• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

ائتلاف‌های سیاسی در پنجمین دوره انتخابات پارلمانی عراق

  • کد خبر : 2156
  • 11 اکتبر 2021 - 22:11
ائتلاف‌های سیاسی در پنجمین دوره انتخابات پارلمانی عراق

⬅️مهمترین ائتلاف‌ها و فهرست‌های شیعی الفتح و البناء ائتلاف در سال ۲۰۱۸ به ریاست «هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر تشکیل شد و جناح‌های سیاسی مختلفی مانند «سازمان بدر»، «تجمع السند» به ریاست احمد الاسدی از فرماندهان الحشد الشعبی و « الصادقون» به ریاست «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق را جذب کرد. مجلس […]

⬅️مهمترین ائتلاف‌ها و فهرست‌های شیعی

الفتح و البناء

ائتلاف در سال ۲۰۱۸ به ریاست «هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر تشکیل شد و جناح‌های سیاسی مختلفی مانند «سازمان بدر»، «تجمع السند» به ریاست احمد الاسدی از فرماندهان الحشد الشعبی و « الصادقون» به ریاست «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق را جذب کرد.

مجلس اعلای اسلامی به ریاست «همام الحمودی»، سازمان «العمل الاسلامی»، جنبش »الجهاد و البناء» به ریاست «حسن الساری» و کتائب سیدالشهداء از دیگر همپیمانان ائتلاف الفتح در این دور از انتخابات پارلمانی عراق هستند. قرار است الفتح با ۷۳ نامزد در انتخابات آتی شرکت کند.

۲- دوله القانون

ریاست این ائتلاف را «نوری المالکی» نخست‌وزیر دو دور متوالی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ عراق برعهده دارد. حزب الدعوه الاسلامیه به ریاست شخص المالکی، حزب «حرکه البشائر»، حزب «الاتحاد الإسلامی لترکمان العراق» (شیعی)، حزب «حرکه إراده» به ریاست «حنان الفتلاوی» نماینده چند دوره پارلمانی، حزب معاً للقانون و حزب «حرکه بدایه» در این ائتلاف همپیمان یکدیگر هستند و با ۷۲ نامزد در انتخابات شرکت خواهند داشت.

۳- قُوى الدوله الوطنیه

ریاست این ائتلاف بر عهده «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی است و ائتلاف النصر و الاصلاح به ریاست «حیدر العبادی»، جریان «المد العراقی»، «الموتمر الوطنی»، و «تیار وطنیون» در این ائتلاف حضور دارند. این ائتلاف با ۷۸ نامزد در این دوره از انتخابات حضور خواهد داشت.

۴- الصدر

ریاست آن را «مقتدی الصدر» بر عهده دارد و هیچ یک از از احزاب و نامزدهای خارج از این جریان در آن حضور ندارند و با ۹۵ نامزد در انتخابات حاضر می‌شود.

۵- ائتلاف «العقد الوطنی»

ریاست این ائتلاف تازه تأسیس را «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی بر عهده دارد و احزابی چون «حرکهعطاء» به ریاست شخص او، «الحزب الاسلامی» (سنی)، حزب «الثبات العراقی»، «تیار الإصلاح الوطنی»، «تجمع رجال العراق»، «الوارثون الإسلامی» و «الحزم الوطنی» در آن حاضرند و با ۸۰ نامزد در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد.

۶- قادمون للتغییر

ریاست این ائتلاف تازه‌تأسیس را «حسین الرماحی» تاجر عراقی بر عهده دارد و هیچ حزب و تشکل سیاسی در آن حضور ندارد و تنها شامل بازرگانان و افراد متخصص مستقل است و با ۱۸۲ نامزد که بیشترین نامزد در میان ائتلاف‌های رقیب است، در انتخابات شرکت می‌کند.

۷- حرکه حقوق

ریاست  آن را «حسین مونس» یا «ابوعلی العسکری» برعهده دارد که پیش از اعلام موجودیت این تشکل سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق بود و در جولای گذشته از این پست استعفا کرد و قرار است با ۳۲ نامزد در انتخابات حضور یابد.

۸- العمق الوطنی

«خالد الاسدی» از سران سابق حزب الدعوه ریاست این ائتلاف جدید را برعهده دارد و چند تشکل جداشده از حزب الدعوه را شامل می‌شود و با ۳۷ نامزد در این انتخابات حاضر خواهد شد.

۹- التصمیم

«تحالف التصمیم» به ریاست «عامر الفایز» است که چند حزب و تشکل سیاسی را جمع کرده و با ۴۶ نامزد از جمله «اسعد العیدانی» استاندار کنونی بصره در انتخابات شرکت خواهد کرد.

