• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

چه اتفاقی موجب قطعی ۶ ساعته در فیسبوک شد؟!

  • کد خبر : 2121
  • 05 اکتبر 2021 - 18:57
چه اتفاقی موجب قطعی ۶ ساعته در فیسبوک شد؟!

سانتوش جاناردان، معاون زیرساخت فیس بوک، در یک پست وبلاگی با عذرخواهی گفت: “تغییرات در پیکربندی روترهایی که ستون فقرات ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در ارتباط شد”. کارشناسان سایبری فکر می‌کنند این مشکل به چیزی به نام BGP یا پروتکل دروازه مرزی برمی‌گردد – سیستمی که اینترنت […]

سانتوش جاناردان، معاون زیرساخت فیس بوک، در یک پست وبلاگی با عذرخواهی گفت: “تغییرات در پیکربندی روترهایی که ستون فقرات ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در ارتباط شد”.

کارشناسان سایبری فکر می‌کنند این مشکل به چیزی به نام BGP یا پروتکل دروازه مرزی برمی‌گردد – سیستمی که اینترنت از آن برای انتخاب سریعترین مسیر برای جابجایی بسته‌های اطلاعاتی استفاده می کند.

سامی اسلیم از شرکت مرکز داده تله‌هاس، BGP را “معادل کنترل ترافیک هوایی در اینترنت” مقایسه می‌کند.

اسلیم گفت: “همانطور که کنترل کننده‌های ترافیک هوایی گاهی اوقات در برنامه پروازها تغییر ایجاد می‌کنند، فیس بوک هم این مسیرها را به روز کرده است.
اما این به روز رسانی حاوی یک خطای مهم بود.
هنوز مشخص نیست چگونه و چرا، اما روترهای فیس بوک اساساً با ارسال پیامی به اینترنت اعلام کردند که سرورهای این شرکت دیگر وجود ندارند.

کارشناسان می گویند زیرساخت های فنی فیس بوک به طور غیرمعمول به سیستم های خودش وابسته هستند و این در روز دوشنبه فاجعه بار به نظر رسید.

پس از آنکه فیسبوک مسیریابی سرنوشت‌سازش را به روز رسانی کرد، مهندسانش از سیستم خارج شدن تا به آنها اجازه ‌دهند با یکدیگر ارتباط بگیرند که در واقع در روز رسانی خطایی به وجود آمد و بنابراین آنها نتوانستند مشکل را برطرف کنند.

پیر بونیس از AFNIC، انجمن مدیریت نام دامنه در فرانسه می‌گوید: “به طور معمول خوب است که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید.”

وی گفت: “به دلایل امنیتی، فیس‌بوک باید زیرساخت های خود را به شدت متمرکز کند. که این امر همه چیز را به طور روزانه ساده می‌کند – اما از آنجا که همه چیز در یک مکان است، وقتی آن مکان دچار مشکل می‌شود، هیچ چیز دیگر کار نمی‌کند.”

به دلیل تعطیلی عمومی که شامل برخی از کارکنان فیس بوک شده بود آنان حتی نمی‌توانستند وارد ساختمان های خود شوند زیرا نشان‌های امنیتی‌شان دیگر کار نمی‌کرد و همین مساله بازگشت را کندتر کرده بود.

قطع شبکه های اجتماعی غیر معمول نیست: به گفته سازنده وب سایت ToolTester، اینستاگرام تنها در سال گذشته بیش از ۸۰ مورد قطعی را در ایالات متحده تجربه کرده است.

با این حال، قطعی این هفته فیس بوک در مدت زمان و مقیاس آن نادر بود.

همچنین سوابقی وجود دارد که BGP نقش ریشه‌ای در تعطیلی شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

در سال ۲۰۰۸ هنگامی که یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی پاکستانی سعی داشت YouTube را برای کاربران داخلی مسدود کند، وب سایت جهانی را به طور ناخواسته برای چند ساعت تعطیل کرد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.