرد. کاخ کرملین واکنش بازارهای مالی جهان به شناسایی سویه جدید کرونا را «یک واکنش احساسی» توصیف کرد که «بر پایه اطلاعات علمی استوار نیست.»

هر چند واکسن «اسپوتنیک ۷» و واکسن «اسپوتنیک لایت» محصول روسیه هنوز از سوی سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده‌اند مقامات این کشور روز دوشنبه تأکید کردند که هر دو واکسن در برابر سویه «اومیکرون» مؤثر خواهند بود.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.