• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

فشارهای روسیه به ایران برای امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

  • کد خبر : 2124
  • 06 اکتبر 2021 - 23:09
فشارهای روسیه به ایران برای امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه  پس از دیدار با امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی  گفت: 🔸روسیه با هرگونه فعالیت نظامی در منطقه قفقاز جنوبی و هرگونه مانور تحریک آمیز مخالف است.  🔸 شرایط بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ {توافقنامه صلح روسیه، آذربایجان و ارمنستان} و توسعه پس از جنگ در […]

لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه  پس از دیدار با امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی  گفت:

🔸روسیه با هرگونه فعالیت نظامی در منطقه قفقاز جنوبی و هرگونه مانور تحریک آمیز مخالف است.

 🔸 شرایط بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ {توافقنامه صلح روسیه، آذربایجان و ارمنستان} و توسعه پس از جنگ در منطقه قفقاز باید اجرا شود.

 🔸بیانیه مشترک شامل اصولی است که مراحل بعدی را برای پیشبرد مقررات تعریف می کند، از جمله کار برای رفع انسداد همه ارتباطات حمل و نقل و روابط اقتصادی در منطقه. 

🔸نه تنها ارمنستان، آذربایجان و گرجستان، بلکه ایران، روسیه و ترکیه نیز از این امر سود خواهند برد. در این زمینه، ما امروز درباره ابتکار ایجاد قالب “۳ + ۳” بحث کردیم که ایران نگرش مثبتی نسبت به آن دارد، ما در آذربایجان و ترکیه همین نگرش را مشاهده می‌کنیم، ما در این راستا با ارمنستان کار می‌کنیم و روی گرجستان هم حساب خواهیم کرد. 

🔸ما مخالف ایجاد هرگونه فعالیت نظامی در اینجا و هرگونه مانور تحریک آمیز هستیم؛ همچنین نگرانی‌های آذربایجان در رابطه با رزمایش های اخیر ارتش ایران در نزدیک مرز وجود دارد.

🔸در مورد دریای خزر و آماده سازی زمینه برای عدم مداخله‌ کشورهای خارجی در امور منطقه خزر ، امروز ما بارها و بارها در گفتگوهای خود بر ضرورت و اطمینان از لازم الاجرا شدن این کنوانسیون و وضعیت حقوقی دریای خزر صحبت کردیم. که در صورت اجرایی شدن آن  صراحتا حضور هرگونه نیروی نظامی غیر خزری را در دریای خزر ممنوع می‌کند.این کنوانسیون به محض دریافت آخرین تصویب‌ لازم الاجرا می‌شود که اکنون این موضوع در مجلس ایران در حال بررسی است.

🔸امیدوارم برای تصویب آن به سرعت تصمیم‌گیری شود و سپس این کنوانسیون به یک سند حقوقی بین المللی کامل تبدیل شود که رژیم مناسبی را در خزر تضمین کند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.