⬅️مهمترین ائتلاف‌های سیاسیون اهل سنت

۱- عزم العراق

ریاست آن را «خمیس الخنجر» بازرگان معروف عراقی برعهده دارد و احزاب و تشکل‌های سیاسی چون «المشروع العربی» به ریاست او، «الحل» به ریاست «جمال الکربولی» که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد، «الوفاء» به ریاست «قاسم الفهداوی» وزیر برق پیشین، «المسار المدنی»، «الکتلهالعراقیه الحره»،  «التجمع المدنی للإصلاح»، «التصدی»، « المجد العراقی» در آن حضور دارند و با ۱۲۳ نامزد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

۲- التقدم الوطنی

این ائتلاف به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان کنونی عراق تشکیل شده و شامل احزابی چون «التقدم» به ریاست شخص او، «الخیار العربی»، «تجمع التعاون»، «حزب الحق الوطنی»، «مقتدرون للسلم والبناء»، «تجمع نهضهجیل» و «المبادره الوطنیه» می‌شود و با ۱۰۵ نامزد در انتخابات شرکت می‌کند.

۳- جبهه الإنقاذ

ریاست این ائتلاف را «اسامه النجیفی» رئیس اسبق پارلمان عراق برعهده دارد.

۴-  المشروع الوطنی العراقی

ریاست این ائتلاف را «جمال الضاری» بازرگان معروف عراقی برعهده دارد.

⬅️مهمترین ائتلاف‌ها و احزاب کُرد

در انتخابات پارلمانی ۱۸ اکتبر جاری، ۱۴۶ نامزد از منطقه کردستان برای کسب ۴۶ کرسی در پارلمان با یکدیگر رقابت خواهند کرد که مهمترین آن‌ها در ادامه می آید:

۱- حزب دموکراتیک کردستان

ریاست این حزب را «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان عراق برعهده دارد و فهرست نامزدهای آن منحصر به اعضای این حزب است و با ۵۵ نامزد در ۱۱ استان داخل و خارج از منطقه کردستان در رقابت‌های انتخاباتی حاضر می‌شود.

۲- ائتلاف کردستان

رکز آن سلیمانیه است و ریاست آن را «لاهور شیخ جنگی» برعهده دارد و احزابی چون اتحادیه میهنی کردستان ریاست «بافل طالبانی»، گوران به ریاست نوشیروان مصطفی، الجبهه الترکمانیه العراقیه و العداله الترکمانی العراقی، «الحقالمدنی الترکمانی»، « القرار الترکمانی»، «حرکه الوفاءالترکمانیه»، « ترکمان ایلی»، «الإراده الترکمانی» و «الحرکه القومیه الترکمانیه» را شامل می‌شود و با ۴۲ نامزد در رقابت‌های انتخاباتی حاضر می‌شود.

در این میان برخی احزاب کُرد نیز به صورت انفرادی در انتخابات آتی شرکت می‌کنند و در هیچ ائتلافی حاضر نشده‌اند که عبارتند از: «کادحی کردستان»، «حراک الجیلالجدید»، «جماعه العدل الکردستانیه» و …  .

⬅️احزاب جدید

اغلب این احزاب پس از اعتراضات معروف به تظاهرات‌های اکتبر در سال ۲۰۱۹، تشکیل شدند. شمار احزاب ثبت شده در کمیساریای عالی انتخابات ۴۰ عدد است اما اغلب آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که انتخابات را تحریم کنند و در آن شرکت کنند هرچند که اسامی نامزدهای آن‌ها همچنان در فهرست‌ها ثبت شده است و در برگه‌های رأی‌گیری قرار دارد.

قرار است در این انتخابات هشت حزب تازه‌تاسیس مرتبط با تظاهرات‌های اکتبر ۲۰۱۹ شرکت کنند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

۱-  «حرکه نازل آخذ حقی» به ریاست «مشرق الفریجی» با ۱۹ نامزد

۲-  «حرکه امتداد» به ریاست «علاء الرکابی» با ۳۸ نامزد

ی ) تحریم‌کنندگان

۱- ائتلاف الوطنیه

ریاست این ائتلاف را ایاد علاوی، رئیس حزب الوفاق الوطنی و نخست‌وزیر پیشین عراق در دولت موقت در سال ۲۰۰۴ برعهده دارد. این ائتلاف و حزب دعاه العراق لدعم الدوله  پیشتر ۳۶ نامزد انتخاباتی را برای شرکت در انتخابات معرفی کرده بودند.

۲- التحالف المدنی الدیمقراطی

«علی الرفیعی» ریاست این ائتلاف را برعهده دارد و احزاب سوسیالیست عراق به ریاست «رائد الفهمی» نماینده مستعفی پارلمان، «البصکه الوطنی»، «التیار الاجتماعی الدیمقراطی» در آن حضور دارند و هنوز اسامی ۲۳ نامزد انتخاباتی ثبت شده آن در کمیساریای عالی انتخابات فعال است و این اسامی در انتخابات آتی بر روی برگه‌های رأی‌گیری خواهد بود.

 

برگرفته از یک مطلب خبرگزاری فارس

 

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.