• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

شورای جهانی طلا: ادامه سقوط خرید سکه و شمش طلا در ایران

  • کد خبر : 2187
  • 29 اکتبر 2021 - 18:46
شورای جهانی طلا: ادامه سقوط خرید سکه و شمش طلا در ایران

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود از ادامه سقوط چشمگیر خرید سکه و شمش طلا در ایران خبر داده است. این گزارش می‌گوید خرید شمش و سکه طلا در ایران طی ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ بالای ۴۵ تن بود، اما در دور مشابه سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۳۱.۱ تن و […]

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود از ادامه سقوط چشمگیر خرید سکه و شمش طلا در ایران خبر داده است.

این گزارش می‌گوید خرید شمش و سکه طلا در ایران طی ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ بالای ۴۵ تن بود، اما در دور مشابه سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۳۱.۱ تن و ۲۸.۲ تن کاهش یافت و در ۹ ماهه ابتدایی امسال به ۱۷.۴ تن سقوط کرده است.

در پی افت ارزش ریال با آغاز تحریم‌های آمریکا، قیمت سکه نیز در بازارهای داخلی ایران رو به افزایش نهاد و از ۱.۵ میلیون تومان در ابتدای سال ۹۷ به بالای ۱۱.۵ میلیون تومان رسیده است.

بسیاری از مردم به خاطر نجات دارایی‌های ریالی و سرمایه‌های خود به بازار سکه پناه آوردند، اما از دو سال پیش دولت آغاز به اخذ مالیات از دارندگان سکه برای جبران بخشی از کسری بودجه خود کرد.

شورای جهانی پول همچنین می‌گوید در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ ایرانی‌ها ۱۹.۳ تن جواهرات طلا خریداری کرده‌اند که ۳۲ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است. جواهرات برعکس سکه و شمش جنبه سرمایه‌گذاری ندارد و به نظر می‌رسد علت رشد مصرف آن مربوط به برچیده شدن محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا باشد.

ایرانی‌ها در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ۱۹.۴ تن جواهرات طلا خریداری کرده که اگرچه نسبت به دور مشابه پارسال یک سوم افزایش داشته، اما نسبت به دور مشابه سال‌های قبل از کرونا به شدت افت کرده است.

در ۹ ماهه ابتدایی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ایرانی‌ها به ترتیب ۲۹.۶ تن، ۲۱.۸ تن و ۲۳.۷ تن جواهرات طلا خریداری کرده بودند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.